Sunday, March 29, 2020

Book Review : Cometh The Hour

Tajuk : Cometh the Hour

Penulis : Jeffrey Archer 

Menariknya Naskah Ini : 

Alhamdulillah, Patung Beruang berjaya menghabiskan Volume ke-6 dalam siri Clifton Chronicles iaitu Cometh the Hour malam semalam. Sekarang tinggal satu buku saja lagi untuk Patung Beruang tahu kesudahan kisah keluarga Clifton dan Barrington ini. 

Mari kita flasback sekejap ye..

Clifton Chronicles ini mempunyai timeline yang panjang dimana kisahnya bermula dari tahun 1920 sehingga lah ke tahun 1980 atau 1990.. 

Jeffrey Archer telah menyiapkan 7 volume untuk siri ini iaitu:
  • Cometh the Hour; dan akhir sekali adalah
  • This Was A Man
Kalau nak baca book review untuk Volume 1 - Volume 5, click saja di tajuk diatas. Patung Beruang dah letakkan link di setiap tajuk itu.. 


Untuk volume ke-6 ini, Jeffrey Archer membawa pembaca kepada surat dari mendiang Major Fisher yang dihantar ke mahkamah ketika di akhir perbicaraan  kes saman Lady Virgina dan Emma. 

Hakim memberi peluang kepada Emma untuk membaca surat tersebut dan mendedahkan kepada pihak juri. Adakah Emma akan mengambil peluang tersebut untuk kepentingan kes nya? 

Atau mungkin Emma kekal dengan prinsip untuk melawan Lady Virginia secara adil? 

Tetapi bukan saja Emma dan Lady Virginia yang terkesan dengan surat dari mendiang Major Fisher. Sir Giles Barrington juga turut terpalit dan kerana surat itu juga lah kerjaya politik Giles terpaksa dikorbankan. 



Hubungan Giles dan Karin semakin rapat. Malangnya Karin terperangkap di Moscow dan adalah mustahil untuk dia keluar dari sana. Dengan dorongan Pengelly, ayah tiri Karin, Giles nekad untuk membawa Karin keluar dari Iron Curtain dan seterusnya menetap di England. 

Harry bukanlah seorang yang prejudis tetapi sikapnya yang dingin terhadap Karin menimbulkan persoalan kepada Emma. 

Harry teringat ketika dia diminta oleh pihak Britain untuk menyeludup keluar senarai nama agen perisik Russia, antara nama yang tersenarai adalah Pengelly. Oleh itu, Harry agak ragu-ragu dengan identiti Karin dan motif wanita itu menjalinkan hubungan dengan Giles. 

Adakah keselamatan Giles terancam? 
Atau mungkin keselamatan England juga terancam? 

Sayangnya Harry tidak mampu meluahkan keraguannya itu kepada Emma apatah lagi Giles. 



Lady Virginia sedang berdepan dengan risiko bankrap dan dia tidak nampak cara lain untuk menyelesaikan masalah kewangannya. Namun, pada suatu hari Lady Virginia diperkenalkan dengan Cyrus T. Grant III, orang ke-28 terkaya di Amerika. 

Menyedari yang Cyrus T. Grant III masih bujang, Lady Virginia mula mengatur rancangan bagi memastikan lelaki itu menjadi miliknya. Sayangnya rancangan Lady Virginia tidak berjalan lancar apabila Cyrus menghilangkan diri keesokkan harinya tanpa berita. 

7 bulan selepas itu, akhbar menyiarkan berita tentang majlis perkahwinan antara Cyrus T. Grant III dan Ellie May, yang bakal berlangsung tidak lama lagi. Kali ini, Lady Virginia berpura-pura mengandungkan anak Cyrus demi menuntut wang pampasan dari lelaki tersebut. 



Sebastian Clifton kini memegang jawatan Chief Executive of Farthings Bank. Dalam kesibukan menguruskan Farthings, Sebastian jatuh cinta dengan Priya, seorang analyst yang bekerja di London.

Priya adalah anak tokoh korporat terkenal di India, Mr Ghuman. Percintaan Sebastian dan Priya tidak berjalan lancar apabila Priya diculik dari apartmentnya di London, dan dibawa pulang ke India untuk dikahwinkan dengan lelaki pilihan keluarga. 

Sebastian nekad terbang ke India untuk membawa pulang Priya. Malangnya, ketika mereka berdua hampir menaiki kapal terbang, Priya ditembak mati oleh salah seorang pengawal Mr Ghuman. 

Dalam masa yang sama, musuh ketat Sebastian iaitu Adrian Sloane dan Desmond Mellor sedang merancang untuk menjatuhkan Sebastian dan Hakim Bishara, iaitu Pengerusi Farthings Bank bagi membolehkan mereka take over Farthings. 

Hakim Bishara dituduh cuba menyeludup masuk dadah yang bakal menyebabkan dirinya dipenjara bertahun-tahun jika didapati bersalah. 



Harry Clifton nekad berusaha untuk membebaskan Anatoly Babakov dari penjara Russia. Naskah tulisan Anatoly iaitu Uncle Joe mendapat sambutan baik di peringkat antarabangsa sehingga diterjemahkan ke banyak bahasa. 

Disebabkan itu, Anatoly dianggap sebagai pejuang dan dianugerahkan dengan Nobel Prize for Literature. Kerajaan Russia bersetuju untuk membebaskan Anatoly demi menghadiri majlis penyampaian anugerah tersebut. Sayangnya, suatu kejadian yang tidak diduga berlaku beberapa jam sebelum majlis berlangsung. Dan Harry Clifton tidak pernah menyangka beginilah pengakhiran episod perjuangannya demi membela sahabatnya itu. 




Akhirnya.....Baru sekarang Patung Beruang dapat siapkan book review untuk Volume ke-6 ini. Mencabar juga sebab Patung Beruang terlupa untuk update Volume ke-4 dan ke-5. Itu yang sampai 3 Book Review Patung Beruang tulis hari ini. 

Untuk Volume ke-6 ini, isu banyak berkisar tentang survival of Lady Virginia. Sebagai seorang yang sangat licik, dia sanggup buat apa saja asalkan dia dapat hidup senang tanpa perlu bersusah payah.

Selain itu Patung Beruang geram  juga dengan 2 partner in crime Lady Virginia iaitu Adrian Sloane dan Desmond Mellor. Mereka bertiga ini memang tidak boleh hidup dengan tenang selagi keluarga Barrington dan Clifton tidak jatuh. Pelik betul dengan manusia yang ada perangai macam ini, huhuhu...

Oh ye, kesian juga pada Sebastian Clifton kerana watak Priya terlalu singkat umurnya. Yang pasti, di akhir Volume ke-6 ini, kisah cinta Sebastian akan berakhir dengan gembira. Bagaimana? Dengan siapa? Jeng jeng jeng.. 



Baiklah, jam pun dah pukul 12.15 AM ini. Patung Beruang pun dah mengantuk sangat.

Esok Patung Beruang bolehlah baca buku yang lain pula. Patung Beruang dah beli Volume ke-7 aka Final Volume untuk Clifton Chronicles ini. Cuma tak rasa nak baca lagi sebab Patung Beruang takut nak membayangkan apa kesudahan kisah 2 keluarga ini....Jadi, buat masa ini Patung Beruang berehat sebentar dari Archer ye.. 

Selamat malam... 

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bears namely Bibi and Si Boyot...