Wednesday, May 13, 2020

Book Review : This Was A Man

Tajuk : This Was A Man

Penulis : Jeffrey Archer 

Menariknya Naskah Ini : 

Alhamdulillah.. Kini tamatlah sudah Clifton Chronicles karya Jeffrey Archer. Phew.... Macam tak percaya saja, hehe... 

Patung Beruang habiskan naskah ini pada hari Isnin, pukul 3.40 am. Siangnya itu pula Patung Beruang sibuk dengan urusan personal sampailah ke hari ini. Secara tidak langsung ini juga bermakna sudah beberapa malam Patung Beruang tidak dapat tidur yang cukup dan lena, huhuhu.... 

Clifton Chronicles ini mempunyai 7 buah Volumes iaitu: 
Patung Beruang letakkan hyperlink di setiap tajuk diatas ye. Senang kalau nak baca book review nya. 

Untuk Final Volume, This Was A Man bermula dengan detik-detik akhir usaha Pengelly untuk membunuh Karin. Oh tidak!!!! Kenapa Pengelly sanggup membunuh anak perempuannya sendiri??? 

Ok Patung Beruang, jangan nak berdrama sangat ye... 

Pengelly telah dinaikkan pangkat dan diminta pulang ke Moscow. Tetapi sebelum pulang, Marshal Koshevoi mengarahkan Pengelly menyelesaikan tugasan terakhirnya di England iaitu membunuh Karin kerana pembelotannya terhadap Moscow telah dikesan. 

Karin sedar yang nyawanya hanya tinggal beberapa minit saja lagi. Dia tidak menyesal di atas pembelotannya kerana cintanya pada Sir Giles Barrington lebih besar dari taat setianya pada Moscow. Cuma Karin terkilan kerana tidak sempat berterus-terang pada Giles mengenai identiti sebenar dirinya dan pertaliannya dengan Pengelly. 



Harry Clifton dikurniakan dengan gelaran "Sir" oleh Queen of England. Ramai orang tidak tahu yang Harry pernah menolak pemberian gelaran tersebut ketika Anatoly Babakov masih dipenjarakan di Rusia. Harry merasakan tidak layak untuk dirinya menerima gelaran istimewa itu sedangkan sahabatnya dianiaya dan menderita di dalam penjara hanya kerana menyuarakan kebenaran. 

Setelah Anatoly meninggal dunia, pihak istana sekali lagi menyatakan hasrat untuk menganugerahkan gelaran tersebut. Atas nasihat Emma, Harry bersetuju untuk menerimanya. 



Sedang sibuk menguruskan Barrington Shipping, Emma Clifton menyedari bahawa kapal yang pernah dibina oleh syarikat itu, iaitu SS Maple Leaf akan pulang untuk dilupuskan. Emma berbelah bahagi samaada perlu atau tidak untuk dia memberitahu Harry berkenaan kepulangan SS Maple Leaf tersebut. 

Mengapa SS Maple Leaf begitu bermakna pada Emma dan Harry? 

SS Maple Leaf dibina ketika Barrington Shipping dipimpin oleh Sir Hugo Barrington, iaitu ayah Emma. Namun, pembinaan SS Maple Leaf tidak berjalan lancar. Antara tragedi yang menimpa ketika pembinaan kapal tersebut adalah kematian salah seorang pekerja Barrington Shipping yang bernama Arthur Clifton. 

Arthur Clifton adalah ayah kepada Harry. Arthur datang bekerja setiap pagi seperti hari-hari yang lain. Malangnya pada suatu hari, Arthur tidak pulang ke rumah dan dia kekal hilang sehingga ke hari ini. Cakap-cakap belakang kuat mengatakan yang Arthur telah mati dan jasadnya terperangkap di dalam badan kapal SS Maple Leaf. Tetapi Sir Hugo Barrington keras menafikannya dan melarang sesiapa pun untuk mencari jasad Arthur. 

Kini SS Maple Leaf pulang untuk dikuburkan. Adakah Emma akan berusaha untuk membuktikan dakwaan tentang terperangkapnya Arthur di dalam kapal tersebut? 

Atau mungkinkah kehilangan Arthur kekal misteri selama-lamanya? 



Selepas Margaret Thatcher memenangi jawatan Perdana Menteri Britain, Emma Clifton dilantik sebagai menteri yang menerajui portfolio kesihatan. Walaupun kerjaya politik Emma meningkat dengan mendadak, tetapi ada harga yang perlu dibayar terutama apabila abangnya sendiri, Sir Giles Barrington menjadi ahli politik pembangkang. 



Pembohongan Lady Virginia Fenwick mengenai status Hon. Freddie Fenwick sebagai anaknya dengan Cyrus T. Grant akhirnya terbongkar. Isteri Cyrus T. Grant iaitu Ellie May sangat berang dan mengarahkan peguamnya untuk menuntut semula wang perbelanjaan yang telah diberikan oleh Cyrus T. Grant kepada Virginia untuk membesarkan Freddie Fenwick sebanyak 2 juta.

