Thursday, March 26, 2020

Book Review : Corporate Fraud, The Human Factor

Tajuk : Corporate Fraud, The Human Factor

Penulis : Maryam Hussain 

Menariknya Naskah Ini : 

Patung Beruang baru saja sudahkan pembacaan buku ini malam tadi. Kiranya fresh from oven lah ni, hehe.. 

Naskah Corporate Fraud ini Patung Beruang jumpa ketika melawat Pasar Buku di Perpustakaan Awam Bangi. Kenapa nama dia Pasar Buku? Sebab ia memang literally macam pasar. Buku-buku di letakkan di atas tikar, or diatas meja untuk para pembeli memilih dan jika berkenan, duit bertukar tangan dan pembeli boleh membawa pulang buku yang dihajati. 

Di Pasar Buku itu terdapat buku-buku baru, buku-buku prelove dan juga buku-buku lama yang boleh dimiliki untuk dijadikan koleksi. Malah buku Corporate Fraud ini Patung Beruang beli dengan harga RM20 sahaja. Sangat murah kan.. 



Corporate fraud bukanlah satu benda yang alien untuk kita. Di mana-mana saja, di negara mana sekalipun pasti akan ada kes corporate fraud. Cuma antara kita tahu atau tidak, antara kita sedar atau tidak. 

Apa yang dimaksudkan dengan fraud? Apa pula bezanya dengan corruption? Basically, definisi yang sering digunapakai untuk kedua-dua term ini adalah:

  • A corrupt practice is the offering, giving, receiving or soliciting, directly or indirectly, of anything of value to influence improperly the actions of another party. 
  • A fraudulent practice is any act or omission, including a misrepresentation, that knowingly or recklessly misleads, or attempts to mislead, a party to obtain a financial or other benefit or to avoid an obligation. 
See, ada perbezaan antara keduanya kan? 

Selain itu, ada juga kes yang diklasifikasikan sebagai fraud, walaupun mempunyai monetary impact yang kecil tetapi kekerapannya sangat tinggi. Contohnya pemalsuan invoice, fabrication of small claims or small token (or kickbacks) to secure contracts.  These "ordinary" frauds may be committed by individuals at any level in the organisation. 


Siapa yang berpontensi untuk jadi fraudster (orang yang melakukan fraud)? Atau adakah terdapat profiling for these "ordinary" fraudster? 

Berdasarkan kajian dari Association of Certified Fraud Examiner ("ACFE"), profiling fraudster itu boleh dilihat dari beberapa dimensions iaitu:
  • Umur : Kebanyakkan fraudster adalah dikalangan mereka yang berumur 31 - 45 tahun. Selain itu, kejadian juga menunjukkan lagi tinggi umur seseorang fraudster itu, lagi besar kesan kerosakan akibat fraud yang dilakukannya. Ini mungkin disebabkan oleh semakin berusia seseorang pekerja, keinginan dan komitmen kewangan mereka juga semakin tinggi. Dan ini adalah antara factor (bukan satu-satunya) yang menyebabkan mereka menjadi fraudster. 
  • Tempoh berkhidmat : Sangat sedikit fraud dilakukan oleh mereka yang  berkhidmat kurang dari setahun di organisasi tersebut. Kebanyakkan yang melakukan fraud adalah mereka yang telah berkhidmat 3 tahun dan keatas. Malah, lagi lama mereka berada di organisasi tersebut, lagi besar fraud yang dilakukan. Ini disebabkan oleh mereka sudah sangat mahir dengan selok belok process dan control yang ada, oleh itu mereka mempunyai ample time untuk mencari jalan bagi divert the process, atau avoid the control. Selain itu, kemungkinan juga mereka mempunyai authority yang membolehkan mereka bypass the system / control, sekaligus menyembunyikan salah laku mereka. 
  • Jantina : Ok, ini bukan tuduhan tetapi ia adalah berdasarkan kajian ye. Berdasarkan kajian yang dibuat oleh ACFE, 70% fraud kes adalah dilakukan oleh lelaki. Statistic ini mungkin boleh berubah kerana pada masa ini terdapat peningkatan terdapat kaum wanita yang memasuki alam pekerjaan, sama ada di peringkat bawahan, eksekutif biasa, middle management ataupun top management. 
  • Tahap pendidikan : Kajian menunjukkan lebih dari separuh fraudster mempunyai sekurang-kurangnya ijazah. 


Dalam Fraud Triangle, penulis menceritakan mengapa dan bagaimana seseorang itu boleh melakukan fraud. Triangle pertama dipanggil Motivation. Motivasi untuk melakukan fraud ini boleh datang dari pelbagai sumber seperti untuk mengekalkan gaya hidup sedia ada, ataupun untuk mengekalkan peluang pekerjaan kepada pekerja sedia ada, di zaman kemelesetan (yang ini walaupun niat dia macam "baik", tapi niat tidak menghalalkan cara ye..


