Monday, October 24, 2016

Dentist, Rak Buku, Buku Dan Soalan Accounting

Assalamualaikum wbt

Sekejap je kan kita dah masuk 24hb.. Ya Allah.. tak lama lagi dah hujung bulan October.. Lepas tu, hujung tahun 2016.. Cepatnya masa berlalu.

Weekend yang baru ini Patung Beruang rasa puas sangat sebab banyak benda Patung Beruang berjaya selesaikan. 

Sabtu pagi Patung Beruang pergi dentist. Hajat dihati nak buat check up dan scaling. Lagipun Patung Beruang perasan sejak akhir-akhir ini bila Patung Beruang makan makanan manis, gigi sebelah kiri akan rasa sakit sangat untuk tempoh beberapa saat. Jadi, dari tunggu dia sampai melarat, baiklah kita jumpa dentist cepat-cepat. 

Patung Beruang dah set appointment pukul 11 pagi di Klinik Pergigian Qistina. Basically, ini 1st time Patung Beruang pergi dentist sini. Biasanya Patung Beruang pergi Klinik Pergigian Haliza, di Bandar Baru Bangi. Tapi memandangkan Qistina ini sangat dekat dengan rumah, jadi Patung Beruang plan nak cuba dulu. Kalau ok dan serasi, lepas ini terus pergi Qistina je lah. 

Patung Beruang sampai tepat pukul 10.55. Lepas register, duduk sekejap je terus nurse panggil masuk dalam bilik rawatan. Masuk-masuk je tengok dentist lelaki. Oh man!!!!! Patung Beruang ada bad experience dengan dentist lelaki. Dan sejak itu Patung Beruang akan pastikan dentist yang merawat semuanya adalah perempuan. Adoi.... nak patah balik tak boleh.. Hm.. teruskan je lah. 

Masa buat check up tu, dentist discover memang ada lubang di gigi sebelah kiri atas. Oh... patutlah Patung Beruang rasa sakit setiap kali makan benda manis. 

So lepas tampal dan buat scaling, akhirnya selesailah urusan Patung Beruang di Qistina.

Alhamdulillah, dentist lelaki yang entertain Patung Beruang tu sangat professional dan gentle. Tidak menyakitkan dan sangat cekap. Beliau banyak berkongsi berkenaan keadaan gigi Patung Beruang dan apa langkah yang terbaik untuk menjaganya serta memastikan ia sentiasa sihat. Nurse yang membantu pun sangat cekap. Sentiasa ada disisi dentist dan patient. 

Jadi lepas ini, Patung Beruang buat check up disini je lah. Tak perlu nak susah-susah cari dentist lain. Dekat dengan rumah, dentist yang professional, harga pun reasonable. Ok lah kan..


Petang tu ketika di rumah Patung Beruang terfikir untuk assemble rak buku yang Patung Beruang beli di Ikea hari tu. Ikut plan, nak minta tolong abang assemble last weekend masa dia balik rumah Patung Beruang. Tapi tak sampai hati pula sebab tahu bukan senang abang nak dapat peluang rehat puas-puas. Lagipun masa yang abang spend dirumah pun sangat terhad. Yelah, pagi Sabtu tu, kami semua ke KLIA untuk hantar Kak Chik balik. Balik dari KLIA, abang pergi Shah Alam pula. Tengahari baru beliau balik rumah Patung Beruang. Then Ahad pagi dia dah kena pergi ofis, settle kan kerja dan terus balik  ke rumah dia. So tak sampai 24 jam pun dia spend masa di rumah Patung Beruang. 

Takpelah, Patung Beruang cubalah assemble pelan-pelan rak buku tersebut. Lagipun, Ikea kan ada provide manual. Jadi, tengok je lah manual tu..

Sedang Patung Beruang leka assemble rak buku tersebut, Patung Beruang dapat FB mesej dari rakan lama. Rupa-rupanya this girl minta tolong Patung Beruang untuk selesaikan soalan accounting untuk manufacturing. 

Oh man!!!!.... Lamanya Patung Beruang tak mengadap soalan accounting ini. 

