Wednesday, April 15, 2015

Project Saya Sekarang..

Ada beberapa orang sahabat Patung Beruang bertanya, kenapa sejak 2 menjak ini, Patung Beruang suka bercakap tentang Projek. Dah tukar line ke? 

Hm.. Susah nak cakap sama ada memang Patung Beruang dah bertukar line ataupun tidak. 

Yang pasti, sejak beberapa minggu lepas, Patung Beruang diberi tanggungjawab untuk mengetuai Project Cost Management for Facility operations. Sejak bila pula auditor kena lead project ye? huhu...

Semuanya bermula pada bulan Mac hari tu dimana pada masa itu, team Patung Beruang baru sahaja menyiapkan audit fieldwork untuk assignment Facility operations. Untuk assignment tersebut, Patung Beruang decide untuk buat audit report style strategic report yang macam biasa Patung Beruang buat ketika di Pos Malaysia. 

Pada sesiapa yang pernah tengok strategic report, pasti akan perasan report style macam tu lebih menarik perhatian pembaca i.e. clients, senior management & Board Audit Commitee berbanding tipikal audit report. Sebabnya adalah report tersebut sangat detail, penuh dengan analysis, charts, graphs, trending line, forecast dan yang paling penting, ia bukan setakat highlight issue, root causes and give recommendations yang sebaris dua, tetapi ia juga mengandungi detail proposal untuk move forward.

So, back to report Facility operations tadi, Patung Beruang ada letakkan proposal how to manage the cost and enhance effectiveness of operations simultaneously. 

Tak disangka pula, report itu mendapat perhatian yang lebih dari Senior Management. And finally, keluarlah arahan agar dibuat Project Cost Management untuk Facility Operation, across the Company, and it will be led by Patung Beruang.. What a surprise???

Kalau diikutkan dari segi konsep governance, as an internal auditor, Patung Beruang tidak boleh involve dalam operation side. Because, later, tak kan lah Patung Beruang nak audit kerja Patung Beruang sendiri, betul tak??  

Tetapi, dalam kes ini, Patung Beruang tiada pilihan. Sebab pertama, yang keluarkan arahan itu, adalah orang no. 1. So, who am I to say NO?? Kedua, keadaan sangat mendesak sekarang ini yang menyebabkan we need to take robust action to not only safe guarding the Facility operations but as well as company's performance. 

Jadi, Patung Beruang need to change from wearing internal auditor hat to project manager cum operation hat. And, obviously i'm against the governance. Kalau lah lecturer audit Patung Beruang tahu, mesti kena marah.. 
   
        Saya minta maaf ye Dr. Rohami, huhuhu.. 

So, I am an operation people now. And my main focus are to improve the cost, enhance effectiveness, quality and productivity, and support the production and company no matter what. 

Ini minggu ke-3 Patung Beruang sebagai operation people. Minggu pertama, dihabiskan dengan prepare project framework, project milestone, project expected deliverables and gathered data. 

2nd week iaitu last week, Patung Beruang and the team pergi ke Terengganu untuk meninjau site. Dari situ, kami start mix around with operation people and hands-on certain initiatives yang boleh dibuat immediately. Dan disana juga, kami start develop control measure for each of operational areas. Yang ni agak sakit sbb I'm not an engineer, but I need to understand mechanical, electrical, civil and environmental work process. So, ilmu serba sedikit yang Patung Beruang perolehi ketika di TNB (untuk electrical & mechanical), serta MMC (untuk civil), kenalah Patung Beruang gunakan. Dan dalam masa yang sama, Engineer yang entertain Patung Beruang masa di Terengganu tu terpaksa menjadi kamus dan buku rujukan bergerak, hehehe.. Kesian dia kena melayan Patung Beruang yang banyakkkkk tanya ini. 

         Takpe lah Azri, nanti habis je Project ini, Patung Beruang belanja makan               ikan bakar ye..heheh.. 

So now ada minggu ke-3. Kami dah start analyse daily data untuk check effectiveness of initiatives yang sedang dibuat. Dan jika current result tidak seperti yang diharapkan, kami kenalah cari root cause nya dan try implement mitigation plans. Dalam masa yang sama, kami juga kena tengok effectiveness and appropriateness of control measures yang ada. Manalah tau, kot-kot control measure tu tak cukup, so kena crack our head lagi untuk find out additional measures pula. At the same time, kami juga kena plan untuk next steps. Ada banyak lagi initiatives nak buat ni. Nanti bila dah habis di Terengganu, kena pula move ke negeri lain.

Itu lah ceritanya.. Bila jadi operation people ini, lain pula perasaannya. Sebelum buat apa-apa decision, kita kena fikir impact pada operation dan production, serta time and money. Menarik juga sebenarnya sebab kita kena hands-on bukan setakat duduk ofis dan tulis report sahaja. Setiap hari yang dilalui, pasti ada pengalaman dan ilmu baru akan kita perolehi. Walau siapapun kita, laksanakan lah tanggungjawab kita dengan sehabis baik. Bukankah pekerjaan kita juga adalah salah satu sumber saham akhirat? Jadi, buat sahaja lah dengan sepenuh hati :) 

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bear namely Bibi...