Sunday, March 22, 2020

Kisah RMO

Assalamualaikum wbt...

Hari ini, Ahad adalah hari ke-5 kita di Malaysia menjalani Restrictions Movement Order ("RMO"). Suasana dan pengalaman yang baru untuk kita. 

Hari pertama RMO dikuatkuasakan, Patung Beruang masih lagi bekerja. Pada hari tersebut, Managament akhirnya finalise how we are going to handle this situation. Operasi kami berjalan seperti biasa sebab kapal beroperasi 24/7. Nature of our business termasuk dalam kategori essentials. Cuma kami terpaksa buat giliran siapa yang bekerja di ofis dan siapa pula yang berkerja di rumah. Communication tetap berlaku samaada melalui email, whatsapp atau phone calls. 

Dengan staff yang terhad di pejabat, kami berusaha meminimakan risiko berlakunya jangkitan. Setiap hari receptionist akan amik bacaan temperature setiap staff dan direkodkan dalam document. Walaupun kami sudah ada giliran untuk bekerja di ofis, jika staff merasakan mereka tidak sihat dan berisiko kepada orang disekeliling, mereka ditegah dari hadir ke ofis. 

Walaupun Perdana Menteri membuat pengumuman tentang RMO pada hari Isnin, namun ia hanya berkuatkuasa pada hari Rabu iaitu lusanya. Sebenarnya cara tersebut bagus sebab ia memberi peluang kepada semua pihak untuk membuat persiapan yang sepatutnya.

Perkara basic, bila staff diarahkan bekerja di rumah, IT kena memastikan access ke sistem syarikat boleh berjalan dengan lancar terutamanya jika selama ini access hanya dibenarkan melalui intranet saja. 

Waktu-waktu ini lah kita akan lihat keberkesanan Disaster Recovery Plan ("DRP") atau Business Continuity Plan ("BCP") sesuatu organisasi tersebut. 

Banyak organisasi diluar sana memandang ringan dengan DRP atau BCP. Bagi mereka, tak perlulah ada benda-benda ini semua sebab Malaysia bukannya ada gempa bumi atau tsunami ke, atau letusan gunung berapi ke.. Lagi satu, ofis semua tinggi-tinggi, takkan berlaku banjir lah yang menyebabkan kita tak boleh masuk ofis. Tak kan ada disaster lah.. 

Tapi siapa sangka Covid-19 ini melanda negara kita sehingga mencetuskan situasi RMO seperti sekarang?  

See... tak perlu banjir, gempa bumi, tsunami atau letusan gunung berapi pun kan.. 

So far, untuk organisasi Patung Beruang, Alhamdulillah we still able to access our shared folder, access to our internal system although we are working from home. As long as we have internet, tak kisah lah Unifi ke, broadband ke or hotspot dari our data plan ke we can do our work comfortably. Alhamdulillah... 



Semenjak RMO ini ada beberapa perubahan positif yang Patung Beruang hadapi. 1st, Patung Beruang boleh solat awal waktu tanpa gangguan. Kita yang susun kerja kita. Kita yang susun masa kita. Yang penting kerja siap. 

2nd, berpeluang untuk membaca Al-Quran setiap hari antara waktu Maghrib dan Isyak. Ya Allah, seronoknya... Dulu, solat Maghrib sama ada di ofis, di surau RnR atau surau LRT station. Baca Al-Quran pula biasanya di hujung minggu. Kalau hari bekerja, samaada Patung Beruang curi-curi baca sekejap waktu pagi before kerja, or ketika lunch. Sekarang ni bila boleh bersedia untuk Maghrib dan solat dengan tenang, terasa lain sangat. 

Rumah Patung Beruang memang akan dengar azan dan bacaan Imam setiap kali solat Maghrib dan Isyak. Boleh dengar bacaan "Aamiin" dari makmum lagi. Tapi sejak RMO ini, hanya kedengaran azan saja. Itupun adakalanya azan yang dilaungkan bernada sedih. Tiada lagi kedengaran bacaan Imam seperti kebiasaannnya. So sad, huhu... 

3rd, our siblings whatsapp group sangat aktif setiap hari, hehe.. 

Hari-hari kami akan dimulai dengan daily report dari Hannah, biasanya memaparkan wajah comel si kecil ini yang tersenyum gembira setiap hari. Macam-macam aksi ada. 

