Sunday, December 29, 2019

Ahad Terakhir Di Dekad Ini

Assalamualaikum wbt, 

Lagi dua (2) hari sahaja untuk kita menikmati tahun 2019. 
Bulan December ini terasa seperti begitu pantas berlalu. Seandainya Patung Beruang mampu untuk hentikan masa dari terus berjalan....

Setakat hari ini, banyak perkara yang Patung Beruang rancangkan untuk bulan Disember, berjalan lancar. Baik berkenaan urusan kerja, ataupun peribadi. Alhamdulillah. 



Happy Belated Birthday, Patung Beruang.... 
Untuk kesekian kalinya, ulang tahun hadir lagi. Sehingga bila agaknya Patung Beruang berpeluang untuk berjumpa dengan 12 December?  Mungkinkah ini yang terakhir?? Entahlah... 

12 December tahun ini Patung Beruang habiskan masa dengan Ibu, almost sepanjang hari. Really miss her, miss our bonding time. 

Seringkali Patung Beruang terfikir, apa gunanya berkerja keras siang dan malam, jika diri ini kehilangan masa bersama keluarga, mereka yang Patung Beruang sayang, yang sentiasa ada disamping diri ini walau apapun keadaan Patung Beruang. Duit tidak mampu membeli masa yang hilang. Yang ada hanyalah kenangan. Yang tersimpan kemas sehingga saat menutup mata... 


Untuk tahun ini, seperti biasa Patung Beruang beli hadiah untuk diri sendiri... Hehe... so funny kan? 

Tapi itulah hakikatnya. Bila dah bekerja ini, memang begitulah rutin tahunan Patung Beruang. Sebenarnya, lebih kepada momento untuk diri sendiri. 

Untuk birthday tahun ini, nothing much pun yang Patung Beruang hadiahkan pada diri sendiri. Cuma beli sebuah handbag jenama kegemaran Patung Beruang dan 6 buah naskah buku. 

Eh salah.. 7 buah naskah buku sebenarnya. 

Buku terakhir yang Patung Beruang beli adalah Dear God, karya Norhafsah Hamid. 

Nampaknya Patung Beruang kena cepat-cepat habiskan pembacaan semua buku-buku ini sebab tahun 2020 nanti Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur diawalkan dari biasa.  Tak silap mereka akan buat pada bulan Mac or April. Lebih awal berbanding tahun-tahun sebelum ini yang kebiasaannya pada bulan May. Sudah tentulah Patung Beruang akan shopping buku-buku lagi pada waktu itu... Adoi... Scarry nya... huhu.. 



Oh ye, untuk birthday tahun ini Patung Beruang dapat hadiah tau. Macam tak percaya pula, dah tua-tua macam ini masih lagi ada orang yang sudi untuk beri hadiah sempena birthday kita, hehe... 

Patung Beruang dapat sehelai tudung square jenama Ariani. Cantik sangat tudung tu. Pertama kali Patung Beruang tengok, terus jatuh cinta kerana 1st, ia berwarna biru (my favorite colour) dan 2nd, ia mudah untuk dipakai. 3rd pula, sebab tudung ini ada charm yang comel, hehe.. 

Kainnya lembut dan cantik je terletak bila pakai. Alhamdulillah. 

Honestly, ini lah pertama kali Patung Beruang pakai jenama Ariani, huhu..  Patung Beruang rasa segan pula. Yelah, kotak tudung je pun dah cantik dan exclusive. 

Terima kasih Sister. You know who you are.... 



16 December hari tu, Patung Beruang pergi Big Bad Wolf. Hooray... Sempat juga singgah ke sana walaupun hari terakhir. Tapi Patung Beruang agak kecewa sikit pada tahun ini. Banyak buku yang Patung Beruang cari, takde. Atau mungkin Patung Beruang yang tak nampak. 

Susunan buku-buku pun menyakitkan mata Patung Beruang. Ada section yang dipanggil Tresure Island. Di section ini, buku-buku disusun dengan tajuknya secara vertical. Jadi, pengunjung kena belek satu persatu tajuk tersebut, sebaris demi sebaris. Geramnya, setiap meja ada lebih kurang 5 baris pula tu, huhu...

Agak kurang friendly rasanya cara susunan begini. 

Mungkin ada antara buku-buku tersebut cuma ada satu atau 2 naskah saja. Jadi untuk jimatkan ruang, mereka susun dengan cara begitu. 

Takpelah..

Hopefully, tahun hadapan, Big Bad Wolf akan menawarkan banyak buku yang lebih menarik, dan buku-buku tersebut disusun dengan lebih baik, memudahkan pengunjung untuk mencari buku yang dihajati.. 



Oh ye, akhirnya, ahli baharu keluarga Patung Beruang pun menjelma. Pada hari Sabtu, 28 December 2019, lebih kurang pukul 11 malam. 

Welcome to our world, Hannah Eryna ... 

Alhamdulillah.. 
Hannah dan Ibunya sihat. Cuma buat masa ini, mereka masih lagi di hospital kerana Hannah dilahirkan secara pembedahan. Jadi, doctor kena pantau keadaan Ibunya beberapa hari selepas kelahiran. 

Jika tiada apa-apa halangan, Insya Allah, Hannah dan Ibunya akan dibenarkan pulang pada esok atau lusa. 

Semoga Hannah membesar menjadi anak yang solehah, disenangi semua penghuni langit dan bumi, bahagia dan berjaya dunia akhirat. Aamiin... 

Nampaknya, lepas ini Kembang dah ada competitor lah, hehe...
Sorry Kembang, baby always win. So, Kembang kenalah beralah ye... 


Nampaknya, malam pun dah semakin lewat ini. Esok nak kerja tapi entahlah, mata ini macam tak mengantuk pula. Mungkin Patung Beruang kena baca buku  dulu barang 1 atau 2 pages.. Baiklah, sampai disini dahulu coretan Patung Beruang ye. Assalamualaikum... 

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bears namely Bibi and Si Boyot...