Sunday, July 3, 2016

Book Review: 7 Days To Midnight

Tajuk: 7 Days To Midnight

Penulis: Tunku Halim

Ceritanya Patung Beruang:

Patung Beruang jarang membaca karya seram. Sebenarnya, bukan tidak minat tetapi tidak mahu ia mengganggu psikologi. Maklumlah, Patung Beruang tinggal seorang. Jadi, susah lah kalau otak ni teringat atau terfikir pasal cerita hantu, pasti semua lampu didalam dan diluar rumah akan terpasang dari malam sampailah ke pagi, sampailah matahari muncul. Kan sayang membazir elektrik? hehehe.. 

Tetapi tidak tahu lah mengapa, ketika shopping buku secara online di MPH Online hari tu, Patung Beruang tertarik dengan buku ini. Mungkin kerana ia karya penulis tempatan. Lebih kepada nak tahu kehebatan si penulis dan juga sebagai support untuk karya tempatan. 

So, secara rekod, ini adalah buku genre seram pertama yang Patung Beruang beli, huhu.. 

Menariknya Buku Ini:

7 Days To Midnight, sesuai dengan namanya, menyajikan pembaca dengan 7 buah kisah seram dan thriller yang disusun mengikut hari bermula dari hari Sabtu hinggalah Jumaat. 

Kisah 1: Shrine memulakan pengembaraan buku ini dengan membawa pembaca mengenali Malik dan Yvonne, wartawan yang bekerja di sebuah akhbar berbahasa Inggeris yang ternama. Kedua-dua insan ini berada di sebuah kebun, didalam sebuah kampung. Misi mereka hanya satu, mencari cerita sensasi berkenaan "keramat" untuk dimuatkan didalam akhbar mereka. Namun... tatkala mereka sampai ke destinasi tersebut, pelbagai kejadian aneh menimpa. Mereka mendengar suara-suara aneh, melihat mayat-mayat yang bergelimpangan dan tiba-tiba mereka berdua terpisah. Kini, tinggal Malik sahaja yang sedang berusaha untuk menyelamatkan diri tatkala dikejar oleh satu entiti yang menyeramkan. Hanya satu cara sahaja iaitu, Malik mesti keluar dari kawasan itu. Tetapi... tatkala Malik berjaya sampai ke keretanya, yang terletak di pinggir kebun, seseorang sedang menunggunya didalam kereta. 

Siapakah dia???  

Berjayakah Malik keluar dari kawasan itu hidup-hidup???



Sam, seorang eksekutif muda, baru sahaja membeli telefon baru, Samsung Galaxy ST. Didalam telefon tersebut, terdapat satu App yang dipanggil You Lite. Sebaik sahaja Sam mengaktifkan App tersebut, dia mula merasakan yang You Lite tidak sama dengan App yang lain. You Lite sangat menarik, mampu berkomunikasi dengannya dalam apa jua topik dan yang paling memeranjatkan adalah You Lite boleh meramalkan kejadian yang akan berlaku di masa hadapan. 

Maka, Sam dan You Lite tidak dapat dipisahkan.

Kehidupan Sam mula berubah. Sam berjaya memikat gadis idamannya, Louise. Sam juga berjaya membentangkan proposal peluang pelaburan kepada pengurusan atasan di syarikatnya, dimana pelaburan tersebut telah memberi keuntungan yang besar kepada syarikat. Oleh itu, Sam dinaikkan pangkat dengan serta merta. Dalam masa yang sama, rakan sekerja Sam yang cemburu dengannya dan berusaha untuk menjatuhkannya, tiba-tiba terlibat dalam kemalangan jalanraya dan akhirnya meninggal dunia. 

Kehidupan Sam kini berubah secara mendadak. 

Namun.... Tanpa disedari, You Lite adalah pihak disebalik semua yang berlaku kepada Sam...

Dan.. lama-kelamaan, You Lite mula mengambil alih tempat Sam, di alam nyata. 

Kini, Sam yang asal telah tiada..terperangkap selama-lamanya didalam telefon Samsung itu....  
Kisah ke-3: "The App"..


Basically, 7 Days To Midnight menyajikan cerita-cerita seram yang berunsurkan entiti dari dunia lain, serta kisah-kisah triller seperti App telefon yang pelik dan berhasrat untuk menggantikan manusia dialam nyata, kisah mereka yang mengalami halusinasi, kisah peperangan manusia yang pelik, cannibal, golongan harimau jadian di sebuah perkampungan manusia dan sebagainya. 

Buku yang menarik dari seorang penulis tempatan.

My favorite stories are The App, Clear Blue Sky dan In The Village of Setang

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bear namely Bibi...