Wednesday, February 15, 2017

Book Review: Malaysia e-Commerce Success Stories

Tajuk: Malaysian e-Commerce Success Stories

Penulis: Ck Wong

Menariknya Buku Ini:
Naskah Malaysian e-Commerce Success Stories ini adalah hadiah yang Patung Beruang perolehi dari BuySilverMalaysia.com. beberapa bulan lepas.

Basically, naskah ini membariskan cerita 10 usahawan e-commerce yang terkemuka di Malaysia iaitu:
  1. IPmart dan pengasasnya, Mart Tang
  2. Sugarscarf dan pengasasnya, Joe dan Eyqa
  3. HisShop dan pengasasnya, Wilson Quah dan Shaun Lee
  4. ChristyNg Shoes dan pengasasnya, Christy Ng
  5. Prado dan pengasasnya, Zen Tan
  6. DSYR dan pengasasnya, Ben Chin dan Kian Howe
  7. GameOn dan pengasasnya, Neo Chan dan Ian Chow
  8. MaxAudio dan pengasasnya, William Wong
  9. BuySilverMalaysia.com dan pengasasnya, KH Lau
  10. FashionValet dan pengasasnya, Vivy Yusof dan Fadza

Didalam naskah ini penulis turut berkongsi mengenai jatuh bangun dan cabaran yang dihadapi oleh para usahawan dalam membangunkan e-commerce mereka. Ada beberapa kisah yang menarik perhatian Patung Beruang seperti berikut:

Mart Tang asalnya menggunakan nama i-Phone di forum bagi tujuan mengembangkan perniagaannya yang berasaskan handphone dan aksesori handphone. Malah nama i-Phone ini telah lama digunakan sebelum Steve Jobs lagi. Setelah Apple mula menggunakan nama iPhone sebagai salah satu jenama mereka, Mart Tang menyedari yang dia memang tidak akan mampu untuk melawan gergasi US ini. Maka, sebab itulah jenama i-Phone nya ditukar menjadi IPmart.

Terdapat beberapa usahawan e-commerce ini memulakan perniagaan online mereka bertahun-tahun lamanya malah ketika aplikasi online payment or online terminal belum diwujudkan lagi. Oleh itu, cabaran paling besar untuk mereka adalah menguruskan pembayaran dari customers serta mengesan jika berlakunya fraud.

Selain itu Patung Beruang juga tertarik dengan kisah MaxAudio dimana syarikat ini menjual aksesori kereta. Pada asalnya, jualan dilakukan melalui online. Segala-galanya nampak berjalan lancar, jualan sangat memberangsangkan dan mendapat reputasi yang baik dikalangan pembeli. Namun, pada suatu masa, ketika cuti panjang sempena Tahun Baru Cina, system MaxAudio digodam oleh hackers. Kesannya? Akaun PayPal berbaki negative 5 angka. Email, Lelong, eBay semuanya habis digodam dan transaksi jual beli dengan pembeli turut berlaku antara hackers dan pembeli. Maka, pembeli pun membayar wang kepada hackers kerana merasakan ia adalah transaksi jual beli yang genuine. Namun, hakikatnya semuanya palsu dan pelanggan mula memberontak apabila barang yang dibeli tidak sampai ke tangan. Sekelip mata, reputasi MaxAudio musnah angkara hackers. Namun, ia tidak mematahkan semangat MaxAudio untuk bangkit semula. Kini, mereka bukan sahaja ada online tetapi juga offline store. MaxAudio berusaha keras membawa pelanggan online ke offline store mereka. Sistem keselamatan dipertingkatkan bagi mengelakkan insiden yang sama berulang.

Kisah ke-3 yang turut menarik perhatian Patung Beruang adalah BuySilverMalaysia.com. Kebiasaannya, kita akan pergi ke kedai fizikal untuk membeli logam komoditi seperti emas dan perak. Tetapi dengan BuySilverMalaysia.com kita boleh membeli emas dan perak hanya melalui online. Pilih, bayar dan tunggu sahaja courier sampai di rumah atau pejabat.

Nampak pelik tetapi itulah hakikatnya kerana Patung Beruang juga salah seorang pelanggan BuySilverMalaysia.com ini. Awalnya Patung Beruang diperkenalkan oleh seorang sahabat dengan website ini. Agak ragu-ragu namun Patung Beruang buat research sendiri untuk mengetahui reputasi website ini. Melalui research tersebut Patung Beruang dapati ia antara website yang paling dipercayai untuk urusniaga komoditi dan harganya sentiasa up to date dengan harga pasaran. Pembelian pertama Patung Beruang sangat smooth dan menyenangkan. Patung Beruang sengaja beli waktu petang, selepas pukul 6 petang, untuk melihat kecekapannya. Dan surprisingly, barang yang dibeli itu sampai ke tangan Patung Beruang pada lusa. Setiap process dari pengesahan pembayaran, pembungkusan dan penghantaran dimaklumkan melalui SMS dan email. Jadi, sebagai customer Patung Beruang boleh track movement barang tersebut. Dan sejak itu, Patung Beruang tidak ragu-ragu untuk membeli logam komoditi melalui BuySilverMalaysia.com.

Generally, naskah ini mengupas kisah 10 orang usahawan e-commerce ini dengan cara yang sangat menarik. Ringkas tetapi padat. Oleh kerana gaya bahasa yang ringkas dan teratur, Patung Beruang hanya ambil masa 2 jam sahaja untuk habiskan naskah ini.


Jadi, jika ingin mengetahui selok-belok e-commerce di Malaysia, cabaran dan dugaan yang datang, kejayaan dan kejatuhan, buku ini boleh dijadikan panduan. Malah, di akhir buku ini, penulis turut meletakkan point-point penting bagi menjadikan sesuatu e-commerce itu berjaya. Apa dia? Kenalah baca sendiri ye.. 

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bear namely Bibi...