Sunday, December 29, 2019

Book Review: Heaven Sent

Tajuk : Heaven Sent

Penulis : Norhafsah Hamid

Menariknya Naskah Ini : 

Naskah Heaven Sent ini Patung Beruang habis baca pada petang semalam. Thanks to Dilla sebab sudi pinjamkan buku ini pada Patung Beruang. 

Jika dibandingkan dengan Letters to God dan Rough Diamond, buku Heaven Sent ini agak sukar untuk dijumpai di kedai-kedai buku. Patung Beruang pun tidak pasti apa sebabnya. Mungkin kerana naskah ini diterbitkan oleh penerbit yang berbeza. 

Untuk kali ini, penulis membawa pembaca dengan lebih dekat tentang kehidupan Sarah di Reading University. Persahabatan Sarah dengan Gideon, Andy, Cynthia, Usman serta tidak dilupa juga Mat Bond dan Jaws. 

Sarah, si ulat buku ini gemar menghabiskan masa beliau di perpustakaan sehingga dia mempunyai favorite spot. Tempat yang sama yang akan didudukinya setiap kali dia berada di perpustakaan. 

Sarah sangat selesa dikelilingi dengan buku-buku dan sering tenggelam didalam bahan yang dibacanya. Sehingga tidak sedar apa yang berlaku disekelilingnya. 

Pertemuan yang pertama antara Sarah dan Jonah berlaku di perpustakaan tatkala Sarah menghadapi kesukaran untuk mengambil buku yang tersusun di rak buku yang tinggi. Simpati dengan kesukaran Sarah, Jonah telah membantunya untuk mengambil buku tersebut. Namun pertemuan yang pertama itu tidak berjalan lancar kerana Sarah menganggap Jonah adalah seorang kasanova apabila lelaki ini menyatakan hasrat untuk lebih mengenalinya. 

Jonah terperanjat dengan reaksi dingin Sarah. Inilah pertama kali seorang perempuan menolak pelawaannya malah menyindir pula sikap Jonah yang dilihat terlalu murah bagi Sarah. Jonah merasakan yang segala kelebihan yang dimilikinya samada rupa paras, sikapnya yang romantic dan bermulut manis seakan tidak berguna dihadapan Sarah. 

Setelah melalui beberapa episod penolakan dari Sarah, Jonah mula bertanya pada Jaws dan Mat Bond sebab mengapa Sarah bersikap sedemikian. Bagi menjawab persoalan Jonah itu, Mat Bond menerangkan kepadanya serba sedikit tentang Islam dan bagaimana Sarah berusaha keras untuk mempertahankan prinsipnya dan berusaha menjadi muslimah yang terbaik walaupun mereka semua berada di bumi asing, yang dikelilingi kehidupan bebas. 

Jonah mula membaca buku-buku berkaitan Islam dan mengikuti aktiviti keramaian yang berkaitan, bersama-sama dengan Jaws dan Mat Bond. Ketika Hari Raya Aidilfitri, Jonah menyedari yang Sarah tiada didalam keramaian tersebut. Akhirnya, ketiadaan Sarah di majlis tersebut terjawab apabila Mat Bond memberitahu yang Sarah menyambut Aidilfitri di London, bersama rakannya dari universiti lain. Dan pada hari itu juga Jonah mula mengetahui punca Sarah hanya bergaul dengan segelintir saja penuntut Malaysia di Reading, seperti Jaws dan Mat Bond sedangkan ada ramai lagi penuntut Malaysia yang lain, belajar di Reading ketika itu. 

Semakin Jonah belajar tentang Islam semakin beliau kagum dengan ketegasan Sarah dalam mempertahankan prinsipnya. Kini Jonah menyedari bahawa gadis lain yang dikenalinya termasuklah Linda jauh ke belakang berbanding Sarah. Ini menambahkan lagi perasaan tertariknya terhadap Sarah. Tetapi... Jonah sedar perasaan itu hanya kekal sebagai perasaan. Tidak akan mampu untuk diluahkan. Baginya, dirinya dan Sarah adalah dua manusia yang tidak mungkin akan bersatu sehingga bila-bila. 



Basically, untuk naskah Heaven Sent ini Patung Beruang sudah tahu endingnya kerana mereka berkongsi ending yang sama dengan Rough Diamond. Cuma dalam naskah kali ini penulis menceritakan dengan detail detik-detik pengakhirannya. 

Untuk kali ini, penulis menumpukan penceritaan kepada watak Sarah dan Jonah dari zaman mereka di Reading University sehinggalah mereka tamat belajar dan akhirnya sibuk dengan karier masing-masing. Cuma kagumnya adalah setelah bertahun-tahun mereka habis belajar, persahabatan yang terjalin tetap utuh, dan saling bertukar cerita walaupun mereka dipisahkan oleh benua yang berbeza. 

Patung Beruang baru saja miliki novel yang terbaru dalam sequel Letters to God, iaitu Dear God. Jika diteliti sinopsis di kulit belakang buku itu, seolahnya jalan ceritanya sama seperti Heaven Sent. Hm... pelik juga... 

Takpelah, biarlah Patung Beruang baca dulu naskah tersebut then baru boleh buat conclusion ye.. 

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bears namely Bibi and Si Boyot...