Sunday, February 22, 2015

Book Review: Not A Penny More, Not A Penny Less

Tajuk: Not A Penny More, Not A Penny Less

Penulis: Jeffrey Archer

Sinopsis Novel:
Harvey Metcalfe atau nama asalnya Henryk Metelski adalah anak kelahiran New York. Ibu ayahnya berpindah dari Poland ke Amerika untuk mendapatkan kehidupan yang lebih baik. 

Hidup Harvey ketika kecil adalah sangat susah. Seawal usia remaja, Harvey telah bekerja keras walaupun ada kalanya terpaksa merampas rezeki orang lain. Harvey mula membeli saham syarikat ternama apabila beliau terbaca maklumat sulit dari broker saham. Saham pertama dibeli dengan menggunakan wang tunai dari cek yang sepatutnya dihantar kepada pelanggan. Dan pembelian pertama itu memberi keuntungan sebanyak $7,490. Satu nilai yang besar pada tahun 1920-an. 

Bermula dari situ, Harvey terlibat dalam perniagaan dengan serius. Harvey sanggup melakukan apa saja asalkan perniagaannya mendatangkan keuntungan berlipat kali ganda walaupun terpaksa memberi rasuah, terlibat dengan gengster dan financial fraud. 

Antara kejayaan terbesar Harvey adalah Prospecta Oil dimana beliau menjanjikan pulangan berlipat kali ganda kepada para pelabur sebelum syarikat itu tiba-tiba hilang begitu sahaja. Harvey mendapat keuntungan melebihi 6 juta pound sterling dari fraud yang dirancang ini. Dan Prospecta Oil menyebabkan kerugian besar kepada pelabur utama mereka di England iaitu: 
  1. Stephen Bradley - seorang pakar matematik dari Oxford, 
  2. Dr. Robin Oakley - seorang doktor perubatan yang mempunyai klinik di kawasan elit, Harley Street,
  3. Jean-Pierre Lamanns - seorang pemilik galeri lukisan, dan
  4. Lord James Brigsley - seorang aristokrat muda yang gemar berfoya-foya. 
Bagi mendapatkan semula wang yang rugi akibat pelaburan di Propecta Oil, Stephen Bradley mula mengaturkan pertemuan dengan 3 pelabur utama yang lain. Tujuan mereka adalah untuk membuat perancangan bagi mengenakan Harvey dan mengambil semula duit mereka yang telah dirompak dengan cara terhormat. 

Mereka mula merancang untuk mengenakan Harvey melalui pembelian lukisan palsu dari galeri Jean-Pierre, melalui pembedahan palsu di Monte Carlo dan sumbangan dana penyelidikan palsu kepada Oxford.

Dalam sibuk merancang dan melaksanakan pemburuan mereka terhadap Harvey, James Brigsley pula jatuh cinta dengan seorang model, Anne Summerton dan percintaan mereka berakhir ke perkahwinan. Tetapi, Anne Summerton bukanlah seperti yang disangkakan. Anne adalah seseorang yang penting kepada Harvey tetapi Anne juga tahu segala perancangan James dan rakan-rakannya terhadap Harvey. 

Adakah rancangan mereka untuk mengambil semula duit yang telah dirompak oleh Harvey melalui Prospecta Oil berjaya? Dan siapa Anne Summerton yang sebenarnya? Adakah Anne akan tetap menyokong James yang dicintai dan dikahwininya ataupun mengkhianati mereka dan berpihak kepada Harvey? Adakah Harvey akan sedar yang pelabur utama Prospecta Oil sedang mempermain-mainkannya demi menuntut semula duit mereka? 

Menariknya Novel Ini:
Not A Penny More, Not A Penny Less adalah novel kedua karya Jeffrey Archer yang Patung Beruang miliki selepas Paths of Glory. Seperti Tony Parsons, Jeffrey Archer tidak pernah mengecewakan pembacanya. 

Patung Beruang paling suka dengan title novel ini, sangat catchy dan juga motto kepada perjuangan Stephen dan rakan-rakannya demi mengenakan Harvey. Novel ini disusun dengan teliti tetapi masih menarik. Pembaca dibawa mengenali siapa Harvey sebenarnya, ketika zaman remaja, kesusahan dan kemiskinan yang dihadapinya, ketika beliau mula menceburi dunia perniagaan, jatuh bangunnya, plot permainan Prospecta Oil dimana setiap fraud berlaku pasti ada kambing hitam yang akan dipertanggungjawabkan (disinilah muncul watak David Kesler - eksekutif muda dan berbakat), dan kemewahan hidupnya pada masa kini. 

Patung Beruang juga kagum dengan 4 watak pelabur Prospecta Oil yang bergabung, menggunakan kemahiran dan kepandaian masing-masing bagi melaksanakan perancangan mereka. James Brigsley yang dilihat sebagai seorang aristokrat yang tidak punya apa-apa kemahiran kecuali berfoya-foya dan memikat perempuan, rupa-rupanya sangat berbakat dalam lakonan dan kemahirannya itulah yang banyak membantu 3 rakannya yang lain. 

Seperti kebiasaan, Archer sangat sukakan elemen surprise dalam karya-karyanya. Dan untuk novel ini, surprise yang paling besar sekali adalah siapa sebenarnya Anne Summerton (Patung Beruang hampir kena sakit jantung apabila mengetahui siapa sebenarnya model ini, hehehe).. Dan kebenaran itu juga telah mengubah corak permainan Stephen dan rakan-rakannya.. 

p/s: Ketika membaca novel ini, setiap kali Patung Beruang melihat nama Harvey, Patung Beruang pasti membayangkan rupanya seperti Harvey Specter, seorang jejaka yang handsome, penuh karismatik, nampak bijak, sentiasa pakai suit yang mahal, petah berkata-kata dan sangat cool. What a typical Prince Charming, heheh.  Kalau ada yang tidak kenal siapa Harvey Specter, silalah tanya En. Google ye ;)

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bear namely Bibi...