Sunday, January 7, 2024

Abang Adik: Penutup 2023

Assalamualaikum wbt.. 

7 January 2024, 

Sudah genap seminggu kita masuk ke tahun baru ini. Rasa seperti tidak percaya yang tahun baru sudah muncul kembali. 


Tahun 2023 meninggalkan 1001 cerita buat Patung Beruang. Tidak mampu terluahkan segalanya disini. Cuma antara perkara yang Patung Beruang terkilan adalah ketika 2023 yang baru lepas, Patung Beruang tidak mampu untuk menulis banyak entry. Walaupun banyak saja naskah yang berjaya ditamatkan pembacaannya termasuklah karya Jeffrey Archer, malangnya ia tidak mampu dan tidak berkesempatan untuk dikongsikan disini.  Insya-Allah, Patung Beruang akan cuba kongsikan sedikit demi sedikit tahun 2024 ini ye.


Sebagai penutup 2023, Patung Beruang dan Crime Partner menonton filem Abang Adik di IOI City Mall. Mengapa filem ini yang dipilih? Kerana kami dapati ada banyak good review berkenaan filem ini di media sosial. So why not we give a chance? 

Asalnya kami nak menonton pada hari Sabtu. Tapi cuma ada 1 tayangan saja pada hari tersebut iaitu pukul 2 petang.  Surprisingly, Patung Beruang log in ke Apps GSC pada Sabtu, pukul 8 am dan dapati tiket sudah sold out. What??? Semua orang beli awal ke? 

Bila check jadual hari Ahad pula ada 2 tayangan iaitu pukul 2 petang dan 5 petang. Sama juga, tayangan pukul 2 petang sudah 80% dibeli. Yang tinggal cuma seat di barisan hadapan saja. 

Nasib baik tayangan pukul 5 petang masih banyak tiket lagi. Teruslah Patung Beruang beli on the spot sebab takut terlepas lagi, hehehe.. 

Makanya, selepas Zuhor, kami keluar rumah sebab Crime Partner nak pergi kedai cermin mata dulu untuk betulkan skru cermin mata dia yang patah. Lama juga di kedai cermin mata itu. Dan akhirnya pukul 4.30 petang, kami pun sampailah di IOI City Mall. 

Seperti yang dijangka, tayangan pukul 5 petang juga full house kecuali beberapa seat di barisan hadapan. 50% penonton terdiri daripada bangsa Cina, samaada datang bersama keluarga ataupun couple. Dan selebihnya adalah penonton berbangsa Melayu. 


Filem Abang Adik ini adalah karya Malaysia, mengambil latar belakang kisah di negara ini. Filem ini mengisahkan kehidupan dua beradik yang hidup seperti kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Kedua-dua mereka tidak mempunyai ibu bapa dan tiada kad pengenalan juga. 

Abang dilahirkan pekak dan bisu, namun masih boleh bergantung kepada alat bantu pendengaran. Abang bekerja sebagai buruh di pasar Pudu, Kuala Lumpur. Ketiadaan kad pengenalan menyebabkan Abang sukar untuk mendapatkan pekerjaan yang formal dan sering dibuli seperti dibayar upah kurang dari sepatutnya dan diperlecehkan. Setiap hari, upah yang diterima, Abang akan simpan dalam tin biskut. Walaupun cacat fizikal, Abang adalah seorang yang sangat bertanggungjawab dan baik hati. 

Adik pula dilahirkan sempurna. Seorang yang panas baran dan sering melakukan kesalahan yang menyebabkan Abang rasa kecewa padanya. Adik terlibat dengan aktiviti haram untuk mendapatkan wang dengan cara yang mudah, sehingga menyebabkan dirinya diburu oleh mereka yang ditipu. Buruan itu menyebabkan Adik dibelasah oleh sekumpulan warga asing kerana masalah permit kerja. Mujur Abang ada dikawasan sekitar dan berjaya menyelamatkan Adik dari dipukul lebih teruk. 

Walau berbeza personaliti, kedua beradik ini rapat dan saling menjaga satu sama lain. Setiap malam Abang akan memasak untuk mereka berdua. Nasi, telur rebus dan sayur goreng biasa. 

