Saturday, October 31, 2020

Book Review : Hamba

Tajuk : Hamba

Penulis : Akiya

Menariknya Naskah Ini : 

Naskah Hamba ini baru sahaja Patung Beruang selesaikan pembacaannya kurang setengah jam tadi. Kiranya fresh from oven lah, hehe.. 

Ini juga adalah salah satu buku yang Patung Beruang beli di Gerakbudaya beberapa hari lepas. Kenapa Patung Beruang tertarik untuk memiliki novel ini? 

Novel ini adalah tulisan Mahat anak China atau nama penanya Akiya. Beliau adalah penulis orang asli kaum Semai yang berasal dari Hilir Perak. 

Apatah lagi apabila membaca sinopsis novel ini yang berkisarkan tentang dunia perhambaan yang menghantui masyarakat orang asli pada waktu dahulu, menambahkan lagi keinginan Patung Beruang untuk meneliti naskah ini. 


Hamba membawa kita kepada suasana di tahun 1874, di negeri Perak atau lebih spesifik lagi di kawasan sepanjang Sg Bidor. Bujal adalah seorang lelaki muda berketurunan orang asli yang telah dibeli dan dijadikan hamba abdi oleh Engku Kahar, seorang pembesar dalam daerah itu. 

Bujal adalah hamba abdi yang berada dalam kelasnya yang tersendiri. Mereka yang bergelar hamba abdi ini dipandang hina dan dianggap seperti haiwan peliharaan. Mereka lebih rendah dari hamba berhutang atau hamba kerahan. Mereka sering diperlakukan sesuka hati, diseksa dan dianiaya. 

Apa tugas hamba abdi ini? 

Untuk kaum lelaki, mereka biasanya diberikan tugasan berat seperti bekerja di ladang lada hitam, mendulang bijih di sungai, menjalankan kerja-kerja buruh kasar di hutan, mencari dan membelah kayu api, mengangkat air panas dan sebagainya. 

Untuk kaum perempuan pula, mereka juga tidak terlepas untuk dijadikan buruh di ladang. Bagi perempuan yang muda dan mempunyai rupa paras cantik, mereka akan dijadikan gundik atau tempat pemuas nafsu tuan mereka. Lebih malang, mereka juga dijadikan pelacur dimana mereka diminta melayan tauke-tauke cina atau pembesar lain dan upahnya akan dinikmati oleh tuan mereka. 

Namun, perkara yang paling menyeksakan hamba abdi ini adalah kaki mereka dirantai dengan rantai besi yang menyebabkan mereka sukar untuk berjalan. Kebiasaannya rantai besi sebesar jari kelingking manusia digunakan untuk merantai kaki mereka. Ia amat menyakitkan hamba abdi ini. Semua ini dilakukan agar hamba abdi ini tidak melarikan diri dari tuan mereka. 

Tempat tinggal pula hanyalah pondok atau lebih layak digelar reban kecil. Tempat untuk mereka berehat selepas diperah tenaga sepanjang hari. Makanan pula hanyalah nasi kepal dan secebis ikan kering yang diberikan sekali sehari. Itu saja menu harian mereka pemberian tuan yang kejam. Suka atau tidak, mereka terpaksa telan kerana itu saja sumber makanan mereka setiap hari. 

Bagaiman Bujal boleh menjadi hamba? Awalnya, Bujal telah ditangkap oleh Ngah Bukit di dalam hutan sempadan negeri Perak dan negeri Pahang. Pada waktu itu, aktiviti menangkap orang asli dengan tujuan dijual kepada pembesar Melayu adalah perkara biasa. Selepas ditangkap oleh Ngah Bukit, Bujal dijual kepada Engku Kahar dengan harga beberapa ringgit saja. 

Engku Kahar mempunyai ramai hamba abdi sama ada lelaki atau perempuan. Baginya, bilangan hamba abdi yang ramai sangat dibanggakan kerana ia menunjukkan lambang status diri dan keluarganya. 

Engku Kahar berkahwin dengan Cik Puan Zahariah. Pasangan ini mempunyai sepasang anak lelaki dan perempuan iaitu Engku Berahim dan Engku Wati. 

