Sunday, October 11, 2015

Book Review: Pilo Toq

Tajuk: Pilo Toq

Penulis: 
1. Op Zaharin
2. Azzam Supardi
3. Bahruddin Bekri

Menariknya Buku Ini:

Buku Pilo Toq ini baru sahaja Patung Beruang sudahkan pembacaannya pada pukul 3.30 petang tadi. Sebelum Patung Beruang tulis Book Review untuk The Last Lecture. 

Patung Beruang hanya ambil masa kurang dari 24 jam untuk selesaikan buku ini. Mula membaca pukul 9.30 malam semalam. Hah, jangan pula ingat Patung Beruang tak buat apa-apa ye, hanya baca buku sahaja. Salah tu.. Hari ni, Patung Beruang sempat je masak untuk lunch, sidai baju, angkat baju, kemas rumah sikit-sikit, baca paper heheh.. Then, barulah duduk membaca Pilo Toq ni.. 

Oklah.. habis cerita Patung Beruang.. Sekarang, jom kita tengok apa yang seronoknya Pilo Toq ni. 

Pilo Toq ini ditulis oleh 3 penulis yang berbakat dan sangat bersahaja. Bahagian pertama dimulakan dengan coretan dari Azzam Supardi. Gaya penulisan Azzam Supardi sangat santai dan banyak kisah mencuit hati yang dikongsi oleh beliau. Malah, ada banyak kisah yang berjaya membuatkan Patung Beruang tertawa sendiri ketika membacanya. 

Antara kisah yang Patung Beruang suka adalah Kelebihan Lelaki. Sebagai seorang yang addict dengan buku, duduk didalam kedai buku adalah ibarat seperti duduk didalam syurga. Ketika sedang menunggu isteri beliau yang sedang membeli-belah, penulis sempat membeli sebuah novel walaupun pada awalnya telah diingatkan oleh si isteri agar tidak membeli buku lagi. Bukan tak bagi sebab kedekut tetapi sebab masih banyak buku dirumah yang penulis belum lagi baca. Novel yang dibeli itu, disorokkannya didalam baju. Namun apabila ditanya si isteri, adakah beliau membeli apa-apa buku? Dengan pantas penulis menafikan sambil mencuit-cuit hidungnya sendiri. Dan tingkah-laku spontan itu memberi isyarat yang jelas kepada si isteri yang penulis sedang menyembunyikan sesuatu. Kantoi, heheh...   

Adakalanya kita sanggup berpura-pura seperti semuanya ok demi tidak mahu menyinggung perasaan orang lain. Penulis dan isteri baru pulang dari klinik dan singgah di restoran untuk mengisi perut. Penulis yang sedang kesakitan akibat gout terpaksa berjalan dengan tempang. Selepas makan, ketika hendak beredar, kaki penulis masih lagi terasa sakit dan ingin untuk jalan tempang semula. Tetapi tiba-tiba penulis ternampak seorang pak cik yang tempang sedang berjalan menuju ke meja sebelah. Untuk tidak mahu menyinggung perasaan pak cik tersebut, penulis gagahkan juga untuk berjalan seperti normal. Begitu hebat pengorbanan penulis seperti yang tercatat dalam Duka Demi Bahagia

Kisah yang paling mencuit hati Patung Beruang adalah Silap Pegang dimana penulis terjalan bersama-sama dengan sekumpulan Bangla, sehingga kelibat beliau tidak disedari oleh si isteri yang setia menunggu di luar bank. Dan komen si isteri adalah "Patutlah tak perasan... muka hampir sama," hehehe... 

Bahagian ke-2 pula ditulis oleh Bahruddin Bekri. Jika coretan Azzam Supardi sebelum ini kebanyakkan kisah-kisah lucu yang membuatkan pembaca tersenyum atau tertawa sendiri, Bahruddin Bekri pula lebih selesa dengan kisah-kisah serius dan seram. 

