Sunday, May 19, 2019

Book Review: Letters to God

Tajuk : Letters to God

Penulis : Norhafsah Hamid

Menariknya Naskah Ini: 
Naskah ini Patung Beruang beli hujung tahun lepas. Terjumpa secara tidak sengaja. Ketika itu, hajat dihati hendak mencari buku lain. Tidak mengapalah. Mungkin memang sudah rezeki Patung Beruang untuk memilikinya dan meneliti isi kandungan naskah ini. 

Letters to God membawa kita untuk mengenali, Sarah, seorang gadis muda yang sedang menuntut di universiti. Sarah secara asalnya adalah seorang introvert. Penulis membawa kita kepada liku-liku kehidupan Sarah di kampus dan cabaran yang dihadapinya dalam usaha untuk seimbangkan kehidupannya sebagai pelajar dan pencarian rohaninya. 

Naskah ini dimulakan dengan perbualan telefon antara Sarah dan rakan baiknya, Amy mengenai keputusan penempatan universiti mereka. Kedua-dua mereka berjaya melanjutkan pelajaran ke United Kingdom cuma berlainan daerah dan universiti. 

Catatan pertama atau her first letter to God lebih kepada perasaan bimbangnya untuk memulakan pengajian dan kehidupan di tempat asing, jauh dari keluarga dan juga jauh dari Amy. Namun, Sarah berjanji yang beliau akan selalu menulis surat kepada Tuhan untuk meluahkan isi hatinya. 

Sarah ingin mempelajari Islam dengan lebih mendalam. Sebelum ini, beberapa kali beliau mengikut ibunya menghadiri kelas agama di Islamic Centre. Sayangnya, Sarah tidak dapat memberi sepenuh tumpuan ketika kelas sedang berjalan. Puncanya adalah kerana gaya penyampaian dan intonasi suara tenaga pengajar  yang sangat lemah-lembut sehingga seperti tidak bersemangat pula. Keadaan itu mendatangkan perasaan mengantuk kepada Sarah dan beliau berusaha untuk menahan diri dari tertidur didalam kelas. 

Namun, keadaan disini agak berbeza sedikit. Sarah berdepan dengan individu-individu yang mempunyai pengetahuan agama yang lebih mendalam, tetapi menunjukkan sikap kasar dan sombong diatas ilmu yang dimilikinya. Sarah terfikir, alangkah ruginya insan-insan sebegini, mempunyai ilmu namun tidak mengaplikasikannya didalam kehidupan mereka. 

Di asrama, rakan-rakan sering bertanya mengapa mereka tidak pernah melihat rambut Sarah. Adakah memang menjadi kewajipan wanita Islam untuk menutup rambut mereka sepanjang masa? 

Sarah berbesar hati untuk menerangkan tentang isu aurat kepada rakan-rakan asrama beliau. Bagi Sarah, ini juga satu usaha kecilnya untuk memberi pemahaman kepada mereka yang bukan Islam. Rakan-rakan Sarah mula lebih memahami agama Islam dan penganutnya. Walaupun mereka berlainan bangsa, agama dan negara asal, mereka saling menghormati antara satu sama lain dan ini menjadikan persahabatan mereka semakin erat.

Di kampus, Sarah dipertemukan dengan Linda. Linda juga bergama Islam dan berasal dari tempat yang sama dengan Sarah. Kehidupan Linda di sini sangat sosial dan Linda berbangga dengan kehidupannya. Linda menjadi sebutan para pelajar disini kerana kecantikkannya dan kehebatannya dalam berparti. 

Pada suatu hari, Linda dengan bangga menceritakan maksiat yang dilakukannya kepada rakan-rakan ketika sedang makan di cafe. Sarah merasa kurang senang kerana baginya mengapa kita hendak membuka aib sendiri sedangkan Allah sudah menutup aib kita. Disebabkan itu, Sarah menegur Linda secara baik. Malangnya Linda tidak dapat menerima teguran tersebut dan mula memburuk-burukkan Sarah. 

Islamic Centre yang terdapat di campus ini mengadakan kelas mengaji. Sarah bersemangat untuk menghadirinya. Tanpa diduga, pertama kali Sarah menghadiri kelas mengaji, beliau merasa rendah diri kerana menyedari bacaannya tidak selancar seperti pelajar yang lain. Dan Sarah terasa seperti banyak mata-mata yang memandangnya dengan rasa simpati. 

Nasib Sarah baik kerana seseorang memberitahunya mengenai kelas mengaji yang dibuka untuk mereka yang baru ingin belajar mengenali kalam Allah. Dan ternyata Sarah seronok menghadiri kelas tersebut walaupun baru pertama kali. Sarah mula nekad untuk belajar mendalami Al-Quran dengan lebih tekun dan menggali ilmu yang ada didalamnya. 



Naskah Letters to God ini sangat simple gaya penyampaiannya. Setiap bab itu adalah kandungan surat yang ditulis oleh Sarah kepada Tuhan. Setiap surat itu menceritakan apa yang dialami dan dirasai oleh Sarah. Adakalanya, kandungan surat itu lebih kepada kepada sesi meluah rasa antara seorang hamba dan Pemilik-nya. 

Selain itu, perkara yang buat Patung Beruang suka dengan naskah ini adalah setiap bab itu pasti ada petikan ayat Al-Quran yang simple namun sesuai dengan cerita disampaikan oleh Sarah. Dan petikan ayat Al-Quran tersebut juga menjentik hati kita tatkala kita mengalami situasi yang sama seperti Sarah. 

Watak Sarah digambarkan sebagai seorang gadis yang sedar kekurangan dirinya didalam ilmu agama namun masih berusaha untuk mencari ilmu walau apapun halangannya dan juga berusaha untuk menjadi muslimah yang terbaik. 

Namun tidak mudah untuk Sarah menjadi muslimah yang terbaik disini. Dirinya diuji dengan persekitaran yang tidak islamik, pergaulan bebas yang berada dihadapan mata, salah faham orang bukan Islam kepada Islam, kata-kata umpatan dan fitnah yang bertalu-talu datang dari orang lain yang cemburukannya dan pelbagai lagi ujian lain. Malah, ada antara ujian yang dihadapinya menyebabkan dirinya dipandang serong oleh pelajar lain. 

Sayangnya ending naskah ini agak tergantung. Tidak mengapalah, mungkin penulis mempunyai alasan sendiri mengapa kisah naskah ini habis sebegitu rupa. Jika buku ini ada sambungannya, semoga ada rezeki Patung Beruang untuk memilikinya. Aamiin...

3 comments:

  1. Thank youu for the review 😍😍😍😍🥰🥰

    ReplyDelete
  2. You're welcome. Terima kasih juga sebab sudi membaca review saya. Maaf andai ada terkurang atau tercacat dalam review tersebut. Sebenarnya, saya sudah membaca ketiga-tiga naskah dalam siri Letters to God. Review untuk Heaven Sent dan Rough Diamond juga ada di blog ini. Type saja tajuk naskah atau nama penulis di ruangan Search diatas :)

    ReplyDelete

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bears namely Bibi and Si Boyot...