Tuesday, January 16, 2024

Book Review: Heads You Win

Tajuk: Heads You Win

Penulis: Jeffrey Archer

Menariknya Naskah Ini: 

Naskah Jeffrey Archer ini Patung Beruang selesaikan pembacaan pada tahun lepas. Maaflah kerana sekarang baru Patung Beruang berpeluang untuk berkongsi disini.


Heads You Win membawa pembaca mengenali Alexander Karpenko, yang dilahirkan dan dibesarkan di Leningrad, Russia pada tahun 1960-an. Sedari awal lagi, Alexandar mempunyai cita-cita besar untuk menjadi pemimpin. 

Pada suatu hari, ayahnya, Konstantin Karpenko dibunuh oleh KGB kerana dipercayai sedang mengumpul sumber untuk mewujudkan kesatuan sekerja di Leningrad. Pembunuhan Konstantin menyebabkan Alexandar dan ibunya, Elena tekad untuk lari dari Russia demi melindungi nyawa mereka dan mencari kehidupan yang lebih baik. 

Ketika di pelabuhan, terdapat 2 kontena untuk dipilih oleh Alenxander dan Elena untuk diseludup keluar dari Russia. Satu kontena menuju ke America dan satu lagi menuju ke Britain. Buntu untuk membuat pilihan dalam masa beberapa saat, Alexander leaves the choice to a toss of a coin....


Naskah Archer kali ini agak berbeza dari karya-karya beliau sebelum ini kerana dalam satu buku, Archer memaparkan 2 identiti yang berbeza di 2 lokasi yang berbeza. 

Seperti yang Patung Beruang catatkan di atas, terdapat 2 kontena yang perlu dipilih oleh Alexander dan Elena untuk diseludup keluar dari Russia. Makanya, selepas itu, Archer mula berkongsi dengan pembaca garis cerita Alexander apabila mereka menaiki kontena menuju ke America, dimana akhirnya mereka sampai ke New York dan mulakan kehidupan baru. Elena masih mengekalkan nama asalnya tetapi Alexander menukar namanya kepada singkatan Alex saja. 

Dalam masa yang sama juga, seadainya mereka menaiki kontena yang menuju ke Britain, kehidupan baru di London yang menanti mereka berdua tidak kurang menariknya juga dimana disana Alexandar menggunakan nama Sasha. 


Kedua-dua watak iaitu Alex dan Sasha mempunyai kebijaksanaan yang tersendiri. Di London, Sasha seorang pelajar yang pintar, berjaya menamatkan pengajiannya dan seterusnya menceburi bidang politik. Latar belakangnya sebagai seorang imigran yang berjaya di perantauan memberi kelebihan kepada parti politiknya untuk memenangi hati para pengundi. 

Di New York pula, Alex menyerlah sebagai seorang usahawan dan dalam masa sama, menjalin hubungan persahabatan yang baik dengan keluarga Lowell, hartawan dari Boston. Alex juga terjebak dalam rahsia gelap keluarga Lowell sehingga menyebabkan beliau dinamakan sebagai pemegang saham terbesar di Lowell Bank. Kehadiran Alex di Lowell Bank mempunyai misi yang besar kerana ketika itu bank berada dalam keadaan goyah disebabkan penyelewengan oleh adik-beradik perempuan Lowell dan beberapa top management mereka. 

Walau Alex dan Sasha berada di puncak kejayaan dalam bidang masing-masing, kedua-dua mereka tetapi mempunyai impian untuk meneruskan cita-cita mendiang ayah mereka, Konstantin Karpenko, iaitu menjadi pemimpin democratic pertama di Russia dan seterusnya memimpin negara itu keluar dari cengkaman komunis.  

Disepanjang kehidupan Alex dan Sasha, pasti ada saja individu-individu yang cemburu dan berniat jahat untuk menggagalkan impian dan misi mereka, sama ada di New York, London ataupun Leningrad. Tidak mudah untuk melupakan dendam yang tersimpan selama berpuluh-puluh tahun. 

Adakah Alex dan Sasha akan melupakan saja impian untuk kembali ke Leningrad dan teruskan saja kehidupan yang selesa di New York atau London? 



Jika filem-filem superhero Hollywood ada multi-universe concept, naskah ini juga turut menggunakan konsep yang sama. Walaupun Alexander / Alex / Sasha adalah orang yang sama, tetapi lokasi, suasana, orang disekeliling termasuklah pasangan mereka adalah berbeza. 

Jujurnya Patung Beruang tidak rasa pening atau confius ketika membaca naskah ini kerana Archer berjaya menyusun plot untuk setiap watak dengan teliti dan teratur. Apatah lagi, Alex dan Sasha berada dalam 2 bidang yang berbeza. Sangat membantu pembaca untuk tidak terkeliru dengan 2 watak ini. Alhamdulillah....

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bears namely Bibi and Si Boyot...