Berbanding dengan Abang, nasib Adik lebih baik sedikit kerana mempunyai surat beranak. Oleh itu, permohonannya untuk mendapatkan kad pengenalan boleh direalisasikan dengan syarat Adik hadir ke Jabatan Pendaftaran Negara, bersama-sama dengan ibu atau ayah kandungnya. 


Tanpa kad pengenalan, sukar untuk Abang dan Adik menjalani kehidupan sempurna seperti rakyat Malaysia yang lain. Mereka tinggal di flat kos rendah di kawasan Pudu, dan flat tersebut disewa oleh Kak Money. Kak Money adalah transgender yang bekerja sebagai pelayan demi mencari sesuap nasi di kota besar ini. Kak Money menganggap Abang dan Adik seperti anak-anaknya sendiri dan tidak pernah berkira dengan mereka. 

Selain membantu sewakan flat, Kak Money juga daftarkan number telefon bimbit untuk kegunaan Adik, agar mudah untuk dihubungi terutama oleh wakil-wakil NGO yang sedang berusaha keras membantu mereka untuk dapatkan kad pengenalan. Jika ada kelapangan, Kak Money akan ke rumah Abang Adik untuk masakkan makanan. Sekurang-kurangnya, pada hari itu kedua beradik ini dapat menjamah makanan yang mewah sedikit selain dari telur rebus. 

Entah mengapa, orang susah sering saja ditimpa kesusahan yang bertalu-talu. Ibarat sudah jatuh ditimpa tangga. Ibarat takdir tidak ada sedikit belas kasihan pada mereka. 

Terdapat satu kejadian yang berlaku didalam rumah Abang Adik, yang menyebabkan kematian seorang wakil NGO. Abang sepertinya berada di tempat yang salah, pada waktu yang salah. Abang menyerah diri dan akhirnya dijatuhkan hukuman gantung sampai mati. 


Jujurnya, Patung Beruang banyak menangis ketika menonton filem ini didalam panggung. Tak mampu nak tahan walaupun sudah cuba menutup mulut agar tidak didengari oleh penonton lain. Malangnya gagal sebab Crime Partner cakap, dia dengar je bunyi sedu-sedan Patung Beruang. Dan kanak-kanak dari satu keluarga Cina yang duduk disebelah kami, beberapa kali menoleh ke arah Patung Beruang. Makanya, sah lah suara esakan Patung Beruang terdengar oleh penonton-penonton di sebelah, huhuhu.. 


Filem ini sedap, meruntun hati dan I was completely destroyed by it. Destroyed!!!

Kenapa? 

Sini.... Patung Beruang terangkan satu-persatu.

