Monday, January 15, 2018

Book Review: Miles To Go

Tajuk : Miles To Go

Penulis : Richard Paul Evans

Menariknya Naskah Ini: 

Nampaknya tahun ini sekali lagi Patung Beruang berjaya memiliki koleksi The Walk Series, karya Richard Paul Evans, hasil membeli-belah di Big Bad Wolf 2017. Alhamdulillah... 

Untuk rekod, Patung Beruang telah memiliki buku ke-3 iaitu The Road To Gracehttps://patungberuang.blogspot.my/2016/08/book-review-road-to-grace.html  ),  


buku ke-5 yang juga terakhir didalam The Walk Series iaitu Walking on Water  (https://patungberuang.blogspot.my/2016/10/book-review-walking-on-water.html  ). 


Dan kini buku yang baru sahaja Patung Beruang habiskan pembacaanya adalah buku ke-2 iaitu Miles To Go

Untuk buku ke-2 ini, Alan Christoffersen memulakan cerita dengan memperkenalkan dirinya dan punca mengapa beliau ingin berjalan kaki dari Seattle ke Key West, Florida. 

Namun, perjalanan Alan tidak semudah yang disangka. Pada ketika ini, Alan menulis catatan hariannya ketika beliau masih berada di wad hospital di Spokane, Washington. Alan telah dirompak dan ditikam sehingga menyebabkan kecederaan yang teruk. 

Di hospital, Alan berkenalan dengan Angel, seorang wanita yang baik hati, yang pernah beliau tolongi sebelum kejadian rompakan tersebut. Angel melawat Alan setiap hari selepas waktu bekerja dan tatkala Alan dibenarkan keluar dari hospital, Angel membawanya pulang ke rumah. 

Di rumah, Alan mula berkenalan dengan Bill, tuan rumah Angle dan Nicole, jiran yang baik dan peramah. Alan dan Angel semakin rapat dan Alan menyedari yang Angel menyimpan rahsia besar didalam hidupnya. Angel seolah-olah seperti mempunyai 2 personaliti dan kehidupan yang berbeza. Adakalanya dia menjadi sweet girl dan dimasa lainnya Angel seperti bergelut dengan depression dan kehidupan disekelilingnya.

Bill adalah seorang tuan rumah yang baik. Sentiasa mengambil berat penyewa-penyewa yang ada. Bill tinggal sebatang kara selepas kematian anak dan isterinya beberapa tahun dulu. Dan bagi mengisi masa lapangnya, Bill gemar menghabiskan masa dengan koleksi model keretaapi yang dimilikinya. Namun, takdir Tuhan mengatasi segalanya. Bill akhirnya pergi meninggalkan dunia selepas beberapa hari mereka menyambut Krismas. Namun, pemergian Bill telah memberi kejutan yang besar kepada Angel tatkala Angel didatangi oleh peguam yang menguruskan wasiat Bill. 


Seperti kebiasaannya, The Walk Series penuh dengan kejutan dan tidak jemu untuk memberi inspirasi kepada pembaca. Untuk Miles To Go ini, pembaca dihidangkan dengan kisah perkenalan Alan dan Angel, bagaimana Alan berusaha untuk mengeluarkan Angel dari deperession dan trauma yang dialaminya, memberi detik-detik manis didalam kehidupan Bill, seorang lelaki tua yang kaya-raya namun keseorangan, memberi harapan kehidupan kepada Kalaimai, seorang gadis yang lari dari keluarga angkat demi mencari masa depan yang lebih baik dan bagaimana ayah Alan iaitu Mr Christoffersen mula memahami betapa pentingnya Alan untuk meneruskan misi berjalan kaki ini. Dan dalam naskah ini juga menjadi titik permulaan bagaimana Angel mengupah Mr Christoffersen, seorang akauntan bertauliah untuk menguruskan kewangannya. 

Perkara yang membuatkan Patung Beruang jatuh cinta dengan Richard Paul Evans adalah momentum The Walk Series ini sangat laju. Sama seperti karya-karya Jeffrey Archer. Apabila mula menatap naskah The Walk Series, Patung Beruang tidak sedar masa yang berlalu. Tahu-tahu sahaja, dah separuh buku. Dan akhirnya kurang dari 24 jam, Patung Beruang berjaya menghabiskan Miles To Go ini. Hooray...

Baiklah.. misi selepas ini adalah Patung Beruang kena cari buku pertama didalam The Walk Series iaitu The Walk. Tak sabar rasanya hati ini untuk melengkapkan set ini. Doakan Patung Beruang ye.. 

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bear namely Bibi...