Friday, February 27, 2015

Book Review: Maaf Cakap - Nasihat Segar Agar Kita Sedar

Tajuk: Maaf Cakap - Nasihat Segar Agar Kita Sedar

Penulis: Norden Mohamed

Menariknya Buku Ini:
Kelmarin, buku ini selamat Patung Beruang selesaikan pembacaannya. Sebenarnya, Patung Beruang pun tidak ingat bila Patung Beruang beli buku ini. Ketika Patung Beruang housekeeping rak buku dalam bilik ini, awal December hari itu, terjumpa buku ini, elok tersusun di rak buku tersebut. Dan yang bagusnya, buku ini masih lagi berbalut plastik, heheh...

Hm.. itulah, kadang-kadang rasa macam Patung Beruang ni beli buku ikut nafsu. Nampak je buku menarik terus nak beli. Tetapi, tak sedar yang di rak buku itu, masih ada lagi buku-buku yang belum dibaca. Adoi.. membazir itu kan amalan Syaitan, huhu...

Buku Maaf Cakap ini sebenarnya mengandungi 111 artikel pendek yang ditulis sebagai nasihat kepada pembaca. Kesemua artikel ini disusun di dalam 5 Bahagian iaitu: 
  • Motivasi
  • Sosial
  • Sumber Manusia
  • Bisnes
  • Politik
Penulis memulakan karya dengan artikel pertama yang bertajuk Perihal Tiga Jenis Usia. Artikel ini menyentuh mengenai usia biologi, usia psikologi dan usia spiritual. Usia biologi adalah usia kita sebenar yang diukur dengan nombor. Umur setahun, 2 tahun, 27 tahun, 32 tahun, 55 tahun dan seterusnya. Usia psikologi pula adalah pemikiran dan perangai kita. Seperti kata penulis ini, di sekeliling kita ini ramai je orang dewasa yang berperangai kebudak-budakkan. Tidak kira lah ahli politik ke, businessman ke, atau golongan profesional. Dan usia spritual pula lebih kepada pendekatan kita untuk menguruskan kematian dan memulakan hidup di alam seterusnya. Mungkin dengan cara mula mendekatkan diri kepada Pencipta, mula merangka wasiat agar yang ditinggalkan tidak kesusahan dan mula melihat kehidupan duniawi ini dari perspektif yang berbeza. 

Artikel seterusnya yang menarik perhatian Patung Beruang adalah artikel ke-4, Jangan Mimpi Untuk Berjaya. Siapa yang tidak mahu berjaya?? TIADA. Semua orang mesti hendak berjaya. Tetapi, adakah kita tahu resepi sebenar untuk berjaya? Dan jika kita tahu, adakah kita mengikuti resepi tersebut? Atau mungkin kita sendiri yang mencipta resepi terbaru untuk kejayaan itu? 

Jika kita dengar Si A itu berjaya menjadi seorang novelis, sehingga pendapatan mencecah 5 angka sebulan. Selepas itu, pasti ramai yang berduyun-duyun akan cuba untuk menulis novel dan bercita-cita untuk menjadi seperti Si A. Kesudahannya, lahirlah banyak novel-novel yang genre, jalan cerita, tajuk dan mungkin gaya bahasa lebih kurang sama macam novel karya Si A. Adakah pembaca akan membeli karya-karya yang ditiru itu? Mungkin ya. Tetapi, lama-kelamaan pembaca akan bosan kerana ia tiada ORIGINALITY. Lantas, pembaca kembali kepada karya-karya Si A kerana disitulah trend itu bermula. Dan Si A juga, apabila menyedari ramai penulis dan bakal penulis yang cuba untuk menjadi sepertinya, sudah pastilah beliau akan meningkatkan kualiti penulisannya sehingga sukar diikuti atau ditiru oleh si peniru tadi. Dan formula yang sering kita dengar, "Product with high quality will receive higher demand", pasti dapat memancing semula perhatian pembaca. Jadi kesimpulannya, kita perlu mencipta kejayaan tersebut bukannya meniru kejayaan orang lain dan bermimpi ia akan menjadi milik kita. 

