Thursday, November 21, 2019

Book Review: Rough Diamond

Tajuk : Rough Diamond

Penulis: Norhafsah Hamid

Menariknya Naskah Ini: 

Nampaknya beberapa minggu ini Patung Beruang tak sempat nak update Book Review disini. Sedangkan buku-buku yang habis dibaca, makin hari makin bertambah.

Maaflah ye. Beberapa minggu ini Patung Beruang sibuk dengan kerja, nak finalise audit report, siapkan Annual Audit Plan, prepare untuk Audit Committee Meeting. 

Weekend pula Patung Beruang sibuk dengan Kembang. Budak gemukss berkaki empat tu kurang sihat pula. Even dah bawa pergi jumpa vet, still kena pantau supaya dia makan ubat dan makan makanan dia. Doctor dah pesan, Kembang kena makan lebih sikit supaya berat dia kembali macam dulu. Kalau dia tak makan, lambatlah proses penyembuhan dia. Ini pun, Patung Beruang tak sempat lagi nak telefon rumah untuk tanya perkembangan dia. Harap-harap Kembang cepat sembuh seperti sediakala. Patung Beruang rindu nak bermain dan bermanja dengan dia macam dulu, huhu... 

Akhirnya, malam ini baru lah Patung Beruang dapat duduk bertenang untuk siapkan book review ini.. Finally.....

Sejak baca Letters to God, Patung Beruang dah mula suka dengan karya Norhafsah Hamid. Karya yang santai tapi sangat bermakna. Beliau memberi peluang kepada pembaca untuk menyelami watak-watak utama didalam naskah tersebut, menyelusuri perjalanan mereka mencari Tuhan. 

Rough Diamond ini adalah karya ketiga didalam siri Letters to God. Naskah Letters to God pernah Patung Beruang kongsikan disini

Kali ini, pembaca dibawa untuk mengenali watak Linda dengan lebih dekat. Permulaan cerita masih lagi di university, dimana Linda berkenalan dengan Sarah, Mat Bond, Jaws, Rashid dan lain-lain. Namun, di pertengahan cerita, segala-galanya berubah. Keadaan watak dan persekitaran cerita. Naskah ini diakhiri dengan episod selepas mereka tamat belajar dan mula membina kerjaya atau empayar masing-masing. 

Linda adalah anak tunggal, yang lahir dari keluarga elit. Perkahwinan campur kedua ibu bapanya, menyebabkan Linda mewarisi rupa paras yang sangat cantik dan otak yang sangat bijak. Sayangnya Linda kurang didikan agama. Cara hidup ibu bapanya, dirinya yang membesar dan bersekolah di London, pergaulan yang sangat bebas menyebabkan Linda terlupa yang dia adalah seorang Muslim sejak lahir. 

Sebagai cucu tunggal, Linda sangat disayangi oleh Gramps. Dalam diam, Gramps mula merancang untuk menjodohkan Linda dengan cucu rakan baiknya, Syed yang bernama Rasyid, yang menuntut di universiti yang sama dengan Linda.

Rasyid adalah seorang peguam yang mempunyai firma guamannya sendiri. Kedatangan Rasyid ke Reading University adalah untuk menyiapkan doctorate beliau didalam area Revenue Law. 

Rasyid dan Linda mula sedar niat orang tua mereka. Demi menghormati permintaan orang tua, mereka mula bersahabat. Tetapi ada sesuatu pada Linda yang membuatkan Rasyid ragu-ragu untuk membawa persahabatan mereka ke peringkat seterusnya. 

Didalam masa yang sama, Rasyid tertarik dengan Sarah kerana merasakan gadis ini berbeza berbanding pelajar perempuan yang lain. Keperibadian, kecerdikan dan ketegasan Sarah dalam menggalas tanggungjawab sebagai Muslim sangat mengagumkan Rasyid. 

Linda menyedari yang Rasyid tertarik dengan Sarah dan ini menambahkan lagi kemarahan dan kebenciannya terhadap gadis itu. Bagi Linda, Sarah adalah gadis yang kolot dan tidak layak untuk berdamping dengannya ataupun Rasyid. Linda harus bertindak segera bagi membunuh minat Rasyid terhadap Sarah.

Dalam masa sama, Linda masih berharap kepada Jonah. Baginya, lelaki mat saleh ini sangat menghormatinya sebagai seorang wanita. Kualiti yang sukar untuk dijumpai dikalangan kenalan lelaki Linda. 

Malangnya Jonah seakan melarikan diri dari Linda. Dan mula mengejar Sarah.

Kasihan Sarah. Dia tidak tahu dan tidak mengerti mengapa Rasyid dan Jonah berminat untuk mendekatinya. Adakah Sarah akan tetap tegas mempertahankan prinsipnya dihadapan kedua lelaki ini?
Atau mungkin Sarah juga akan mula berubah seperti segelintir penuntut wanita dari Malaysia di London itu? 

Sedangkan Linda semakin membenci Sarah. Memang tiada peluangkah untuk dua wanita Muslim ini melupakan persengketaan mereka dan seterusnya menjadi sahabat?

Adakah Linda berjaya mengikat Rasyid seperti yang dihajati oleh kedua keluarga mereka?
Atau mungkin Linda berjaya memiliki Jonah?

Siapa sebenarnya "rough diamond" yang dimaksudkan oleh penulis buku ini? Dan mengapa beliau digelar "rough diamond"? 

Persoalan-persoalan yang hanya terjawab dipenghujung naskah ini. 



Naskah ini menyedarkan kita yang Allah itu memang Maha Penyayang. Apapun yang kita buat, sebanyak mana pun maksiat yang kita lakukan, Allah tidak pernah berhenti menyayangi kita. Allah tidak pernah berhenti memberi rahmat kepada kita. 

Suatu hari, apabila Allah palingkan hati kita, dari yang kurang baik kepada lebih baik, atau mungkin dari yang baik kepada kurang baik, kita tidak akan mampu jangka apakah kesan dan kesudahannya. 

Oleh itu, jangan mudah mendabik dada dengan iman yang secebis ini. 
Ia boleh ditarik pada bila-bila masa saja. 
Tetapi jangan pula kita berputus asa untuk menjadi hamba-Nya yang terbaik. Selagi hayat masih ada, berusahalah, kerana Allah ingin melihat usaha hamba-Nya yang kerdil dan lemah ini.... 

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bears namely Bibi and Si Boyot...