Thursday, October 20, 2016

Book Review: Anatomi Rupert

Tajuk: Anatomi Rupert

Penulis: Ruhaini Matdarin

Sinopsis Novel Ini:

Anatomi Rupert mengisahkan kehidupan masyarakat di Pekan Rupert, Sabah. Penulis memulakan karya ini dengan mengenalkan pembaca kepada Pak Ali. 

Pak Ali adalah seorang tukang gunting. Beliau mempunyai kedai gunting rambut yang terletak di tengah-tengah Pekan Rupert. Sebaris dengan kedainya adalah deretan kedai-kedai lama yang telah didirikan sejak puluhan tahun dahulu. 

Logiknya lokasi yang strategik boleh mendatangkan keuntungan kepada kedai gunting rambut Pak Ali. Namun, ia tidak berlaku. Ini adalah kerana kedai gunting rambutnya hanya menawarkan 2 jenis gaya potongan iaitu potongan rambut ala Hitler dan ala cendawan. Disebabkan itu, bilangan pelanggan yang datang ke kedai Pak Ali semakin hari semakin berkurangan. Manakan tidak, generasi muda mendambakan potongan ala K-Pop. Paling tidak pun, ala Justin Bieber. Akhirnya, mereka lebih selesa untuk pergi ke salon gunting rambut yang terdapat didalam kompleks membeli belah. Ada air-cond dan pelbagai gaya rambut ditawarkan juga. Perniagaan yang makin hari makin merosot menyebabkan keluarganya sering kali mendesak agar Pak Ali berhenti berniaga. Namun, desakan itu dipandang sepi kerana Pak Ali merasakan perniagaan itu sangat bermakna dalam sejarah hidupnya. 

Tok Mun pula adalah abang kepada Pak Ali. Seorang lelaki tua yang sangat uzur. Beliau terpaksa menggunakan tongkat dan alat bantu pendengaran serta kaca mata dalam menjalani kehidupan sehariannya. Walaupun sudah lanjut usia, Tok Mun bercita-cita untuk bertanding didalam pilihanraya. Dan jika beliau menang, beliau berhasrat untuk menukarkan nama Pekan "Rupert" kepada nama yang lebih bercirikan tempatan. Baginya, nama "Rupert" sangat berbau penjajah. 

Salim adalah pemuda yang datang merantau di Pekan Rupert. Beliau berasal dari kawasan pendalaman, beranggapan dengan berhijrah ke pekan luar, beliau akan mampu untuk mengubah ekonomi keluarganya. Namun, dengan pendapatan sebagai pembantu di kedai gunting rambut Pak Ali, tidak mampu menjadikan impian Salim itu satu kenyataan. Lantas, beliau nekad untuk kembali semula ke kampungnya dan mengusahakan tanah keluarga. Baginya, itu sahajalah jalan terbaik untuk beliau membuktikan kehebatan dirinya. 

Selain 3 watak ini, ada beberapa watak penting yang diketengahkan didalam novel ini iaitu Sumarni, Arif, Salihin dan Razak. 


Menariknya Novel Ini:

Anatomi Rupert memaparkan kehidupan masyarakat Pekan Rupert yang pelbagai ragam, baik lelaki atau wanita, tua atau muda. Ada yang bercita-cita tinggi tetapi malas, ada juga yang sudah diberi peluang untuk membuktikan diri namun disia-siakan, ada yang berusaha keras namun keadaan sekeliling tidak membantu dan ada juga yang berusaha keras dan berwawasan sehingga akhirnya mampu membuka mata masyarakat sekeliling. 

Membaca karya ini seperti kita melihat pelbagai tingkah-laku, pemikiran dan cara kehidupan masyarakat Melayu sebenarnya. 

Sumarni digambarkan sebagai seorang wanita, yang bergelar janda, merantau ke Pekan Rupert dengan niat mencari rezeki yang halal. Sebagai seorang peniaga yang bagus, Sumarni bijak mengambil peluang bagi membesarkan warung perniagaannya. 

Arif pula digambarkan sebagai seorang anak muda yang bercita-cita tinggi tetapi tidak nampak hala tuju. Malah, boleh juga dikatakan malas. Ingin menjadi kaya raya namun tidak sanggup bersusah payah. Namun, tatkala beliau dikhianati Razak, kawan baiknya dalam proses menjual makanan kesihatan, Arif mula sedar kelemahan dirinya. Pertelingkahan yang berlaku antaranya dan Razak menjadi titik tolak untuk Arif berubah. Beliau nekad menjadi nelayan, turun ke laut demi mencari rezeki yang halal. Dalam masa yang sama, Arif juga mula belajar meniaga hasil tangkapannya dari juragan kapal. Arif sedar, jika orang asing atau orang luar boleh berusaha keras sehingga dapat hidup dengan selesa, mengapa anak tempatan tidak boleh?

Salihin pula adalah anak Pak Ali. Seorang yang berpelajaran tinggi, usahawan berjaya dan mempunyai perancangan untuk memajukan Pekan Rupert. Salihin merasakan beliau mempunyai tanggungjawab yang besar bagi membantu anak-anak tempatan meningkatkan ekonomi masing-masing. 


Pada pendapat Patung Beruang, meneliti Anatomi Rupert ini adakalanya kita akan rasa sentap. Sentap kerana penulis menyentuh perkara yang sebenar. Mentaliti dan perilaku sebenar masyarakat Melayu. Pemalas, kuat berangan, tidak jujur, gemar tikam belakang, tidak suka melihat orang lebih dari dia dan macam-macam lagi perangai yang negatif. Namun itulah hakikatnya. Generasi muda Melayu sangat leka sehingga bangsa asing mengambil kesempatan dan akhirnya mereka lebih berjaya dari anak tempatan. Sedih namun itulah hakikatnya.

Namun, Patung Beruang yakin penulis ini mempunyai niat yang baik tatkala beliau menghasilkan karya ini. Satu karya yang bagus dan sangat berkualiti. Dan jujurnya, bila Patung Beruang mula membacanya, sukar untuk Patung Beruang lepaskan novel ini selagi tidak habis. Jalan cerita yang jelas, tidak membosankan dan gaya bahasa yang simple namun pembaca masih dapat menjiwainya. Hai.... betapa Patung Beruang rindu untuk membaca lebih banyak novel yang bagus seperti ini... 

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bear namely Bibi...