Perwatakkan Engku Kahar sangat kejam, kasar dan panas baran. Pantang salah sedikit, Engku Kahar akan melenting sehingga tanpa segan silu mencederakan orang-orang bawahannya termasuklah hamba abdinya. Selain itu Engku Kahar juga penagih candu dan mata keranjang. Sebagai pembesar di daerah itu, Engku Kahar mempunyai hubungan baik dengan tauke-tauke Cina dan memudahkannya untuk mendapatkan bekalan candu. 

Kehidupan Bujal sebagai hamba abdi keluarga Engku Kahar turut disertai oleh rakan-rakan lain seperti Pandak, Kunyit, Anjang, Miah dan Bulan. 

Pada awalnya, Bujal menaruh hati kepada Miah. Namun, tidak berapa lama, Miah telah dijadikan gundik oleh Engku Kahar. 

Selepas Engku Kahar bosan dengan Miah, dia telah menyerahkan wanita yang tidak berdosa itu kepada Datuk Panglima Hitam, orang kanannya. Maka, terputuslah hubungan Bujal dan Miah. 

Selepas perginya Miah, Bujal jatuh hati kepada Bulan, seorang lagi hamba perempuan Engku Kahar. Namun, Bulan yang masih muda dan cantik itu juga akhirnya dijadikan gundik Engku Kahar. Tinggallah Bujal seorang diri menahan rasa seperti pungguk rindukan bulan. 

Datuk Panglima Hitam mempunyai cita-cita yang tinggi untuk menggantikan tempat Engku Kahar. Dalam diam Datuk Panglima Hitam mengumpulkan pengaruh dan orang suruhan yang boleh dipercayainya untuk mengkhianati Engku Kahar. Namun ada juga orang suruhannya yang bersikap talam dua muka. Engku Kahar pun disokong, Datuk Panglima Hitam juga disokong. Antaranya adalah Majid. Lelaki yang dijadikan hamba kepada Engku Kahar kerana keluarganya terjerat dengan hutang. 

Niat jahat Datuk Panglima Hitam itu disedari Engku Berahim. Engku Berahim runsing memikirkan masa depan keluarganya kerana terlihat unsur-unsur pemberontakan dan pengkhianatan oleh orang-orang suruhan dan hamba-hamba Engku Kahar. Ada yang memberontak kerana ingin melepaskan diri dan menjadi manusia yang merdeka. Namun, ada juga yang memberontak dan berkhianat kerana terpengaruh dengan Datuk Panglima Hitam. 

Menambahkan lagi kerunsingan Engku Berahim apabila menyedari satu-satunya adik perempuannya, Engku Wati menjalin hubungan cinta dengan Bujal. Adalah satu perkara yang sangat memalukan apabila keluarga berdarjat seperti mereka bercinta atau berkahwin dengan golongan hamba abdi. 



Jujurnya inilah pertama kali Patung Beruang meneliti naskah berkenaan kisah perhambaan atau kisah orang asli yang berlaku pada zaman dahulu. 

Menarik dan lain dari lain. 

Sepanjang membaca naskah ini, hati diruntun sedih melihat kekejaman yang dilakukan oleh pembesar Melayu dan orang suruhan mereka terhadap masyarakat orang asli yang dijadikan hamba ini. Terasa hilang sifat peri kemanusiaan mereka. Walaupun namanya orang Melayu dan beragama Islam, sifat dan perangai yang ditonjolkan dalam cerita ini jauh berbeza sekali dengan sifat dan perangai yang selayaknya sebagai bangsa Melayu atau sebagai Muslim. 

Lagi satu yang buatkan Patung Beruang suka dengan naskah ini adalah style tulisan penulis. Susunan ayatnya direct dan ayat pendek-pendek. Jadi momentum bacaan itu sangat laju dan konsisten. Tidak hairanlah Patung Beruang dapat habiskan naskah ini dalam masa 24 jam sahaja walaupun ceritanya panjang. 

Naskah yang mempunyai keunikkannya yang tersendiri dan sangat berbaloi untuk diteliti. 

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bears namely Bibi and Si Boyot...