Triangle kedua adalah Opportunity. Peluang untuk fraudster to make changes, decisions or transactions necessary to achieve his aims. Peluang ini mungkin disebabkan oleh preventive controls that does not work properly, or he has the designated authority in that area, or a board places such trust in one individual that he is able to bypass every control and make entirely autonomous decisions. See, the key word here is  "entirely autonomous decisions"..  Buatlah due diligence ke, tender eveluation, price comparison, proposal comparison or whatever lah but at the end, kuasa veto atau final decision hanya ada pada 1 orang ini saja..  So what the point having all those evaluation, right?? Sangat bahaya sebenarnya, huhuhu..


Triangle ketiga dan terakhir adalah Rationalisation. Sesetengah pihak berpendapat ini adalah key elemen mengapa berlakunya fraud, walaupun ia sukar untuk dikenalpasti. Jika motivation dan opportunity itu kita boleh nampak, tapi rationalisation ini lebih kepada fraudsters itu percaya yang dia mempunyai alasan tersendiri diatas kelakuannya itu. Contohnya, dia beranggapan yang dia hanya meminjam sebentar wang syarikat dan akan bayar balik di kemudian hari. Atau, dia merasakan dia telah berusaha keras untuk membawa contract masuk ke dalam syarikat. Oleh itu wajarlah jika dia mengambil sesuatu (sedikit) sebagai imbuhan untuk diri sendiri. 

Secara ringkasnya, fraud berpotensi berlaku apabila fraudster ada keinginan yang perlu dilunaskan dan dia melihat terdapat peluang atau ruang yang membolehkan dia melaksanakan rancangannya tanpa dicekup. Dan dia merasakan setiap tindakannya itu adalah justifiable. 



Naskah ini juga membincangkan tentang fraud detection, how we need to build the intelligent company to stay ahead fraud, fraud investigation and what problems we should anticipate during the investigation process, asset tracing as a tools to recover the money that they stole, how if we facing with corporate irresponsibility, cybercrime and their challenges, and finally is the future of fraud. 


Selain itu, ada beberapa real fraud case yang dibentangkan di dalam naskah ini antaranya adalah Satyam yang berlaku di India. 

Ok, case Satyam ini sangat famous sebenarnya. Malah sesiapa yang attend course on Corporate Liability Provision Under Section 17A Malaysian Anti Corruption Commission ("MACC") Act 2009 majoritnya akan nampak case study Satyam dalam training material mereka. 

Basically, Satyam adalah sebuah syarikat terkemuka di India yang diasaskan pada tahun 1987 dan diketuai oleh Raju brothers. Pada tahun 2001 saham Satyam diniagakan di New York Stock Exchange. Hebat kan???

Pada January 2009, Ramalinga Raju telah membuat satu pengakuan that he manipulating the reported financial performance of Satyam by systematically overstating revenues, assets and even its number of employees. 

Subsequent investigations, they found that Satyam's revenues had been overstated by a total of more than $840 million, supported by a complex system of forged invoices, forged bank statements and manipulated accounting entries. 

Besides, they also fabricated board resolutions in order to obtain $260 million of bank loans and acquire land and property with a value of $74 million through shell companies. 

Eventually, Raju resigned from the board, arrested and charged with criminal conspiracy, breach of trust and forgery, among other offences..... 




Generally, buku ini sangat menarik sebab ia dekat dengan bidang kerja Patung Beruang, hehe.... 

Baiklah, menarik sebab banyak perkara yang ditulis sebenarnya adalah apa yang berlaku di luar sana. Realitinya kita memang tidak boleh lari dari corporate fraud. Buat lah macam mana pun, selagi ia melibatkan manusia pasti risiko untuk berlaku fraud itu tetap ada. 

Oh ye, naskah ini juga ada menyentuh sedikit tentang Corporate Liability. Basically, it is a good practice. 

Di Malaysia, Section 17A MACC Act 2009 akan dikuatkuasakan pada 1 June 2020. Maknanya, selepas ini jika berlaku fraud atau corruption, si pelaku dan organisasi termasuk ahli lembaga pengarah juga akan didakwa di mahkamah. Melainkan organisasi dapat membuktikan yang mereka sudah mengambil langkah yang sewajarnya to avoid that kind of conduct. Langkah yang sewajarnya could be asset declaration, conflict of interest declaration, proper procedure in place, proper due diligence, awareness etc....




p/s: Maaf sebab entry kali ini Patung Beruang banyak campur adukkan bahasa Melayu dan Inggeris. Sebenarnya untuk naskah ini Patung Beruang lebih selesa tulis dalam bahasa Inggeris tapi takut jadi macam audit report pula nanti, hehe... maaf kan lah kekurangan dan kelemahan bahasa saya.... huhu.. 

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bears namely Bibi and Si Boyot...