Semalam Patung Beruang pergi ke shopping complex. Hajat dihati hendak membeli lipstik dan beberapa keperluan peribadi lain. Lipstik yang ada ni hanya tinggal sekali pakai saja sebelum habis terus. Mesti akan ada orang yang bertanya, 

  "Hi, tak kan lah Patung Beruang cuma ada sebatang lipstik sahaja? Perempuan kan biasanya ada berbatang-batang, dengan berbagai colour lagi" 

Ya, memang Patung Beruang cuma ada sebatang lipstik sahaja dan sebotol kecil Vaseline. Sedih kan? hehehe... Dulu, Patung Beruang ada simpanan lipstik (maksudnya lebih dari 1 lah ye) dengan pelbagai colour, dari pelbagai jenama. Sebut sahaja Body Shop, Maybeline, Avon, In2It dan sebagainya. Tapi, kesudahannya, lipstik tersebut banyak yang tidak dipakai dan akhirnya tersimpan didalam bekas solek selama bertahun-tahun sampailah expired. Harus diingat, barang make up ni expiry date dia adalah 3 years from manufacturing date. Adakah Patung Beruang terus membuangnya selepas 3 tahun? Oh tidak!!!! Patung Beruang masih lagi menyimpannya sehinggalah tahun ke-5 dan ke-6. WHAT??? Yes, TAHUN KE-5 DAN KE-6, barulah Patung Beruang membuang mereka. Alasannya, SAYANG.... 

Patung Beruang yakin, ramai lagi manusia diluar sana pun begitu juga. Kita terlalu sayang untuk membuang sesuatu sehingga kita menyimpannya bertahun-tahun, walaupun mungkin ia sudah tidak berguna lagi atau pun memang tidak boleh digunakan lagi. 

Cuba lihat, pasti ada buku-buku sekolah kita atau anak-anak kita yang masih disimpan di rak buku atau mungkin didalam stor sedangkan kurikulum sekolah sudah lama bertukar. Bagaimana dengan bil-bil elektrik, Astro, air dan Unifi yang sudah kita bayar berbulan-bulan atau bertahun-tahun dulu, tapi masih lagi kita gantungkannya ditempat bil, untuk dibuat pameran. Cuba pula periksa peti sejuk kita. Berapa banyak ubat yang dah expired tapi masih lagi disimpan? Jika dimakan, sudah tentu penyakit lain pula yang akan datang. Mayonis, kaya, sos pasta dan sos tiram yang kita beli pada tahun 2012 dulu pun masih lagi elok tersimpan dalam peti sejuk. Boleh makan lagi ke?? SAYANGNYA kita nak buang mereka.. Kesudahannya, jadilah Kita Penyimpan Sampah Terhormat, seperti yang terkandung didalam buku ini artikel ke-16.

Gelagat peniaga Melayu juga turut disentuh oleh penulis di dalam artikel yang bertajuk Sehandal-Handal Peniaga Melayu dan Yang Tak Berselera Di Medan Selera. Penulis membawa kita kepada pada masa kini sudah terdapat usahawan-usahawan Melayu yang berdiri megah di bandar-bandar besar dan ada juga yang telah masuk ke pusat membeli-belah ternama. Produk dan perkhidmatan yang ditawarkan setanding dengan kualiti dari usahawan berbangsa lain. Dan kita berharap, perniagaan mereka akan berterusan bukan bertahun tapi berpuluh-puluh tahun, dari satu generasi ke generasi yang lain. Jika dilihat peniaga berbangsa Cina, perniagaan mereka biasanya bertahan lama dan mampu diwariskan kepada generasi muda. Jadi, sudah sampai masanya, peniaga Melayu juga begitu. 

Orang Melayu boleh berniaga dan berjaya dalam perniagaan dengan syarat mereka mempunyai attitude yang betul. Produk dan perkhidmatan mestilah berkualiti, harga berpatutan, hati dan keselesaan pelanggan diutamakan. Dan sentiasa berusaha untuk mencari ilmu dan pengalaman bagi memperbaiki prestasi. Tidak perlu lah hendak berbomoh atau berdukun, hendak menghantar santau atau memakai pelaris. Hanya menambahkan dosa sahaja. 

Kesimpulannya, terlalu banyak artikel yang menarik terdapat didalam buku ini. Artikel yang ditulis kena dengan kehidupan seharian kita. Dan mungkin kita juga salah seorang pelakunya, heheh..   Ia adalah satu teguran secara berhemah, yang In shaa Allah, tidak akan mencederakan emosi para pembaca (tapi kalau ada orang yang sentap lepas baca buku ini, Patung Beruang tak dapat nak tolong lah ye)

Oklah, Patung Beruang tak nak lah kongsikan semuanya kerana bagi pendapat Patung Beruang membaca buku ini sendiri lebih puas dari membaca ulasan orang lain. Percayalah, anda tidak akan menyesal membacanya. So, cepat-cepatlah cari buku ini ye.. :)

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bear namely Bibi...