Sunday, March 15, 2020

Book Review : Cerita Orang-Orang Sunyi

Tajuk : Cerita Orang-Orang Sunyi

Penulis : Ruhaini Matdarin

Menariknya Naskah Ini : 

Naskah ini Patung Beruang sudahkan pembacaannya ketika sedang menunggu dobi tengahari tadi. Ia adalah kumpulan 12 cerpen yang mengisahkan 3 buah keluarga yang berbeza tetapi saling berkait. 

Keluarga Pertama:
Cerpen pertama bertajuk Amy membawa pembaca mengenali watak seorang gadis yang baru sahaja kematian ayahnya, Si Petir atau nama sebenarnya adalah Abdul Basir. 

Amy adalah satu-satunya anak perempuan didalam keluarga. Namun, entah dimana silapnya, walaupun dirinya anak perempuan tunggal, Amy tidak pernah rasa dimanjakan oleh keluarga. Ayahnya seorang yang panas baran, pantang salah sikit pasti akan ditengking dan di kasari. Hanya pada nenek tempat Amy mengadu. Bagi Amy, hanya nenek sahaja yang memahami dirinya. 

Setelah nenek meninggal dunia, Amy semakin terasa yang rumahnya adalah sebuah neraka dunia. Amy berusaha untuk keluar dari rumah, walaupun akhirnya ayahnya, Si Petir tinggal berseorangan menghabiskan sisa-sisa hidup. 

Pada suatu petang, terjadi pertengkaran yang hebat antara Amy dan ayahnya. Pertengkaran yang bermula dari pertelingkahan lidah akhirnya berlarutan sehingga ke kekasaran fizikal dan juga senjata tajam. Puncanya kerana Amy tidak berpuas hati dengan tuduhan ayahnya yang menggelar dirinya anak puaka kerana menanam cita-cita hendak membunuh ayahnya. 

Pada mulanya, bukanlah soal Amy mahu membunuh hantu dalam diri ayahnya yang mencetuskan kemarahan Amy. Tetapi ia adalah kerana penilaian kasar lelaki itu tentang kehidupan peribadinya di Kuala Lumpur dan merasakan yang anak perempuan tunggalnya itu sudah tercemar. 

Mujur pergaduhan itu didengari Aini, jiran tetangga mereka. Aini lantas memanggil bapanya, Hamdan untuk meleraikan pergaduhan dua beranak itu. Pergaduhan tersebut memuncak apabila Amy mencapai cangkul dan Si Petir pula mengenggam erat parang Bajau di kedua-dua belah tangannya. Kedua-duanya saling menahan marah. 

Sejak petang itu, anak perempuan tunggalnya itu tidak lagi pulang ke rumah....

Kini, Si Petir sedang terbujur di ruang tamu, berdepan dengan sakaratul maut. Anak perempuan tunggalnya tiba di rumah setengah jam sebelum Si Petir menghembuskan nafas terakhir....


Keluarga Kedua: 
Aini bukanlah anak kesayangan Hamdan. Tetapi akhirnya, anak inilah yang setia tinggal berdua dengannya, selepas kematian isterinya. Sedangkan 3 orang anak yang lain, Ameena, Amran dan Ali sudah berjaya dan sibuk dengan kehidupan dan kerjaya mereka di bandar.  

Seperti orang tua yang lain, Hamdan juga tidak ketinggalan mengidap penyakit moden. Namun, bagi Hamdan, sakit atau sihat, kematian tetap akan datang. Maka, Hamdan membuat keputusan untuk membuat persiapan sebaik mungkin demi menghadapi kematiannya. 

Hamdan mula rapat dengan Malik, penjaga kubur di kampung mereka. Hamdan sudah melihat-lihat tapak yang boleh dijadikan pusaranya di kawasan kubur tersebut. Malik  dipertanggungjawabkan untuk menggali pusara tersebut dan memastikan ia sentiasa dalam keadaan yang elok dan bersedia untuk didiami jenazah Hamdan apabila sampai masanya. 

Pada mulanya Aini menganggap Hamdan hanya bergurau tatkala bercerita tentang persiapan kematiannya. Namun, apabila melihat kesungguhan Hamdan sehingga setiap hari melawat bakal rumah barunya (pusaranya), Aini menyedari Hamdan serius dengan ceritanya itu. 

Selain menyiapkan pusaranya, Hamdan juga menyediakan tempat mandi jenazah yang cantik di bahagian bawah rumahnya. Cantiknya kawasan mandi jenazah tersebut sehingga menimbulkan rasa kagum kepada kaum lelaki yang membantu memandikan jenazahnya pada hari kematiannya.