Rezeki berkisar tentang masalah kewangan yang tiba-tiba melanda penulis pada bulan itu apabila laptopnya rosak. Dan Alhamdulillah, si isteri sudi untuk menghulurkan bantuan kewangan bagi meringankan beban penulis. Benarlah kata orang, bernikah itu menjemput rezeki. Oleh itu jangan takut untuk bernikah. Allah akan berikan rezeki untuk si isteri dan pasti suami juga akan dapat tempiasnya. 

Pulang pula membawa kisah seram apabila penulis dihantui mimpi yang sama selama tiga malam berturut-turut. Igauan itu terhenti apabila penulis dikejutkan oleh isterinya. Ketika hendak sambung tidur, penulis dikejutkan dengan bunyi ketukan di pintu bilik tidur. Pada mulanya, penulis tidak berminat untuk melayan ketukan itu. Tetapi, apabila ketukan tersebut semakin kuat, penulis pun membuka pintu bilik tersebut dan segera kelihatan si isteri sedang berdiri di depan pintu. Penulis mula kaget melihatnya apatah lagi apabila terlihat isteri yang sama juga sedang berada diatas katil didalam bilik tidur tersebut. Adoi... Siapa sebenarnya mereka ini??? Manusia kah atau .... 

Kisah yang paling Patung Beruang gemari dari penulis ini adalah Gelap. Penulis dan keluarga dalam perjalanan untuk pulang ke kota, setelah menghabiskan masa di kampung. Dalam perjalanan, tayar kereta mereka pancit di tengah-tengah kebun getah, dalam suasana gelap malam. Tiba-tiba penulis dan isteri didatangi seorang lelaki tua yang fizikalnya agak tidak masuk diakal. Dalam keadaan ketakutan, tanpa diduga muncul sebuah lori yang melalui jalan tersebut. Lori tersebut berhenti dan pemandunya membantu penulis untuk menukar tayar yang pancit itu. Selesai tugasan, pemandu lori bercerita tentang kelibat lelaki tua yang gemar mengusik pengguna jalan disitu. Khabarnya lelaki tua tersebut telah meninggal dunia ketika dalam perjalanan untuk melawat anak cucunya di kota. Namun kisah tersebut tidak tamat disitu sahaja. Apabila penulis memaklumkan kepada si pemandu lori yang lelaki tua itu baru sahaja mengusik beliau dan keluarganya, keadaan terus bertukar. Rupa-rupanya si pemandu lori juga sama keadaannya dengan orang tua tersebut..... huhuhu.. 

Bahagian ke-3 dan terakhir adalah nukilan dari Op Zaharin. Seperti mengembalikan semula mood Patung Beruang, banyak kisah-kisah yang dikongsi oleh penulis adalah kisah-kisah sweet dan mencuit hati. 

Penulis membuka catatan beliau dengan Nilai Kasih Sayang dimana cerita tentang trend lelaki yang tolong membawakan beg tangan teman wanita, tunang atau isteri mereka ketika sedang berjalan-jalan atau membeli-belah. Namun, seperti kebanyakkan lelaki macho yang lain, penulis berjaya untuk tidak membawa beg tangan isterinya yang bernama Mulan, kecuali ketika Mulan pergi ke ladies. Yes, pada pandangan peribadi Patung Beruang juga, kalau sayang macam mana pun, janganlah sampai tahap bawakan handbag pasangan kita. Kalau dia memang tak cukup tangan sebab bawa banyak barang-barang yang dibeli ataupun sebab dukung anak, apakata lelaki lah yang tolong bawakan barang-barang tersebut ataupun dukung anak, hehe..

Membuat kerja-kerja pejabat ketika berada dirumah bukan lah satu tabiat yang baik (walaupun hakikat sebenarnya Patung Beruang pun selalu buat, huhu)... Tapi adakalanya, keadaan mendesak dan kita tiada pilihan melainkan membawa ia pulang ke rumah untuk disiapkan pada malam itu juga. Namun, jika asyik sangat mengadap kerja tu, nanti pasangan bising pula. Mula lah kata yang dia dimadukan dengan computer atau laptop. Tapi bak kata penulis dari coretannya yang bertajuk Madu, lebih baik dimadukan dengan computer dari dimadukan dengan Maya Karin, heheh..  Nasib badan lah... 

