Thursday, September 6, 2018

Book Review: Best Kept Secret

Tajuk : Best Kept Secret

Penulis : Jeffrey Archer 

Menariknya Naskah Ini: 

Ehem.. ehem.. baiklah.. kini Patung Beruang mempersembahkan Volume 3 dalam Clifton Chronicles, bertajuk Best Kept Secret

Buku yang bersusah payah Patung Beruang cari sampai tak tidur malam dan sampai kena menjelajah kedai-kedai buku, hehe.. Alhamdulillah.. jumpa juga akhirnya. 




Untuk volume ke 3 ini, pembaca dibawa kepada keputusan undian House of Lords berkenaan siapa yang lebih layak untuk mewarisi kekayaan dan title keluarga Barrington, adakah Harry Clifton ataupun Giles Barrington. 

Seperti yang terbongkar di Volume 1, terdapat insiden yang berlaku antara Maisie dan Hugo Barrington, beberapa hari sebelum perkahwinan Maisie dan Arthur Clifton. Dari perkahwinan tersebut, lahirlah Harry Clifton. Namun, ditakdirkan Harry lahir beberapa hari awal daripada Giles Barrington. Kini, terdapat kemungkinan yang bapa kandung Harry adalah Hugo Barrington, bukannya Arthur Clifton. Jika benarlah Harry adalah anak kepada Hugo, ini bermakna pewaris sebenar keluarga Barrington adalah Harry, dan bukannya Giles. 




Di dalam Volume 2, pembaca dikejutkan pula dengan Emma Barrington yang sedang mengandung. Dan anak yang dikandungnya adalah anak Harry. Terbongkarnya rahsia berkenaan keraguan status ayah kandung Harry telah menggemparkan pihak gereja dan juga masyarakat Bristol. Kelahiran Sebastian Clifton dari benih Emma dan Harry, memburukkan lagi keadaan. Jika benar Harry adalah anak Hugo, bermakna Harry dan Emma tidak boleh berkahwin dan hubungan mereka dianggap sumbang mahram. Satu perlakuan yang sangat ditentang oleh pihak gereja dan masyarakat Kristian. 

Kini, masyarakat dan pihak gereja terbahagi kepada 2. Satu pihak mengharapkan agar Harry benar-benar anak kandung kepada Hugo dan seterusnya mewarisi dan memimpin keluarga Barrington. Bagi mereka, ini adalah masanya golongan kelas pekerja diterima masuk ke dalam golongan bangsawan seperti keluarga Barrington.  

Namun pihak ke-2 pula mengharapkan agar ia tidak berlaku sama sekali. Bagi mereka, ia tidak adil buat Harry dan Emma kerana mereka tidak akan dapat bersatu untuk selama-lamanya, dan juga tidak adil untuk Giles kerana kedudukannya dirampas dalam sekelip mata oleh sahabat baiknya sendiri. 





Maka, dalam Volume 3 ini, pembaca dibawa menjelajah bagaimana pertikaian berkenaan kedudukan Harry dan Giles diselesaikan. (Untuk makluman, cerita ini mengambil latar belakang tahun 1930an dan 1940an. Ketika itu, teknologi DNA belum sampai ke Britain. Oleh sebab itu mereka tidak boleh melakukan ujian DNA bagi menentukan siapa sebenar ayah kandung Harry).

Pihak gereja dan pemimpin masyarakat bersetuju untuk menyelesaikan kemelut status Harry dan Giles melalui undian House of Lords. Sebelum undian dilakukan, kedua-dua pihak iaitu Harry dan Giles diberi peluang untuk berhujah mengenai kedudukan mereka. 

Bagi Harry, hujahnya sangat mudah. Harry tidak pernah berniat atau bercadang untuk menjadi pewaris keluarga Barrington. Harry berbangga membawa nama Clifton. Baginya, kekayaan dan kemewahan keluarga Barrington tidak pernah menggoda dirinya. Harry hanya ingin meneruskan perkahwinannya dengan Emma, menjaga keluarga kecil mereka dengan kehadiran Sebastian dan dalam masa yang sama meneruskan persahabatan akrabnya dengan Giles. 

Bagi Giles pula, dia memang dibesarkan di dalam keluarga Barrington dan dianggap serta dilayan sebagai pewaris Barrington. Oleh itu, Giles merasakan yang tiada lagi calon pewaris Barrington yang paling layak selain dirinya. 