  • Seperti yang Patung Beruang tulis diatas, kehidupan mereka daif. Susahnya hidup mereka sehingga minyak masak yang kita anggap bahan masakan biasa yang mesti ada dirumah, pun mereka berjimat-cermat. Kenapa makan telur rebus yang rasanya sangat plain? Kenapa tidak goreng telur mata atau goreng telur dadar yang rasanya lebih sedap? Kerana telur rebus hanya perlukan telur dan air saja. Tanpa minyak masak.  
  • Kehidupan di flat kos rendah yang rumahnya tiada bilik. Masuk saja ke dalam rumah, terus nampak meja makan, katil, almari dan sekecil dapur. 1 bilik air. Itu saja. Tiada bilik tidur pun. Tetapi....... beberapa kali pemandangan daif ini ditunjukkan dan ia berlatar-belakangkan bangunan iconic di Kuala Lumpur iaitu TRX dan PNB Tower 118.  Nampak tak betapa ironinya?? 
  • Dalam kemegahan kita dengan iconic buildings, pecah rekod dunia, jadi tarikan pelancong tempatan dan luar negara, masih ada sekelompok rakyat Malaysia yang tidak mampu menikmati kemajuan yang dibanggakan itu. Masih ada rakyat Malaysia yang hidup susah di bandar. Trust me, kemiskinan bandar is no jokes. It is happening. We just need to open our eyes to realise their existence. Don't deny it. 
  • NGO bersusah-payah membantu rakyat tempatan tanpa mengira bangsa dan latar-belakang. Bila menemui jalan buntu, mereka adukan pada Yang Berhormat kawasan tersebut. Namun, apa jawapan Yang Berhormat? "Oh.. kami tiada kuasa. Kami tidak boleh buat apa-apa. Kamu selesaikanlah masalah itu sendiri. Yang penting, jangan ada apa-apa kecelakaan di kawasan kami." Dan tatkala Yang Berhormat menerima panggilan telefon dari individu yang lebih berpangkat dan berkuasa, mereka terus berlalu pergi meninggalkan NGO dan rakyat yang kesusahan ini terkontang-kanting. Jadi, apa fungsi sebenar Yang Berhormat selain dari turun ke kawasan 5 tahun sekali, memujuk rakyat untuk mengundi mereka di pilihanraya akan datang? Sama saja pattern Yang Berhormat ini tidak kira lah parti apa, dan bangsa apa. 
  • Ketika dalam penjara, Abang hilang harapan untuk hidup. Makanan yang dihantar ke sel setiap hari, tidak dijamahnya. Kelakuan Abang disedari oleh seorang Pegawai Penjara dan Pegawai tersebut memanggil sami Buddha datang berjumpa Abang. Pada awal pertemuan mereka, setiap pertanyaan dari sami Buddha hanya dipandang sepi oleh Abang. Sami Buddha tidak berputus asa dan terus memberi kata-kata nasihat pada Abang agar bangkit dan teruskan kehidupan. 
  • Nasihat itu ibarat peledak kepada emosi dan rasa hati Abang yang terpendam selama ini. Dihadapan sami Buddha dan Pegawai Penjara tersebut, Abang meluahkan ketidak adilan hidup yang dialaminya dari dulu sehingga kini. Ujian dan kesusahan yang dihadapi bertalu-talu. Kecacatan Abang dan ketidak-tahuan asal usul dan identiti diri. Abang tiada siapa-siapa. Hidup sebatang-kara. Kewujudan dan kehilangannya tidak memberi kesan kepada sesiapa. Adik yang dipelihara sedari kecil bukanlah adik-beradik kandung. Mereka langsung tiada pertalian darah kerana Abang mengutip Adik secara tidak sengaja apabila dilihat Adik telah menjadi gelandangan seawal usia 5 ke 6 tahun. 
  • Abang hanya ingin hidup tenang, bahagia, rasa mencintai dan dicintai. Mungkin pada kita, keinginan itu tidaklah terlalu melangit. Tetapi pada Abang, keinginan itu terlalu jauh dari jangkauannya dan mustahil untuk diperolehi di hayat ini. 
  • Hidup di jalanan tidak mudah. Walau masih ramai manusia yang berhati baik seperti Kak Money, ramai juga manusia di luar sana yang suka mengambil kesempatan dan menindas mereka yang lemah. Hidup dalam ketakutan. Takut jadi mangsa kerakusan manusia hati jahat, dan takut ditangkap penguatkuasa kerana tiada dokumen pengenalan diri.
  • Warga asing yang datang kesini, ramainya datang dengan niat yang baik, mencari rezeki untuk keluarga yang ditinggalkan. Mereka sudah biasa hidup susah dan dianiaya, makanya sifat empati mereka lebih tinggi berbanding rakyat tempatan yang sudah terbiasa mewah. Persahabatan mereka tulus tanpa mengira latar-belakang. Bagi mereka, tiada salahnya berkongsi rezeki yang tidak seberapa itu, asalkan orang disebelah tidak kelaparan. Sedangkan rakyat tempatan sendiri pura-pura tidak nampak kesusahan insan lain didepan mata. 


Sebenarnya, ada banyak lagi point yang Patung Beruang nak kongsikan disini tetapi mengingatkan saja babak-babak dalam filem ini, Patung Beruang sudah rasa sesak. Jiwa ini rasa sesak sangat kerana terlalu banyak realiti kehidupan yang ditunjukkan didalam filem ini. 

Sebuah filem kekeluargaan, utuhnya kasih sayang sesama Abang dan Adik mengharungi kehidupan yang serba mencabar di kota besar ini. 

Jika belum menonton, pergilah menonton. 
Tonton dengan hati dan fikiran yang terbuka. 
Selami semua emosi Abang dan Adik. 
Abang, walaupun bisu, tetapi permainan emosi, bahasa tubuhya, air mukanya mencerminkan segalanya. 
Dan... jangan  lupa sediakan tisu banyak-banyak ye. 
Filem ini lebih sedih dari filem Pulang, huhuhu.. 

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bears namely Bibi and Si Boyot...