Sunday, February 12, 2017

Book Review: Mendung Hari Esok (La manana debe seguir gris)

Tajuk: Mendung Hari Esok (La manana debe seguir gris)

Penulis : Silvia Molina

Penterjemah: Mohd Ridzuan bin Abdul Malek

Menariknya Buku Ini:

Karya Mendung Hari Esok adalah terjemahan dari novel berbahasa Sepanyol, yang bertajuk La manana debe seguir gris

Novel ini berlatar belakangkan tahun 1969 - 1970, menceritakan kisah sebenar penulis, perkenalan dan seterusnya menjalinkan percintaan dengan Jose Carlos Becerra, seorang penyajak terkemuka dari Tobasco. Serta kehidupannya yang jauh dari ibu bapa dan adik beradik, tinggal bersama-sama dengan makciknya, berdikari di tempat orang, dan dalam masa yang sama berusaha untuk mencari pekerjaan yang stabil. 

Penulis memulakan catatan dengan diary bertarikh 10 November 1969, dimana ia adalah hari perkenalan beliau dan Jose Carlos Becerra. Dan keesokkannya, mereka menikmati makan malam di rumah Jose Carlos. Hubungan mereka semakin rapat dari hari ke hari. 

Namun, hubungan yang terjalin ditentang oleh mak cik penulis. Bagi wanita itu, Jose Carlos terlalu tua dan tiada masa depan untuk anak buahnya. Tentangan ini ditambah dengan sikap suka mengongkong dan terlalu berkira mak cik membuatkan hubungan anak saudara dan ibu saudara ini goyah. Kemuncaknya, penulis nekad untuk berpindah menyewa di apartment lain demi sebuah kebebasan. 

Dalam masa yang sama, Marlo rakan sekerja penulis jatuh cinta padanya. Namun, penulis merasa serba salah kerana sahabat mereka, Christina sangat menyukai Marlo. Dan Marlo pula tidak mengetahui perasaan Christina itu. 

Penulis tersepit. 
Cintanya pada Jose Carlos. 
Kebimbangan mak cik dan keluarga terhadap dirinya.
Persahabatan dengan Christina dan minat Marlo terhadapnya.
Jose Carlos mahu mengembara.
Patutkah penulis menyertainya?



Ini adalah karya terjemahan bahasa Sepanyol yang pertama yang Patung Beruang miliki dan hadam. Ceritanya sangat simple. Kisah kehidupan dan percintaan seorang gadis di perantauan. Penuh dengan rencah, suka duka, pahit dan manis. Kisah penulis ini memberi gambaran yang berada di perantauan tidak semestinya indah seperti yang dibayangkan sebelum ini. Jika cepat menyesuaikan diri, cepatlah serasi. Jika lengah, pasti mengah. 

Pengakhiran cerita agak melancholy. Patung Beruang sendiri seperti tidak percaya tatkala menatap satu demi satu ayat di hujung-hujung naskah ini. Apa ending nya? Bacalah sendiri ye.. 

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bear namely Bibi...