Saturday, March 21, 2020

Book Review : Perempuan Yang Baik-Baik Dalam Al-Quran

Tajuk : Perempuan Yang Baik-Baik Dalam Al-Quran

Penulis : Syaari Ab Rahman 

Ceritanya Patung Beruang: 

Naskah ini Patung Beruang beli ketika Pesta Buku Selangor (PBS) yang berlangsung awal bulan Mac. Awalnya tak bercadang pun nak pergi PBS sebab Patung Beruang dah target nak pergi Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur yang sepatutnya berlangsung pada hujung bulan ini di PWTC. 

Tapi, bila tiba-tiba pengajur keluarkan pengumuman yang PBAKL ditangguhkan sebab wabak Covid-19, Patung Beruang dah rasa OMG, sedihnya!!!!

Finally, hari Jumaat 6 March 2020, selepas waktu kerja, Patung Beruang larilah ke SACC, Shah Alam untuk melawat PBS. Basically, bilangan booth tidak lah sebanyak PBAKL, tapi boleh lah. Publisher yang besar-besar kebanyakkannya ada. Cuma yang Patung Beruang ralat sikit adalah tidak banyak discount yang ditawarkan di sini berbanding PBAKL. 

Untuk bibliophile, lawatan ke PBS dah kira memadai untuk menghilangkan sebentar kesedihan kami kerana penangguhan PBAKL. Selain itu, dikeliling buku-buku yang menarik dan pelbagai genre juga adalah satu escapism untuk kami, hehehe....


Menariknya Naskah Ini:

Naskah Perempuan Baik-Baik Dalam Al-Quran membawa pembaca kepada 8 Bab yang menarik mengenai wanita-wanita hebat, yang diceritakan didalam Al-Quran seperti:
  • Surah Al-Qasas : Ibrah Kisah Ibu Nabi Musa AS
  • Surah Maryam : Perempuan Yang Didatangi Jibrail 
  • Surah Al-Mujadalah : Perempuan Yang Mengadu 
  • Surah At-Tahrim : Perempuan Yang Bisik-Bisik 

Antara yang menarik didalam naskah ini yang dapat Patung Beruang kongsikan disini adalah:  

Dalam Surah An-Nisa, ayat 21 (terjemahannya): 

"Dan bagaimana kamu tergamak mengambil balik pemberian itu padahal kasih mesra kamu telah terjalin antara satu dengan yang lain, dan mereka pula (isteri-isteri kamu itu) telahpun mengambil perjanjian yang kuat daripada kamu?" 


Dalam ayat ke-21 diatas terdapat perkataan "miitaqan ghaliizan" yang menggambarkan ikatan perkahwinan, iaitu akad nikah. 

Menariknya, perkataan "miitaqan ghaliizan" ini kemudian berulang pada hujung ayat ke-154, Surah An-Nisa (terjemahannya): 

"Dan Kami telah mengangkat 'Gunung Tursina' ke atas mereka disebabkan (mereka ingkar akan) perjanjian setia mereka (mematuhi hukum-hukum Taurat), dan Kami perintahkan mereka: 'Masuklah kamu melalui pintu (negeri) itu dengan merendah diri' dan Kami juga perintahkan mereka: "Janganlah kamu melanggar perintah larangan yang ditentukan pada hari Sabtu', dan Kami telah mengambil daripada mereka perjanjian setia yang teguh (yang mewajibkan mereka mengerjakan suruhan Allah dan meninggalkan larangan-Nya)."

Dalam ayat ke-154 diatas, perkataan "miitaqan ghaliizan" itu merujuk kepada janji antara kaum Bani Israel dengan Allah SWT. Ia berkaitan dengan kisah kaum Bani Israel di mana batu-batu diangkat dan diletakkan di atas kepala mereka disebabkan kebongkakan mereka. Selepas nyawa mereka diragut dengan gempa bumi dan petir, Allah SWT menghidupkan mereka kembali dengan doa Nabi Musa AS. 70 orang kaum Bani Israel yang ketakutan selepas menghadapi kematian ini akhirnya melakukan taubat, baiah dan janji dengan Allah SWT. 

