Thursday, April 16, 2015

Adakah Kita Masih Benar-Benar Hidup???

Awal pagi tadi Patung Beruang dikejutkan dengan berita kematian ibu kepada sahabat Patung Beruang. Innalillahiwainalirajiun.. 

Arwah adalah seorang pesakit cancer yang sedang dirawat di hospital. Anaknya yang merupakan sahabat Patung Beruang memang tidak tenang sejak beberapa minggu lepas kerana memikirkan keadaan ibunya. 

Patung Beruang faham perasaan sahabat ini. Pengalaman menjaga ahli keluarga yang mengidap cancer tidak lama dahulu benar-benar memberi banyak pengajaran pada Patung Beruang. 

Pada masa itu, wad CCU di hospital ibarat rumah ke-2 buat Patung Beruang. Siang malam, pagi petang disana. Malah, untuk balik ke rumah sebentar sahaja pun, Patung Beruang rasa berat hati sangat. Sebab Patung Beruang tidak tahu, adakah Patung Beruang akan berjumpa dengannya lagi jika Patung Beruang kembali semula ke hospital. Dan yang paling mengesankan adalah apabila seorang demi seorang pesakit yang dimasukkan ke wad CCU itu, pergi menemui Pencipta-Nya. Hampir selang sehari, pasti ada yang meninggal. Ya Allah, hati ini takut sangat. Kami seolah-olah sedang menunggu giliran untuk dipanggil mengadap Ilahi. Hati ini sering tertanya, giliran siapa pula pada hari ini?? Honestly, ia benar-benar menjejaskan psikologi si pesakit dan juga ahli keluarga yang menjaganya. Sampai satu tahap, kami terpaksa merayu kepada doktor agar pesakit dipindahkan ke wad lain. Walaupun salah seorang doctor yang bertugas di wad CCU tersebut adalah adik Patung Beruang sendiri, tetapi, beliau tiada kuasa untuk sesuka hati memindahkan pesakit keluar dari sana.

Kematian adalah lawan kepada kehidupan. Tetapi, apa sebenarnya erti kehidupan kita ini? Kita yang masih hidup ini atau dalam kata lain, masih lagi bernafas, adakah kita memang benar-benar hidup? Adakah kita menghayati kehidupan kita sekarang? 

The saddest part of life lies not in the act of dying, but in failing to truly live while we are alive. Yes, kita mungkin tidak sehidup yang kita rasakan. Too many of us play small with our lives, never letting the fullness of our humanity see the light of day. 

Dalam umur yang masih setahun jagung ini, Patung Beruang belajar apa sebenarnya yang dilihat didalam kehidupan ini. In the end, is not how many toys we've collected, how many bungalows we have, or how much money we've accumulated, BUT HOW MANY OF OUR TALENTS WE'VE LIBERATED AND USED for a purpose to adds value to this world and Hereafter (akhirat). What truly matters most are the lives we've touched and the legacy that we've left.  

Adakah kita benar-benar menghayati kehidupan kita sekarang? Adakah kehidupan kita sekarang ini adalah kehidupan yang memang kita impikan selama ini? Adakah kita menjadi diri kita sendiri? 

Sedar tak sedar, most of us live our entire lives wearing a social mask that hides our true selves. Rather than showing the true colours of our humanity. We work hard to sculpt an image of the person we think the world wants us to be. We say the things other people want us to say, wear the clothes other people want us to wear and do the things that other people want us to do. Rather than living the lives we have destines to live, we end up living the lives of other people. Thus, we die a SLOW DEATH atau dalam kata lain, kita ini ibarat zombie.. 

Bahagia kah kita? Some people make promise that they will have happiness when they become richer, or they succeed in climbing the corporate ladder, or maybe after all the children went to college or university. But, why we must waiting a certain or specific time or situation to feel the happiness? What if the time or situation that we expected never happen? Are we saying that

     "Oh, I missed the chance to feel the happiness because i'm not rich, or because i'm still just an executive not a Senior Vice President and bla bla bla...."

Bahagia itu ada dalam diri kita. Cuma kita mungkin terlepas pandang. Menonton tv bersama-sama ahli keluarga adalah saat yang membahagiakan. Melihat matahari terbit ditepi pantai bersama insan yang kita cintai, adalah saat yang membahagiakan. Berbual dan berkongsi cerita sesama adik beradik sehingga pukul 4 pagi juga adalah saat yang membahagiakan. Bangun bertahajud bersama ibu dan ayah juga adalah detik yang membahagiakan. 

Hidup kita ini terlalu singkat sebenarnya. Tetapi, kita gagal memanfaatkan kehidupan yang singkat ini. Kita terlalu ghairah mengejar kemewahan dan kejayaan material. Kita bangga dengan social mask yang kita pakai 24 jam, 7 hari seminggu, ke sana sini. Sehingga akhirnya kita terlupa pada mereka-mereka yang sentiasa sayangkan kita, tanpa syarat, tanpa berbelah bahagi, tanpa mengharapkan balasan dan tidak pernah peduli siapa atau apa status kita. 

Tetapi... tatkala mata kita mula hendak tertutup, kita mula terbayang wajah-wajah mereka. Dan hati ini mula rasa menyesal kerana kita tidak memperuntukkan waktu dan perhatian yang sewajarnya kepada mereka. Bolehkah masa diundur semula??? Hm.... 

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bear namely Bibi...