Kadang-kadang tu setiap hari berkeping-keping pictures kak chik masukkan dalam group ini. Gambar Hannah baru bangun tido, lepas mandi, tengah bermain, tengah nak tido, tengah tido, tengah baca buku, macam-macam lah... 

Bila tengok gambar Hannah, buat hati ini rasa nakkkkk sangat balik Melaka. Jumpa Hannah, jumpa my parents..

Tapi keadaan tidak mengizinkan..  Area KL dan Selangor adalah hot area. Patung Beruang takut kalau-kalau Patung Beruang adalah carrier dan berpotensi untuk menyebarkan kepada orang lain. Yelah, walaupun setahunya diri ini tiada direct contact dengan mereka yang dijangkiti tetapi itu tidak bermakna virus tersebut tiada disekeliling kita.. 

Sedih sebenarnya bila mengenangkan keadaan ini. Yelah, siapalah yang tak rindu pada family.. Tapi rindu macam mana pun, Patung Beruang kenalah tahan. Kesihatan mereka dan Patung Beruang adalah priority utama. Jadi bersabar je lah.... huhuhu.. 

Selain gambar Hannah, we keep on updating our menu.. Menu lunch lah, hi tea lah, dinner lah.. Tapi semua menu simple2 asalkan boleh dimakan. 

Bila dah berada di rumah, rutinnya buat keje, baca buku, mengemas, laundry dan memasak. 

Bila time-time macam ini lah, tekak tu nak makan macam-macam.. Masalahnya bahan-bahan dalam peti sejuk adalah terhad. Plus kita kena berjimat cermat dengan bahan mentah yang ada untuk mengurangkan kekerapan kita keluar rumah.  Jadi kita lodeh je lah apa yang ada. Janji boleh alas perut.

4th, Patung Beruang boleh baca buku dengan senang hati. Ok, jangan salah faham ye. Baca buku hanya ketika waktu malam dan juga hujung minggu. Maknanya, ia langsung tidak mengganggu waktu kerja Patung Beruang. 

Untuk tempoh RMO ini Patung Beruang nak cuba habiskan seberapa banyak buku yang boleh. Jadi, selepas ini bila nampak berderet-deret Book Review disini maknanya usaha Patung Beruang tersebut berjaya. 



Tipulah kalau kata Patung Beruang tidak bosan ketika tempoh RMO ini. Bosan.. Tapi nak buat macam mana? Bukannya boleh keluar rumah sesuka hati. 

Nasib baiklah Iman ada. So Patung Beruang boleh lah juga bersembang dengan Iman. Adalah kawan nak bergosip dan layan Netflix bila masing-masing dah penat buat keje. 

Selain itu, Encik kura-kura pun baik. Duduk je dalam aquarium. Kalau dulu, sehari dalam aquarium, sebulan dia duduk bersembunyi dalam bilik belakanglah, belakang rak tv lah, dalam bilik air lah. Tapi sejak Patung Beruang bagi dia makan lettuce ni, behave pula dia. Mungkin lettuce tu lebih sedap dari pallets. Tu yang dia tak keluar-keluar lagi dari aquarium. Hai.... bela kura-kura pun complicated.. 

Selain Encik kura-kura, Abg Long Kawasan pun rajin datang melawat. Biasanya, pagi-pagi lepas Subuh dah dengar suara Abg Long Kawasan mengeow untuk minta makanan. Lepas makan, dia pun berjalan lah. Entah pergi mana lah agaknya tu. Mungkin melawat kawasan....  



Harap-harap inilah pertama kali dan terakhir kali kita berhadapan dengan RMO ini. Dan harap-harap RMO ini akan berakhir pada 31 Mac ini. 

Honestly, ramai yang terkesan dengan perintah ini. Tapi inilah yang terbaik untuk mengekang penularan wabak Covid-19. Jadi, nak tak nak, kita kena bersabar lah menempuh masa-masa ini. 

Apapun, buatlah aktiviti yang bermanfaat dan ambil peluang untuk kita lebih mendekatkan diri dengan Pencipta dan juga our family. Tak boleh jumpa tak bermakna tak ada communication. Boleh call, whatsapp, video call, Skype semualah.. 

Dan pada waktu-waktu sulit begini, hanya pada Allah saja lah yang kita boleh mengadu. Sesungguhnya, Dia lah Sebaik-Baik Perancang.....

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bears namely Bibi and Si Boyot...