Ironinya, walaupun masyarakat terpecah kepada 2 camp iaitu camp Harry dan camp Giles, persahabatan dua lelaki ini tidak tergugat walau sedikit pun. Giles mengenali siapa Harry yang sebenarnya dan yakin Harry bercakap benar setiap kali dia menyebut dia tidak berkeinginan untuk menjadi pewaris Barrington. Kedua-dua mereka masih tinggal bersama, serumah, sebagai sebuah keluarga, bersama-sama dengan Emma dan Sebastian, di rumah agam keluarga Barrington.

Undian dibuat oleh House of Lords dan di penghujung hari, kedua-dua lelaki ini menerima berita gembira yang memihak kepada mereka berdua.  




Kini, perkahwinan Harry dan Emma dapat diteruskan oleh pihak gereja tanpa bantahan. Giles pula semakin aktif di dalam karier politik Britain. Dan Sebastian Clifton membesar dan diasuh agar meneruskan legasi cemerlang ahli keluarga lelaki keluarga Clifton dan Barrington. 




Harry mula sibuk dengan promosi novel-novelnya. Karya Harry diterima baik oleh pasaran Amerika dan juga Britain. Ini menjadikan Harry antara penulis novel yang terkenal. 

Dalam masa yang sama, Emma berusaha menjejak bayi perempuan yang dibawa oleh Olga ketika wanita itu bertemu Hugo Barrington untuk kali terakhir. Emma merasakan yang bayi perempuan tersebut adalah anak kepada Hugo dan Olga. 

Bayi perempuan tersebut sebenarnya telah dihantar ke rumah kebajikan. Dan kini membesar sebagai seorang kanak-kanak perempuan bernama Jessica, yang sangat berbakat didalam bidang seni lukis.

Permohonan Harry dan Emma untuk menjadikan Jessica sebagai anak angkat mereka diluluskan oleh Jabatan Kebajikan. Kehadiran Jessica diterima baik oleh keluarga termasuklah Sebastian. 

Status sebenar Jessica hanya diketahui oleh Giles, Harry dan Emma. Rahsia itu tetap tersimpan kerana beranggapan Jessica masih muda untuk memahaminya. 




Giles Barrington yang sibuk dengan karier politiknya jatuh cinta dengan Lady Virginia. Wanita bangsawan yang licik dan sombong. Kehadiran Lady Virginia kurang disenangi oleh keluarga Barrington kerana merasakan yang Lady Virginia ada muslihat tersendiri. 

Lady Virginia sedar yang Giles adalah anak lelaki tunggal. Maka, dengan mengahwini Giles, Lady Virginia ada akses kepada kekayaan keluarga Barrington dan seterusnya merampas kekayaan tersebut dari mereka. 

Elizabeth sedar niat jahat teman wanita anaknya. Oleh itu, dengan bantuan peguam, Elizabeth mengubah wasiat beberapa jam sebelum dia meninggal dunia. Ini dilakukan demi memastikan kekayaan keluarga Barrington tidak jatuh ke tangan Lady Virginia. Dan perubahan wasiat tersebut tidak diketahui langsung oleh anak-anaknya termasuklah Giles. 

Selain itu, Elizabeth juga meminta Harry berjumpanya di hospital. Ketika pertemuan tersebut, Elizabeth mengamanahkan sepucuk surat kepada Harry. Pesannya agar surat tersebut diserahkan kepada hakim jika Giles dan Lady Virginia mencabar kesahihan wasiatnya. Namun, jika tiada sesiapa yang mencabar wasiat tersebut maka Harry mestilah memusnahkan surat tersebut tanpa membukanya. 

Seperti diduga Elizabeth, wasiatnya menimbulkan pertikaian oleh Lady Virginia. Bagi Giles pula, dia terkejut dengan perubahan wasiat tersebut namun tiada masalah jika semua harta Barrington diserahkan kepada 2 adik perempuannya iaitu Emma dan Grace. 

Atas hasutan Lady Virginia, Giles membuat tuntutan di mahkamah bagi mempertikaikan ketulenan wasiat tersebut dan kewarasan Elizabeth ketika mengubah wasiat di saat-saat akhir hidupnya. 

Dan pertikaian ini menyebabkan keluarga Barrington berpecah-belah. Giles mula memusuhi adik-adik perempuan dan juga Harry. 

Adakah Giles akan berjaya didalam pertikaian tersebut?

Apa sebenarnya isi kandungan surat yang diberikan oleh Elizabeth kepada Harry?