Dalam berpuluh-puluh kisah yang dikongsikan oleh 3 orang penulis di dalam Pilo Toq ini, ada satu kisah yang sangat menyentuh hati Patung Beruang dan kisah ini adalah kisah yang palingggggg Patung Beruang suka. Kisah ini adalah kisah ke-2 terakhir didalam Pilo Toq.  Hari Kasih Sayang menukilkan kerinduan penulis dan Mulan kepada anak mereka Asyran. Ya Allah, jika sepanjang membaca Pilo Toq ini Patung Beruang banyak tersenyum dan tertawa sendiri, tetapi membaca kisah yang satu ini, air mata Patung Beruang mengalir tanpa disedari. 

NoorJay, you are such a strong woman, dear. 
Moga Allah beri yang terbaik untuk dirimu dan keluarga, Aamiin... 

Oklah, Patung Beruang tak nak cerita panjang lebar tentang Pilo Toq. Buku yang sangat menarik dan sangat sesuai untuk dibaca oleh semua orang. 

Oh ye, ada 2 perkara menarik tentang buku ini yang boleh diberi perhatian oleh penulis dan penerbit diluar sana, walaupun ia nampak simple tapi sebenarnya memberi impak yang besar iaitu:
  • Susunan cerita yang menarik perhatian pembaca dan mengekalkan momentum pembaca. Sebagai seorang pembaca, apabila memontem pembacaan kita konsisten, kita tak kan sedar yang pembacaan kita beralih dari satu mukasurat ke mukasurat yang lain, dari satu kisah ke satu kisah yang lain. Kita rasa seronok je nak baca dan tak nak berhenti pun. Dan inilah kekuatan Pilo Toq dimana pada malam semalam, hanya dalam tempoh 1 jam, Patung Beruang berjaya membaca hampir separuh isi kandungannya. Tanpa Patung Beruang sedar pun, huhu.. 
  • Saiz font yang besar dan spacing yang lebar. Orang yang suka membaca, dia akan membaca dimana sahaja dan dalam apa jua keadaan. Macam Patung Beruang, jika waktu siang, Patung Beruang suka membaca sambil duduk di atas sofa. Cahaya matahari yang terang dari luar cukup untuk memberi pencahayaan kepada Patung Beruang. Tetapi, jika waktu malam terutama waktu hendak tidur, Patung Beruang biasanya akan membaca sambil baring atas katil, sebelah tangan peluk Bibi dan sebelah tangan pegang buku, dan the best part is Patung Beruang tak buka pun lampu bilik. Hanya mengharapkan cahaya yang datang dari lampu yang terang di luar rumah. (Sekarang mesti dah tahu kan, kenapa Patung Beruang asyik kena marah bila setiap kali jumpa optometrist, huhuhu..) Bukan lah nak jimat bil elektrik, tapi sebenarnya malas nak bangun untuk tutup suis lampu nanti, heheh... Jadi, bila saiz font dan spacing sesebuah buku tu besar dan lebar, ia sangat memudahkan untuk Patung Beruang membaca dan terus membaca walaupun dalam keadaan pencahayaan yang kurang. 
Baiklah, rasanya dah panjang lebar Patung Beruang tulis tentang Pilo Toq ini. Naskah yang berjaya membawa senyum, tawa, seram, serius, terharu dan simpati, diadun dengan baik dan menjadi satu hidangan yang sangat lazat untuk dinikmati oleh pembaca.... 

p/s: NoorJay dear, congratulations to your husband and his team for a such good book that able to entertain readers. Kalau Patung Beruang masih lagi di Dayabumi, nak juga minta tolong dapatkan autograph dari 3 jejaka ini, heheh... 

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bear namely Bibi...