Pengulangan perkataan "miitaqan ghaliizan" yang sama itu menunjukkan perjanjian pernikahan itu adalah sama berat dengan perjanjian kaum Bani Israel dengan Allah SWT. 



Dalam Bab ke-3, penulis berkongsi tentang Surah Maryam dimana ia bermula dengan kisah Maryam memencilkan diri, sebab-sebabnya dan dimana peristiwa tersebut berlaku. 

Ayat ke-20 Surah Maryam (terjemahannya) adalah:
"Maryam menyatakan (dengan cemas), 'Bagaimanakah aku akan beroleh seorang anak lelaki, padahal aku tidak pernah disentuh oleh seorang lelaki pun, dan aku pula bukan seorang perempuan jahat?"

Ayat ke-20 diatas menggunakan kalimah "walam aku baghiyya".  Jika diikutkan pada struktur Arab klasik, kita tidak boleh menggunakan perkataan "aku". Sepatutnya ia berbunyi "walam akun baghiyya" yang bermaksud  "aku tidak pernah menjadi pelacur". 

Dalam 2 ayat ini, perbezaan yang ada hanyalah pada satu huruf yang telah digugurkan iaitu huruf "nun" pada perkataan "akun" menjadi "aku"

"Baghiyya" pula bermaksud melakukan sesuatu yang haram dengan mana-mana lelaki atau mana-mana perempuan. 

Bagi Maryam, perkataan "baghiyya" dengan dirinya seolah-olah langsung tidak boleh berdekatan antara satu sama lain. Bermaksud Maryam tidak kenal apa itu maksiat. Beliau dengan pelacuran itu adalah 2 perkataan yang terlalu asing antara satu sama lain dan janggal jika di letak bersebelahan. Begitulah sucinya Maryam yang Allah SWT gambarkan di dalam ayat ini. 


Selain itu, ayat ke-23 dalam Surah Maryam (terjemahannya) berbunyi: 
"Alangkah baiknya kalau aku mati sebelum ini dan menjadilah aku sesuatu yang dilupakan orang dan tidak dikenang-kenang!" 

Dalam ayat ini, Maryam meluahkan keinginannya untuk mati bukan kerana sakit untuk melahirkan anak semata-mata. Namun, beliau sudah membayangkan apa yang bakal berlaku apabila tangisan anak ini mula didengari orang ramai. Orang akan mula bertanyakan pelbagai perkara dan satu Baitul Maqdis akan mendapat berita yang Maryam telah melahirkan anak. 

Ucapan beliau yang dirakamkan didalam ayat ke-23 diatas menunjukkan Maryam sanggup mati jika hidupnya pada waktu itu memberikan fitnah kepada agama. Betapa Allah SWT telah menggambarkan dengan jelas yang Maryam ini mengutamakan agama melebihi dirinya.... 



Secara umumnya buku ini sangat bagus untuk membantu kita tadabbur Al-Quran dengan lebih baik. Walaupun hanya ada 8 Bab, namun kupasan yang diberikan oleh penulis sangat jelas untuk kita lebih memahami ayat-ayat Al-Quran yang dinyatakan.

Patung Beruang suka membaca Al-Quran yang disertakan dengan terjemahan dimana habis saja membaca satu mukasurat, Patung Beruang akan membaca terjemahan untuk mukasurat tersebut sebelum beralih ke mukasurat seterusnya. Sebagai seorang yang tidak mahir Bahasa Arab (bukan lah tidak tahu sebab 3 tahun Patung Beruang belajar Bahasa Arab ketika sekolah agama dulu, huhu..),  membaca terjemahan membantu Patung Beruang untuk memahami apa yang disampaikan di dalam Al-Quran itu. 

Namun, apabila membaca buku ini Patung Beruang lebih memahami initipati disebalik ayat-ayat yang diceritakan, sebab-sebab ia diturunkan, sebab-sebab mengapa Allah jadikan susunan ayat itu begitu, hikmah dan pengajaran yang boleh dikutip dari ayat tersebut....

Honestly, it is really a good book and recommended for everyone who has intention to learn more about Al-Quran...   

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bears namely Bibi and Si Boyot...