Sunday, January 7, 2024

Book Review : Guru Aini


Tajuk: Guru Aini

Penulis : Andrea Hirata 

Penterjemah: Azzah Abdul Rahman

Menariknya Naskah Ini: 

Guru Aini ini sebenarnya Patung Beruang selesaikan pembacaannya pada tahun 2022. Baru sekarang berpeluang untuk berkongsi disini. Maaflah ye. 

Naskah ini membawa pembaca kepada watak Guru Desi, seorang guru muda yang sangat berbakat dalam Matematik serta mempunyai kesungguhan dan minat yang tinggi dalam profession perguruan. 

Impian Guru Desi adalah untuk mengajar Matematik di sekolah kampung agar ramai anak-anak kampung  mampu menguasai subjek tersebut dan seterusnya membuka peluang kepada mereka untuk berjaya, mampu mempunyai pendapatan yang stabil dan keluar dari kemiskinan. 

Walau lahir dalam keluarga yang senang, adik-beradiknya semua lulusan universiti, dan ayahnya pula mempunyai perniagaan yang ingin diwariskan kepada Desi, itu tetap tidak mampu mengubah pendirian gadis itu untuk menjadi guru. 

Mengajar di pedalaman memberi 1001 cabaran buat guru muda ini. Ditambah pula dengan para pelajar yang sangat fobia dengan Matematik. Mereka merasakan subjek Matematik itu terlalu sukar dan mustahil untuk dipelajari. 

Pengalaman yang sama juga dialami oleh rakan-rakan Guru Desi di pedalaman lain. Keadaan ini memberi tekanan yang hebat kepada para guru Matematik seperti berikut: 

"Abu Sofyan, salah seorang kawan sekelas Desi sewaktu kursus D-3 Guru Matematik, yang bertugas di sebuah sekolah di Sungai Penuh, tanpa ragu dan malu-malu mengaduk-aduk rambut di depan kelas sehingga mirip kakitangan kerajaan yang habis dihambat-hambat pontianak dalam filem seram." 

"Ada guru Matematik yang duduk bersila di bangku lalu bersemadi untuk mengumpulkan segenap tenaga kosmik, dan supaya dirinya tidak emosional saat mengajar."

"Ada guru Matematik yang kecewa kerana murid-muridnya melihat Matematik macam melihat hantu. Ada guru Matematik yang kecewa kerana murid-muridnya melihat dia macam melihat hantu." 

"Ada guru Matematik yang meramas-ramas kapur kerana jengkel dan keluar kelas dalam keadaan coreng-moreng." 


Semangat Guru Desi yang kian luntur tiba-tiba melonjak tatkala beliau mendapat murid hebat bernama Debut Awaluddin. Bagi Guru Desi, Debut Awaluddin sangat berbakat di dalam Matematik. Debut ini adalah murid baru dan mempunyai penampilan seperti penyanyi dangdut. Pada asalnya Guru Desi tidak memberi perhatian kepada Debut kerana baginya Debut sama sahaja seperti murid-muridnya yang lain, yang sangat takut dengan Matematik. 

Tetapi segala persepsi itu bertukar sekelip mata apabila pada suatu hari, Debut telah kehadapan kelas dan membantu Jelimat menyelesaikan soalan Matematik di papan hitam. Ternyata Debut yang sangat fanatik dengan musik dangdut sehingga mempengaruhi penampilan dan gayanya, juga pintar Matematik. 

Guru Desi merasakan Debut adalah sparring partner di sekolah itu. Mereka kerap membahaskan topik-topik rumit. Ini menimbulkan semangat yang luar biasa kepada Guru Desi. Luar biasanya semangat itu sehingga Guru Desi mampu mengeluarkan kesaktiannya iaitu menulis grafik dengan tangan kiri dan pada waktu sama menulis formula-formula dan angka-angka dengan tangan kanan. 

Namun, panas disangka sehingga petang, rupanya hujan di tengahari. 
Debut ini dalam fikirannya bukan sekadar ada Matematik tetapi falsafah kehidupan dan politik serantau. 
Bagi Debut Awaluddin, apalah gunanya formula Matematik yang hebat jika dunia ini tetap tidak adil, politikus yang rakus semakin bermaharajalela, penguatkuasa yang tidak amanah dan rakyat yang tertindas?