Tapi bila girl ini beria minta tolong sampai merayu-rayu, jadi Patung Beruang pun tinggalkan rak buku yang separuh assemble ni untuk menyelesaikan soalan accounting ini. 

Jadi, jomlah kita keluarkan calculator, kertas dan pen ye.. hehe..

Lepas selesaikan soalan accounting ini, Patung Beruang refer jawapan dengan that girl. Tapi malangnya jawapan Patung Beruang berbeza dengan skema. Alamak.... Takpe kita cuba lagi.

Cuba, cuba dan cuba.. Tapi tetap Patung Beruang tak dapat figure yang sama dengan skema. Patung Beruang ada tanya Mr Google berkenaan jalan kerjanya, tapi jawapan yang ada tidak memuaskan hati ini. 

Last resort, Patung Beruang pun whatsapp this question pada Iman. Takut juga kalau2 menggangu dia sebab perbezaan waktu disana dan di Malaysia. Iman ada bagi cadangan, macam kena cari COGS dulu, lepas tu dapatkan Net Profit/(Loss) then baru boleh buat double entry. Yes, Patung Beruang dah try tapi still tak sama juga jawapannya, huhu.. 

Finally, Patung Beruang surrender.. Nak refer accounting book pun tak boleh juga sebab accounting books Patung Beruang mostly Patung Beruang simpan di Melaka. Buku rujukan yang ada dirumah ini kebanyakkannya area Strategic Management, Corporate Finance, Economy dan Audit. Sedangkan soalan ini lebih kepada Management Accounting & Costing. Patung Beruang yakin mesti ada steps yang Patung Beruang tertinggal. Tu sebab Patung Beruang tak dapat jawapan yang sepatutnya. Kecewa sangat, huhu...


So lepas tu Patung Beruang pun sambung lah assemble rak buku. Dan Alhamdulillah, finally siap juga.. Total masa yang Patung Beruang ambil untuk assemble rak buku ini lebih kurang 2 jam lebih, setelah ditolak masa yang Patung Beruang gunakan untuk selesaikan soalan accounting. Not bad untuk seorang gadis yang baru pertama kali assemble rak buku, hehe.. 

Bila dah siap assemble, rasa tak sabar pula nak susun buku-buku disitu. Tapi dalam masa yang sama Patung Beruang masih belum dapat idea cara terbaik untuk susun buku-buku tersebut serta yang penting, ia dapat membezakan buku-buku yang Patung Beruang belum baca dan sudah baca. 


Malam itu,sebelum tidur, sambil-sambil Patung Beruang berfikir cara terbaik untuk susun buku, tiba-tiba Patung Beruang ternampak buku terakhir dalam The Walk Series iaitu Walking on Water yang masih belum Patung Beruang baca. Jadi, Patung Beruang pun terus lah duduk mula membaca Walking on Water ini untuk mengetahui kesudahan pengembaraan Alan Christoffersen. 

Kesudahannya, buku tersebut Patung Beruang berjaya habiskan pada keesokkan harinya, waktu petang. Ini menjadikan ia buku ke-2 yang Patung Beruang berjaya habiskan pembacaannya sepanjang weekend selepas Cerita Dari Syurga (buku ini Patung Beruang sudahkan pembacaanya pada hari Sabtu siang). Hooorayyyyy!!!!


Kesimpulannya, weekend baru ini Patung Berjaya berjaya menyelesaikan misi-misi penting, hehe.. Pergi jumpa dentist, assemble rak buku, dan habiskan 2 buah buku. Seronoknya, hehe.. Takpelah.. bukan selalu Patung Beruang dapat macam ini. Next weekend, Patung Beruang akan ada long weekend dan tiada di sini. Jadi, ini adalah weekend terakhir di rumah. So, manfaat kan lah dengan sebaiknya...

Oklah, dah lama pula Patung Beruang menulis ni... Hari ini ada parcel buku yang baru sampai tau. Buku-buku ini Patung Beruang beli hari Khamis lepas. Tak sabar rasanya nak membelek buku-buku baru ini. Malam ini Patung Beruang akan mula membaca buku baru. Buku yang mana satu, hm.. tak pasti lagi.. 

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bear namely Bibi...