Sunday, January 8, 2017

2017: Perancangan Patung Beruang

Assalamualaikum.. 

Selamat datang kepada 2017.. Sudah masuk seminggu kita melangkah ke tahun baru. Betapa masa begitu cepat berlalu. 

Hari ini Patung Beruang dapat parcel dari Institut Terjemahan dan Buku Malaysia (ITBM). Ini adalah parcel buku pertama yang Patung Beruang terima untuk tahun ini, Alhamdulillah. 

Seronok rasanya dapat shopping buku, hehe.. Kali ini Patung Beruang beli 9 buah buku sempena jualan garaj ITBM hari tu. 

Banyak tawaran yang sangat menarik sehingga susah Patung Beruang nak pilih buku mana yang nak dibeli. 

Seperti biasa, Patung Beruang lebih senang beli secara online berbanding datang sendiri ke kedai. Jimat masa, petrol dan toll, hehe.. Pilih, bayar dan tunggu sahaja courier datang hantar sampai ke ofis ataupun rumah. 

Ini adalah kali ke-2 Patung Beruang beli buku di ITBM. Kali pertama hari tu Patung Beruang beli lebih kurang 9-10 buah buku juga lah. Semenjak dua menjak ini Patung Beruang jatuh cinta dengan karya terbitan ITBM. Mereka sangat menjaga kualiti dan yang penting tiada naskah cinta murahan atau cinta yang tidak berpijak dibumi nyata...Opss... 

Patung Beruang membesar dengan buku-buku terbitan DBP. Sebab itu, Patung Beruang sangat cerewet untuk membeli naskah fiction dari penerbit lain kerana banyaknya tidak memuaskan hati atau jalan ceritanya mengarut. Dan nampaknya ITBM mampu memuaskan hati Patung Beruang, hehe.. 

Selain itu, Patung Beruang seronok membaca naskah sastera dari negara lain tetapi telah diterjemahkan ke Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris. Dan kualiti terjemahan ITBM tidak perlu diragui. Melalui naskah terjemahan ini Patung Beruang dapat mengenali budaya dan kehidupan masyarakat disana. Ibarat melancong tanpa perlu menaiki kapalterbang. 

Baiklah, kita tinggalkan dahulu cerita ITBM ini ye.. 

Apa azam untuk tahun 2017 ini?

Hm.. Sebenarnya Patung Beruang tidak pasti ada azam atau tidak untuk tahun 2017 ini. Yang pasti, Patung Beruang ada perancangan yang jelas dan teliti untuk tahun ini. Samaada rancangan besar ataupun kecil. 

Patung Beruang tidak tahu jika perancangan itu juga boleh diibaratkan seperti azam. 

Hm.... Perkataan-perkataan dalam Bahasa Melayu ini adakalanya sangat memeningkan Patung Beruang, huhu... 

Untuk tahun 2017 ini, yang paling utama adalah Patung Beruang nak berhijrah. Selama ini Patung Beruang terpaksa tahan keinginan ini kerana beberapa halangan. Dan kini, satu persatu halangan tersebut telah Patung Beruang selesaikan. Syukur Alhamdulillah. Terima kasih Allah kerana sentiasa mendengar rintihan hamba-Mu yang lemah dan jahil ini. Kini Patung Beruang perlu berusaha untuk memastikan ia menjadi kenyataan. Basically, Patung Beruang dah sediakan list of task dan milestone. Apa dan bila yang perlu Patung Beruang lakukan. In shaa Allah, selagi Patung Beruang berusaha dan memohon pada Allah, pasti Allah tidak akan kecewakan kita. Namun, jika ia tidak menjadi kenyataan, percayalah yang Allah ada perancangan yang lebih baik untuk Patung Beruang. 

Yang ke-2, Patung Beruang dah sediakan hadiah yang besar untuk keluarga Patung Beruang. Apa dia? Hm... Maaf, Patung Beruang tidak mahu berkongsi disini. Yang pasti, selepas ini Patung Beruang dah rasa lega sangat-sangat dan jika tiba-tiba Allah panggil Patung Beruang untuk pulang, Patung Beruang redha. Kerana Patung Beruang yakin yang diri ini dah berusaha sedaya upaya untuk melindungi mereka walaupun tatkala Patung Beruang sudah tidak bernafas lagi. 

Yang ke-3, Patung Beruang nak pelbagaikan portfolio kewangan Patung Beruang. Thanks a lot to Baby Boss kerana banyak berkongsi ilmu, tips dan strategi dengan Patung Beruang. Malah Patung Beruang juga sudah siapkan strategi planning untuk tahun ini yang mengambilkira faktor semasa ekonomi dan trend market. In shaa Allah, jika Patung Beruang disiplin dan mengetepikan faktor emosi, hasilnya boleh dilihat dalam tahun ini juga. Finally, Patung Beruang jumpa common interest between Patung Beruang dan Baby Boss. Tak sangka kan dah nak masuk 9 bulan kami kenal antara satu sama lain. Kami selalu bertukar cerita tetapi topik kegemaran kami adalah finance and economy. Dan perkara yang Patung Beruang suka tentang Baby Boss adalah beliau tidak kedekut untuk berkongsi ilmu. Tanya je lah apa pun, selagi masih dalam topik finance and economy, he will extremely happy to share with you. Arigatogozaimas Baby Boss..    

Ok, basically itulah 3 perancangan besar yang Patung Beruang sudi untuk kongsikan disini. Ada juga perancangan lain tetapi agak peribadi untuk dicatat disini. Maafkan Patung Beruang ye. 

Oh ye, dalam masa yang sama, Patung Beruang juga berusaha untuk membaca lebih banyak buku dari tahun lepas. Dan cuba untuk pelbagaikan genre. Antara faktor yang membuatkan Patung Beruang excited untuk membaca adalah rak buku baru yang masih banyak lagi ruang kosong serta sekotak penuh buku-buku yang baru dibeli tetapi masih belum dibaca. Adoi.... Harap-harap tercapailah ye. Aamiin.. 

Baiklah, hari pun dah lewat malam ini. Rasanya cukuplah dulu sampai sini ye. In shaa Allah, nanti Patung Beruang bercerita lagi. Assalamualaikum... 

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bear namely Bibi...