Thursday, March 19, 2020

Book Review : Mahligai

Tajuk : Mahligai

Penulis : Nazrul Kama

Menariknya Naskah Ini: 
Sebenarnya Patung Beruang dah lama habiskan membaca naskah ini. Cuma tidak berkesempatan untuk Patung Beruang dokumenkan di sini. 

Mahligai membawa kita kepada suka duka keluarga Pak Tahir. Perkahwinan Pak Tahir dan isterinya, Mak Zaiton akhirnya terlerai tatkala masing-masing berusia lebih 60 tahun, dan usia perkahwinan pula melebihi 45 tahun. 

Perkahwinan Pak Tahir dan Mak Zaiton dikurniakan dengan 9 orang anak iaitu Rohaya, Abd Rashid, Jamilah, Rohani, Suhaimi, Hanafiah, Kamariah, Fatihah dan Muzaffar. 

Jamilah, anak ketiga, tinggal bersama dengan Pak Tahir dan Mak Zaiton. Wanita berumur 40 tahun, berkerja sebagai seorang guru dan belum berkahwin ini tinggal serumah dengan Pak Tahir dan Mak Zaiton. Oleh itu, segala yang berlaku pada pasangan tua ini pasti cepat dihidu oleh Jamilah.

Entah apalah yang merasuk Mak Zaiton, wanita ini tegas meminta cerai dari Pak Tahir walaupun sedar yang kehidupan rumahtangga mereka sudah masuk hampir 5 dekad, dikurniakan anak-anak dan cucu-cucu. 

Perceraian di usia emas bukanlah jalan penyelesaian yang bagus. Malah ia merumitkan lagi keadaan. Anak-anak tertanya-tanya, apa yang berlaku sebenarnya?

Anak-anak mula terfikir, adakah selama ini ibu bapa mereka tidak bahagia? Adakah kegembiraan yang ditunjukkan setiap kali anak cucu pulang ke kampung, hanyalah lakonan semata-mata? 

Mak Zaiton berkahwin pada usia yang sangat muda, iaitu 15 tahun. Mak Zaiton bukanlah hendak sangat berkahwin pada usia tersebut, namun Tok Wan, yang menguruskannya. 

Pada usia 15 tahun, Mak Zaiton masih lagi keanak-anakan. Akibat daripada perkahwinan, zaman remaja Mak Zaiton telah ditamatkan dengan cepat dan dijerut pula dengan tali perkahwinan. 

Perkahwinan tidak sentiasa menjanjikan keindahan. Tanggungjawab, masalah kewangan, anak-anak yang kian membesar, semuanya mendewasakan Mak Zaiton dalam masa yang singkat. Ditambah pula dengan sikap Pak Tahir yang kurang bertanggungjawab pada keluarga. Mak Zaiton terpaksa bertungkus lumus mencari nafkah bagi memastikan ada makanan untuk disuap ke mulut anak-anak. 

Punca perceraian Pak Tahir dan Mak Zaiton bermula 6 bulan lepas, selepas mereka sekeluarga pergi merisik untuk bakal pasangan hidup Suhaimi, anak ke-5 mereka. 

Tiada siapa pernah menduga majlis merisik tersebut bakal membongkar rahsia yang terpendam selama 30 tahun sekaligus meleraikan ikatan perkahwinan Pak Tahir dan Mak Zaiton, malah turut memadam mimpi dan impian Suhaimi. 

Pak Tahir menyedari kekhilafannya di zaman muda yang menyebabkan Suhaimi lahir ke dunia. Namun, dia cuba menebus kesilapan tersebut dengan membawa pulang Suhaimi ke rumah dan meminta Mak Zaiton menjaganya seperti anak sendiri dengan alasan Suhaimi itu adalah anak angkatnya. 

Sebagai anak yang paling rapat, Jamilah buntu dengan keadaan ibu bapanya. Turut menambah kerunsingan apabila adik beradik lain mula mendesaknya untuk mengetahui sebab sebenar perpisahan tersebut. 

Suhaimi turut bersedih. Patutlah selama ini Pak Tahir begitu dingin dengannya.  Sedari kecil lagi amat sukar untuk Suhaimi memperoleh kasih sayang seorang ayah berbanding adik-beradik yang lain. Oleh sebab itu, Suhaimi lebih rapat dengan Mak Zaiton. Namun bila difikirkan semula, mungkin memang sengaja Pak Tahir meletakkan tembok antaranya dan Suhaimi. Mungkin tidak mahu rahsia terbongkar, ataupun mungkin dihantui rasa bersalah atas kesilapan lama. 



Naskah Mahligai ini, tajuknya menggambarkan pengisiannya. Mahligai yang kita nampak megah berdiri, rupanya terkandung 1001 cerita didalamnya. 

Pak Tahir dan Mak Zaiton ada konflik yang tersendiri. Dalam masa yang sama, anak-anak juga ada masalah kehidupan mereka sendiri. Yang berkeluarga, bergelut untuk mencukupkan semua keperluan hidup terutama anak-anak yang kian membesar. Hidup di bandar tidak menjamin kesenangan dan kemewahan seandaianya mereka hanya bekerja sebagai buruh atau pekerja rencam biasa. Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

Yang bujang, bergelut dengan tuntutan kerjaya dan tanggungjawab kepada orang tua. Segala urusan keluarga diletakkan sepenuhnya kepada dirinya hanya kerana dia belum berkahwin dan tidak mempunyai tanggungjawab lain. Apalah gunanya mempunyai adik-beradik jika tanggungjawab kepada orang tua hanya dipikul oleh seorang dua anak sahaja. Menambahkan kerumitan pula dengan bebanan emosi apabila dipandang sinis oleh orang sekeliling hanya kerana title "bujang" yang dipegangnya. 

Begitulah kehidupan. Apa yang dilihat secara luaran tidak semestinya sama dengan kenyataannya...

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bears namely Bibi and Si Boyot...