Debut mula berkelahi dengan lelaki-lelaki yang berbeza aliran pemikirannya. Debut mula ponteng sekolah. 
Debut mula mendapat markah corot didalam ujian Matematik. 
Dan kemuncaknya, Debut berhenti sekolah, hilang ghaib tanpa jejak. 

Betapa kecewa dan patah hatinya Guru Desi apabila kehilangan anak murid yang menjadi sumber inspirasinya. 

"Memintarkan seorang murid cukup untuk membuat batin seorang guru tertekan, namun murid yang sudah pintar dan mengabaikan kepintarannya, akan memukul perasaan seorang guru dengan cara yang tak dapat dimengerti oleh sesiapa pun." 



Aini, seorang pelajar di sekolah itu, kerap kali ponteng sekolah kerana menjaga ayahnya yang uzur dirumah. Ayah Aini yang sebelumnya adalah penjual mainan kanak-kanak di tepi jalan, tiba-tiba saja jatuh sakit. Setelah sakit, tanggungjawab mencari nafkah untuk keluarga, digalas oleh ibunya. 

Sakit Ayah Aini pelik gayanya. Sudah berulang-kali ke hospital, berjumpa ramai petugas kesihatan, masih tiada bezanya. Sudah juga mencuba perubatan alternatif, bertemu tabib, namun tetapi tidak berkesan. 

Aini sering mendengar jururawat dan tabib yang ditemuinya berkata yang penyakit Ayah Aini ini hanya mampu dirawati dan diubati oleh doctor pakar. Kata mereka, Ayah Aini hanya mampu disembuhkan oleh ilmu dan sekolah. 

Aduh... 
Bagaimana Aini boleh mendapatkan rawatan doctor pakar? 
Kos perjalanan setinggi langit. 
Kos perubatan juga. 
Siapa saja yang mampu memberikan mereka wang yang sebanyak itu? 

Aini mula tersedar betapa berharganya ilmu dan sekolah di hadapan mata. 
Aini mula tersedar betapa kemalasan dan kebodohan dirinya tidak akan mampu mengubah nasib mereka, jauh sekali menyembuhkan sakit Ayahnya.  

Untuk berjaya, Aini kena berusaha. Untuk belajar tinggi, ilmu Matematik mesti dikuasai. Kini Aini bertekad, dia akan belajar bersungguh-sungguh sehingga layak masuk ke jurusan perubatan, seterusnya belajar sehingga menjadi doctor pakar. Semuanya demi menyembuhkan Ayah tercinta. 

Namun, langkah pertama yang harus diambil adalah menghapuskan ketakutan terhadap Matematik. Ya, itu lah langkah pertama yang paling besar buat diri Aini. 
Siapa guru yang layak untuk membimbing Aini? 
Sudah pasti Guru Desi, guru yang paling garang dan menakutkan satu sekolah....

Adakah Aini berjaya mengambil langkah pertama itu?
Adakah Aini akan berjaya menghapuskan hantu dalam ilmu Matematik? 
Sementara atau untuk selamanya? 




Naskah Guru Aini ini kisahnya santai tetapi sedap. Berkenaan jerih-perih Guru Desi, seorang guru Matematik disebuah sekolah di pedalaman. Pelbagai kerenah pelajar dan guru ditemui disekolah itu. Juga kisah Aini, seorang anak yang baik tetapi mudah terpengaruh dengan rakan sebaya. Anak yang merasakan kehidupan ini adalah indah tanpa perlu memikirkan masa hadapan. 

Ujian sakit Ayah Aini benar-benar membuka matanya betapa ilmu adalah harta yang paling berharga. Dan keazaman serta usaha tanpa kenal putus asa adalah senjata yang paling ampuh untuk menempuh kehidupan ini. 
 
Walau naskah ini adalah naskah terjemahan, pembacaan Patung Beruang sangat lancar. Terjemahan yang sangat smooth dan tidak langsung mengganggu momentum pembaca. Alhamdulillah...

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bears namely Bibi and Si Boyot...