Monday, October 17, 2016

Kembali Seperti Asal.. Au Revoir Iman dan Kak Chik...

Assalamualaikum wbt

Sekejap sahaja masa berlalu sekarang ini. Hari ini dah 17 October 2016.

Hari Sabtu lepas, Patung Beruang dan family hantar Kak Chik di KLIA. Kak Chik cuti 2 minggu dan kini cuti beliau sudah tamat. 

Rasa macam baru semalam je Kak Chik sampai Semenanjung. 

Hari ini Kak Chik dah kembali ke hospital seperti biasa. Dan hari ini juga Kak Chik ada on call. Bertabahlah ye Kak Chik. Life as a doctor tidak seindah yang terlihat di kaca tv atau di bibir-bibir manusia. Namun, Patung Beruang percaya jika kita minat sesuatu, kita pasti akan buat sehabis baik, dan sanggup berkorban apa sahaja asalkan kepuasan kerja tercapai. 

2 minggu lepas, 6 October, Iman pula berangkat pulang. Tapi masa itu Patung Beruang tak dapat hantar di KLIA kerana sedang outstation. Hanya mampu kirimkan doa agar Iman selamat sampai disana. Hari ini Isnin, masuk minggu ke-2 Iman start kuliah. Belajar rajin-rajin ye Iman. Focus on your dreams. Jangan risau jika impian itu terlihat seperti melawan arus. Buat sahaja sehabis baik. Teruskan melangkah dengan yakin. Jika terjatuh, bangunlah dan sambung semula perjalanan awak. Ibu, ayah, kakak, abang dan kak chik akan sentiasa bersama awak, susah atau senang. Dan kami akan sentiasa sokong impian awak kerana kami yakin awak lebih tahu apa yang awak nak. Gambate my dear!!!  

Kini tinggallah Patung Beruang dan abang sahaja untuk jaga dan tengok-tengokkan ibu dan ayah. 

Kembali seperti asal. 

Rumah di Melaka sunyi kembali. Hanya akan riuh jika Patung Beruang atau abang pulang. 

Walaupun ibu ayah dah terbiasa berpisah dengan kami semenjak kami di bangku sekolah, namun, jauh disudut hati mereka tetap mengharapkan agar kami berada di hadapan mata mereka. 

Nampak hebat dimata orang namun tiada siapa sedar, ibu ayah menanggung beban hilang peluang melihat kami membesar dan beban rindu dengan gelak tawa anak-anak. Sedar-sedar sahaja, kami sudah membesar, meniti dunia kerjaya satu demi satu dan mengembara melihat kehidupan luar. 

Patung Beruang selalu membayangkan ibu ayah seperti atuk dan nenek yang Patung Beruang kenali dan sayangi semenjak dari kecil lagi. 

Setiap kali Patung Beruang pulang ke Melaka, sedaya upaya Patung Beruang akan melawat atuk dan nenek. Dan setiap kali melihat mereka, Patung Beruang nampak masa yang Allah pinjamkan pada kami untuk bersama, makin lama makin singkat. Cuma Patung Beruang tidak tahu bilakah deadline nya.. 

Melihat mereka menghabiskan sisa-sisa kehidupan berdua sahaja, tanpa gangguan anak-anak dan cucu-cucu, melihat mereka lebih selesa hidup berdua, cinta dan kasih mereka lebih erat sehingga kemana pergi pasti bersama. Hidup seadanya, saling menjaga satu sama lain. 

Patung Beruang ada satu impian...

Untuk tinggal berdekatan dengan ibu ayah. Supaya senang untuk Patung Beruang melawat mereka tidak kira masa. Supaya jika ada apa-apa berlaku, Patung Beruang lah orang pertama yang akan sampai pada mereka. Supaya Patung Beruang sentiasa dapat melindungi mereka dari semua yang menyakitkan mereka. 

Dan... Semoga ia benar-benar menjadi kenyataan. Aamiin.. Bila pun masanya, Patung Beruang akan tetap sabar menunggu.  

Buat Iman dan Kak Chik, Au Revoir... in shaa Allah, kita jumpa lagi di lain hari. Lots of love and hugs for both of you... 

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bear namely Bibi...