Benarkah yang Elizabeth berada di dalam keadaan tidak rasional ketika mengubah wasiatnya? 

Adakah ini pengakhiran perhubungan Giles adik-beradik dan juga persahabatan rapatnya dengan Harry? 




Sebastian membesar dan kini bersekolah di Bristol Grammar School. Sekolah yang sama dihadiri oleh Harry dan Giles bertahun-tahun dahulu. Sekolah yang mewujudkan jalinan persahabatan kedua-dua lelaki hebat ini. Dan juga sekolah yang membentuk perwatakan mereka sehingga menjadi penulis terkenal dan ahli politik Britain yang hebat. 

Namun, Sebastian mempunyai perwatakkan yang berbeza dengan Harry. Pelajar yang cerdik tapi sangat risk taker dan juga nakal. Terlalu mengutamakan keseronokkan berbanding masa depannya sendiri. 

Pada tahun 1957, Sebastian memperolehi biasiswa untuk melanjutkan pelajaran di Cambridge. Malangnya Sebastian didapati melakukan kesalahan yang serius yang menyebabkan dirinya dibuang sekolah. Akibat takut dimarahi oleh Harry dan Emma, Sebastian melarikan diri dan kini terlibat dengan international art fraud yang melibatkan sebuah statue untuk acara lelong. Malangnya, Sebastian sendiri tidak sedar tentang penglibatannya di dalam fraud tersebut. Ini kerana the true mastermind adalah Don Pedro Martinez. 

Dapatkah Sebastian menyelamatkan diri dari ditangkap? 

Atau mungkin Don Pedro Martinez yang terperangkap?

Bagaimana penerimaan Harry dan Emma apabila mengetahui yang anak lelaki tunggal mereka terlibat dengan jenayah antarabangsa? 






Basically, itu lah serba sedikit inti pati untuk Volume 3, Best Kept Secret ini. 

Untuk naskah kali ini, momentum pembacaan Patung Beruang agak terganggu. Patung Beruang ambil masa lebih dari 3 minggu untuk habiskan buku ini. Sibuk dengan tugasan, travel, berfoya-foya (hehehehe...), baca buku-buku lain, tu yang akhirnya lambatlah habis buku ini. 

Malah Patung Beruang berhajat untuk membaca ketika dalam perjalanan. Ironinya, apabila flight  berjam-jam, Patung Beruang baca adalah 3 atau 4 pages, lepas tu tengok movie, then tidur. Bangun tidur, sambung lagi baca sikit, pastu layan movie then tidur semula. Honestly, dalam flight Patung Beruang lagi selesa layan movie. Just to entertain myself.. Tak nak serabutkan otak.. 


Untuk naskah kali ini, seperti biasa Archer memang tidak akan sunyi dengan kejutan. Basically, antara kejutan yang besar adalah ketika pertikaian wasiat Elizabeth, ketika pilihanraya yang ditandingi oleh Giles dan juga ketika Sebastian terlibat dengan art fraud. 

Selain itu, untuk Volume 3 ini ada beberapa watak penting yang bakal memberi warna dan mengubah takdir kedua-dua keluarga Clifton dan Barrington selepas ini. Watak-watak tersebut adalah Jessica, Lady Virginia, Major Fisher (watak ini muncul sedikit di Volume 1 dan dikembangkan ketika Volume 2) dan Don Pedro Martinez. 


Jika diteliti, penceritaan untuk kali ini agak pantas. Archer bermula dengan proses pengundian House of Lords bagi menentukan waris sebenar keluarga Barrington dan mengakhiri naskah ini dengan peristiwa kemalangan jalan raya yang dirancang, yang melibatkan Sebastian. Tempoh masa yang digambarkan dalam naskah ini lebih kurang 15-20 tahun. 



Akhir sekali, di bahagian belakang naskah ini, Archer ada letakkan nota untuk pembacanya. Basically, nota ini menceritakan yang pada awalnya Archer merancang menulis Clifton Chronicles ini sebanyak 5 volume yang merangkumi tempoh masa 100 tahun iaitu dari tahun 1920 hingga 2020 (gila lah.... banyak betul idea Archer ini, huhu...

Namun... perancangan tersebut terganggu bermula dari Volume 2. 
Dan kini Clifton Chronicles dah jadi 7 volume. 
Ada sambungan lagi ke selepas Volume ke 7? 
Adoi.... Takut pula Patung Beruang nak membayangkannya...huhu..
Kita tunggu sahaja lah ye.. 

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bears namely Bibi and Si Boyot...