Urusan penyempurnaan jenazah seperti kain kafan, kain tutup keranda, bayaran saguhati kepada mereka yang terlibat dalam penyempurnaan jenazah dan pengembumiannya semuanya sudah dilunaskan terlebih dahulu oleh Hamdan. 

Ameena, anak perempuan sulung yang berjaya didalam dunia perniagaan tetapi kurang berjaya di alam rumahtangganya. Kesibukkan perniagaan menyebabkan Ameena jarang pulang ke rumah, namun digantikan dengan kiriman wang yang lumayan setiap bulan. 

Amran, anak lelaki sulung pula seorang yang tampan dan berjawatan tinggi dalam korporat. Sayangnya, Amran dibelenggu dengan masalah perempuan, judi dan hutang keliling pinggang. Hamdan sering bimbangkan Amran kerana merasakan hidup Amran sangat tidak terurus walaupun berjawatan tinggi. 

Ali, anak bongsu didalam keluarga mempunyai hati dan perasaan yang sangat halus. Ali dan Aini rapat sedari kecil. Namun, perhubungan kakak dan adik semakin renggang apabila Ali berhijrah ke bandar untuk menjadi seorang pencipta lagu. Kini Ali boleh berbangga dengan kejayaannya didalam dunia hiburan. Lagu-lagu ciptaannya banyak dinyanyikan samaada oleh penyanyi terkenal ataupun suam-suam kuku.

Kematian Hamdan meninggalkan kesan yang besar kepada Aini. Bertahun-tahun mereka tinggal berdua sahaja di rumah kampung tersebut. Bertahun-tahun Aini mengadap kerenah Hamdan sehingga sudah masak benar dengan perangai ayahnya itu.

Keadaan kesihatan Aini yang tidak menentu membimbangkan Hamdan mengenai bagaimana nasib anak perempuannya itu setelah kematiannya?Hamdan sering berpesan, Aini kena belajar hidup sendiri kerana jika ditakdirkan adik-beradik yang lain kurang mengambil peduli tentang dirinya selepas kematian Hamdan. Suatu pesanan yang ringkas namun menusuk hati gadis itu.

Kini jenazah Hamdan sedang terbujur kaku di ruang tamu. Kesemua anak-anak Hamdan pulang meratap kesedihan. Dari satu segi, Aini sangat sedih dengan pemergian ayahnya. Namun, dari segi yang lain, Aini berasa bahagia melihat mereka 4 beradik berkumpul di rumah. Suatu pemandangan yang sudah tidak dilihat sejak bertahun-tahun dahulu. Sayangnya, Aini terpaksa membayar harga yang mahal untuk melihat pemandangan tersebut, iaitu kematian ayahnya... 




Ok, untuk kisah Keluarga Ketiga, Patung Beruang tak mahu kongsikan disini. Tidak adil lah kalau semuanya ada disini, betul tak?

Meneliti naskah ini walaupun diluarnya tercatat kumpulan cerpen, tetapi boleh saja dikatakan ia adalah satu novel. Semua cerpen saling berkait antara satu sama lain. 

Seperti tajuknya, Cerita Orang-Orang Sunyi, naskah ini memperlihatkan pelbagai sisi kesunyian yang melanda seseorang itu. 

Kesunyian seorang bapa apabila isterinya meninggal dunia dan anak-anak pula bertebaran mengejar dunia di luar sana. 

Kesunyian seorang anak yang dambakan kasih sayang dan perhatian dari seorang bapa. Bukannya kemarahan, kata-kata kejian atau kekasaran. 

Kesunyian seorang adik atau kakak kepada adik-beradiknya yang lain. Mengapa ketika kecil, boleh hidup bersama, bermain dan tidur bersama, makan dan berbual bersama. Namun apabila dewasa, masing-masing membawa haluan sendiri seperti ikatan adik-beradik itu tidak pernah wujud didalam kamus hidup mereka?

Kesunyian seorang anak yang kematian ibunya, lantas menjadikannya anak yatim piatu. Ibunya dipusarakan di sebuah kampung yang asing, maka si anak nekad untuk berpindah ke kampung tersebut agar dapat sering menziarahi pusara ibu bagi melepaskan rindu. 

Kesunyian seorang anak yang dibuang sedari bayi, hidup berbapa angkatkan seorang lelaki tua. Menghabiskan zaman kanak-kanak, remaja, dewasa dan tuanya di tepi kawasan perkuburan, berbakti membantu mereka yang memerlukan. Berkerja sebagai penggali kubur, penjaga kubur dan hidup seadanya. Siangnya berpuasa dan malamnya beribadah, mengumpul bekal untuk dibawa pulang ke kampung Akhirat kelak.....

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bears namely Bibi and Si Boyot...