Saturday, March 28, 2020

Book Review : Be Careful What You Wish For

Tajuk : Be Careful What You Wish For

Penulis : Jeffrey Archer

Menariknya Naskah Ini : 



Sebenarnya Patung Beruang sedang tulis book review untuk Volume ke 6 dalam Clifton Chronicles. Ketika sedang masukkan hyperlink, Patung Beruang baru perasan yang book review untuk Volume 4 dan 5 tiada di sini, huhuhu....


Maaf ye sebab Patung Beruang betul-betul terlupa untuk document kan disini. Rasanya selepas habis baca tu, Patung Beruang terus busy dengan kerja ataupun excited start baca buku baru. Tu yang tertinggal terus.

Be Careful What You Wish For adalah volume ke-4 dalam Clifton Chronicles selepas:




Patung Beruang ada insert link di setiap tajuk diatas. Jadi kalau nak baca book review, klik saja tajuk-tajuk yang berkenaan ye.



Untuk Volume ke-4 ini, Harry dan Emma bergegas ke hospital setelah mengetahui anak lelaki tunggal mereka, Sebastian Clifton dan sahabat baiknya, Bruno Martinez terbabit dengan kemalangan. Malangnya Bruno Martinez mati ditempat kejadian. 

Kemalangan tersebut sebenarnya sengaja dirancang oleh Don Pedro Martinez demi membunuh Sebastian. Malangnya, dia tidak menyangka Bruno juga ada didalam kenderaan tersebut. Kegagalan rancangan menambahkan lagi kemarahan dan dendam Don Pedro Martinez kepada seluruh keluarga Clifton dan Barrington.



Selepas Ross Buchanan dipaksa untuk melepaskan jawatan Chairman di Barrington Shipping Company, Emma berhasrat untuk menduduki jawatan tersebut. Dalam masa yang sama, oleh kerana dendam, Don Pedro Martinez merancang untuk meletakkan Major Alex Fisher sebagai bonekanya, didalam ahli lembaga pengarah Barrington Shipping Company.

Dalam masa yang sama, Barrington Shipping Company akan memulakan pembinaan kapal baru dalam kategori luxury liner, yang dinamakan MV Buckingham. Disebabkan itu, Don Pedro dan Major Alex Fisher mula merancang cara untuk menggagalkan pembinaan kapal tersebut yang bakal membuatkan Barrington Shipping Company menanggung kos yang sangat tinggi dan berpontensi menyebabkan syarikat tersebut tersungkur.

Jatuhnya Barrington Shipping Company bermakna jatuhlah legasi keluarga Barrington.



Jessica, anak angkat Harry dan Emma menerima biasiswa untuk melanjutkan pelajaran di Slade Academy of Art. Ia tidak menghairankan memandangkan bakat seni Jessica sangat mengagumkan. Di Academy, Jessica jatuh cinta dengan Clive Bingham, yang merupakan salah seorang pelajar di Academy yang sama.

Clive melamar Jessica dan kedua-dua keluarga iaitu Bingham dan Clifton sangat gembira dengan berita ini dan mula membuat persiapan perkahwinan. Namun, segala-galanya bertukar apabila Priscilla Bingham, bakal mertua Jessica, didatangi oleh kawan lamanya iaitu Lady Virginia Fenwick.

Lady Virginia, bekas isteri Sir Giles Barrington mula meracun keluarga Bingham dengan dongeng cerita-cerita buruk keluarga Barrington dan Clifton. Kemuncaknya, hubungan Clive dan Jessica ditentang hebat oleh Priscilla Bingham yang akhirnya menyebabkan Jessica nekad membunuh diri.



Selain itu, seorang lelaki dari Yorkshire bernama Cedric Hardcastle menyertai ahli lembaga pengarah Barrington Shipping Company. Kehadirannya yang tiba-tiba menimbulkan persoalan siapa sebenarnya Cedric dan dia mewakili kem yang mana? Adakah kem Emma Barrington ataupun kem Alex Fisher dan Don Pedro Martinez?




Archer dan kejutan memang tidak dapat dipisahkan.

Dalam Volume ke-4 ini, antara perkara yang mengejutkan adalah apabila Archer mematikan watak Jessica. Mungkin Archer tidak mahu menambahkan lagi konflik yang sedia ada dalam keluarga Barrington dan Clifton.

Status Jessica sebagai anak  luar nikah mendiang Sir Hugo Barrington dan Olga hanya akan merumitkan keadaan. Ini bermakna secara tidak langsung Jessica adalah adik kepada Sir Giles dan Emma. Tetapi bagi Sebastian, Jessica adalah adiknya instead of ibu saudaranya.

Patung Beruang paling sakit hati dengan watak Lady Virginia Fenwick. Harap muka saja cantik, tapi perangai hodoh. Sangat sombong, kurang ajar, suka berlagak, hati busuk dan sangat licik. Pelik juga, macam mana lah Sir Giles boleh jatuh cinta dengan wanita ini. Nasib baiklah family members Barrington yang lain nampak true colours Lady Virginia ini, huhu...  Kalau tidak, mungkin dah lama merempat keluarga Barrington ini.... 

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bears namely Bibi and Si Boyot...