Tuesday, October 27, 2015

Book Review: Who Moved My Cheese?


Tajuk: Who Moved My Cheese?

Penulis: Dr. Spencer Johnson

Menariknya Buku Ini:

Who Moved My Cheese adalah antara buku yang dah lama Patung Beruang teringin untuk membacanya, rasanya semenjak tahun 2010 lagi. Ia dikategorikan sebagai antara buku perniagaan terbaik yang pernah diterbitkan. 

Buku ini terbahagi kepada 3 bahagian iaitu Bahagian Pertama mengisahkan Sesi Reunion yang dihadiri oleh Michael dan kawan-kawannya. 

Bahagian Kedua pula mengisahkan cerita di Daerah Maze, dimana watak utamanya adalah 2 orang kerdil yang bernama Hem dan Haw, dan 2 ekor tikus yang bernama Sniff dan Scurry. Dan misi utama kesemua 4 watak ini adalah untuk mencari bekalan keju yang banyak bagi menampung kehidupan seharian mereka. 

Pada suatu hari, mereka berjumpa dengan bekalan keju yang banyak di Stesen Keju C. Mereka berasa gembira kerana mereka tidak perlu bersusah payah lagi untuk menjelajah seluruh Daerah Maze semata-mata untuk mencari keju. 

Sniff dan Scurry masih lagi meneruskan rutin harian mereka dimana mereka keluar pada waktu yang sama setiap hari, menuju ke Stesen Keju C. Manakala Hem dan Haw pula semakin hari semakin lewat mereka sampai ke Stesen Keju C kerana merasakan yang tiada sesiapa pun yang akan mengambil keju mereka disana. Hem dan Haw mula bermalas-malasan dan bersikap sambil lewa.

Sniff dan Scurry sangat prihatin dengan persekitaran mereka. Oleh itu, mereka cepat menyedari yang bekalan keju di Stesen Keju C semakin berkurangan. Pada suatu hari, ketika sampai di Stesen Keju C, mereka mendapati tiada langsung bekalan keju disana. Oleh itu, tanpa membuang masa, mereka terus meninggalkan Stesen Keju C dan mula menjelajah semula Daerah Maze demi mencari keju. 

Bagi Hem dan Haw pula, mereka seperti tidak percaya apabila melihat tiada lagi keju di Stesen Keju C. Mereka mula marah dan bertanya siapakah yang telah mengalihkan keju-keju mereka? Setiap hari mereka setia datang ke Stesen Keju C dengan harapan keju-keju mereka akan diletakkan semula di sana. Malang bagi Hem dan Haw kerana tidak pernah sedar yang bekalan keju di Stesen Keju C semakin berkurangan sebelum ini. 

Siapakah sebenarnya yang telah mengambil keju-keju mereka?

Adakah keju-keju tersebut akan dipulangkan semula ke Stesen Keju C?

Adakah Hem dan Haw akan terus setia menunggu kembalinya keju-keju di Stesen Keju C?

Bagaimana pula dengan Sniff dan Scurry?

Adakah Sniff dan Scurry berjaya menjumpai stesen keju yang baru?

Atau mungkin Sniff dan Scurry akan pulang semula ke Stesen Keju C?

Patung Beruang tak nak jawab soalan-soalan diatas.
Jadi, siapa yang nak tahu jawapannya, kenalah baca Who Moved My Cheese? ye...

Basically, buku ini mengajar kita bagaimana untuk kita lebih prihatin & peka terhadap persekitaran kita. Mengapa ada masa-masanya kita perlu berubah dan jika kita masih berdegil, apa consequences diatas kedegilan kita itu.

Peka terhadap persekitaran, kesediaan untuk berubah, tidak semestinya hanya digunakan didalam perniagaan sahaja. Kita boleh je apply the same concept dalam kehidupan seharian kita, dalam menguruskan kerjaya kita, menguruskan keluarga dan sebagainya. 

For me, this is a good book walaupun ceritanya sangat simple dan bilangan muka surat pun sedikit je (kalau ikut standard Patung Beruang lah, heheh). Still it is worth it to read. 

Selamat membaca... :)

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bear namely Bibi...