Malangnya, Virginia tidak mempunyai wang untuk membayar tuntutan tersebut kerana dia tiada sumber pendapatan tetap kecuali elaun bulanan berjumlah 2,000 Pound yang diberikan oleh abangnya, Archie, the tenth Earl of Fenwick. Malah, hidup Virginia kini dikelilingi hutang akibat dari gaya hidup yang melampau. 

Virginia juga lepas tangan tentang urusan penjagaan dan persekolahan Freddie. Segala urusan Freddie kini terletak di tangan Archie sebagai penjaga dan pemegang amanah yang sah seperti yang tertulis dalam wasiat ayah mereka. Dan wasiat itu juga dengan jelas menyatakan yang Virginia hanya memperolehi sebotol whisky berjenama Maker's Mark. Ia adalah simbolik yang lelaki tersebut mengetahui segala penipuan dan penganiayaan yang dilakukan oleh anak perempuan tunggalnya demi untuk hidup mewah. 

Selepas itu, Virginia melesapkan wang dan harta pusaka Desmond Mellor ketika lelaki tersebut didalam penjara. Penjualan harta pusaka Desmond Mellor telah memberi keuntungan yang lumayan kepada Virginia dan digunakan untuk membayar kesemua hutangnya. Sayangnya, keuntungan tersebut berjaya dihidu oleh Inland Revenue Board (IRB). 

IRB menghantar tuntutan pembayaran cukai berjumlah 185,000 Pound. Ia adalah satu angka yang sangat besar dan diluar kemampuan Virginia memandangkan tiada satu sen pun lagi yang tinggal setelah semuanya digunakan untuk membayar hutang. 

Virginia sedar yang dia perlu mencari lelaki kaya untuk menjadi mangsa barunya. Dan calon yang paling sesuai adalah Perry, the thirteenth Duke of Hertford, yang baru saja kematian isterinya, Lavinia. Pasangan Duke of Hertford dan Livinia mempunyai 2 orang anak perempuan dan seorang anak lelaki, serta beberapa orang cucu. 

Adakah misi Virginia untuk berdamping dengan Duke of Hertford dan seterusnya menumpang harta aristokrat tersebut akan berjaya? 

Atau mungkinkah niat jahat Virginia akan terbongkar sama seperti kisahnya dengan Cyrus T. Grant and Ellie May? 



Kerjaya Sebastian Clifton di Farthings Kaufman Bank semakin menyerlah sehingga akhirnya beliau dilantik sebagai Chairman untuk bank tersebut. Perlantikan Sebastian sebagai Chairman menyebabkan jawatan CEO kosong. Ramai yang meramalkan jawatan CEO tersebut akan disandang oleh Victor Kaufman, rakan baik Sebastian merangkap pewaris Kaufman family. Namun, ia tidak menjadi kenyataan apabila Sebastian meletakkan Victor sebagai Deputy Chairman dan melantik John Ashley sebagai CEO. 

Keputusan Sebastian ternyata memeranjatkan ramai pihak termasuklah Victor sendiri. Victor agak tersinggung dan berhasrat untuk meletak jawatan. 

Adakah ini pengakhiran kepada persahabatan keluarga Clifton dan Kaufman?

Atau ia sebenarnya adalah strategi untuk menguatkan lagi kedudukan bank tersebut di pasaran Britain? 





Untuk Volume terakhir ini, focus banyak diberikan kepada watak Emma Clifton, Lady Virginia dan juga Jessica Clifton. Banyak kejutan menanti terutama yang melibatkan Jessica.

Seperti Volume yang sebelum ini, Patung Beruang masih lagi geram dan menyampah dengan watak Lady Virginia. Aduhai... kenapalah ada manusia yang licik dan kejam seperti dia ini? Yang pasti, kesudahan watak Virginia ini sangat menarik. 

Spoiler alert, ending Clifton Chronicles ini sangat sedih dan diluar jangkaan Patung Beruang. Tetapi ending itu realistic dan tidak memungkinkan untuk Archer menyambung lagi kisah Clifton Chronicles ini. Apa ending nya? Hm... kenalah baca sendiri ye.. 


Tamatlah sudah kisah Clifton Chronicles ini. Keseluruhannya, Patung Beruang ambil masa lebih kurang 24 bulan untuk habiskan kesemua 7 Volumes ini. Jumlah muka surat yang ada pula plus minus 3000 pages. 7 Volumes ini mempunyai storyline yang memakan masa 70 tahun, melewati 5 generasi keluarga Clifton dan Barrington. 

Perasaan Patung Beruang selepas tamatkan kisah ini? 
Jawapannya...Sangat Puas.. 
Cuma sedih sedikit sebab tak ada lah lagi tertunggu-tunggu kejutan dalam 2 buah keluarga ini. Terima kasih Archer sebab menghasilkan karya yang hebat...


p/s: Selepas ini Patung Beruang kena lah cari karya-karya terbaru Archer yang lain pula. Oh ye, Archer sudah keluarkan siri terbaru iaitu William Warwick siri. William Warwick??? Macam familiar je nama tu.. Mestilah sebab William Warwick adalah fictional character yang dihasilkan oleh Harry Clifton sehingga dia menjadi novelis yang terkenal di Britain dan juga luar negara. 

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bears namely Bibi and Si Boyot...