Tuesday, July 28, 2020

Book Review : The Spy

Tajuk : The Spy

Penulis : Paulo Coelho

Menariknya Naskah Ini : 

Naskah ini Patung Beruang selesaikan pembacaannya pada lunch hour siang tadi. Alhamdulillah.. 

The Spy ini mengisahkan seorang wanita yang bernama Zelle, Margaretha Geertruida atau nama komersilnya adalah Mata Hari yang dihukum tembak oleh askar Perancis atas dakwaan  menjadi pengintip untuk tentera German ketika Perang Dunia ke-2. 

Naskah yang diterjemahkan dari karya bahasa Portugal  ini dimulakan dengan babak hukuman tembak yang dijalankan keatas Mata Hari pada pukul 5 pagi, 15 October 1917 di Saint-Lazare. Penjara Saint-Lazare adalah sebuah penjara yang menempatkan banduan wanita di Paris. 

Bab seterusnya memaparkan isi kandungan surat dari Mata Hari kepada peguam belanya yang bernama Mr Clunet. Surat tersebut menceritakan kehidupan awal Mata Hari dari seorang gadis biasa yang mempunyai impian yang melangit sehinggalah detik-detik awal dia menjadi seorang penari, asal-usul nama Mata Hari, zaman kejatuhannya dan bagaimana dia terjebak ke dalam konflik tentera 2 buah kerajaan yang saling bermusuhan. 

Sedari awal Mata Hari merasakan dirinya tidak bersalah diatas pertuduhan yang dikenakan oleh tentera Perancis. Malah, dia juga menyatakan yang Mr Clunet juga sedar tentang tuduhan palsu tersebut namun masih tergamak membiarkan seorang wanita yang tidak berdosa ini dibunuh begitu saja. Seperti yang terkandung di dalam surat itu, tiada satu pun bukti kukuh yang boleh digunapakai oleh tentera Perancis untuk sabitkan kesalahan Mata Hari. Yang ada hanyalah dokumen-dokumen yang telah dipalsukan oleh pihak tentera untuk menyokong dakwaan mereka. 

Mata Hari berjumpa dengan bekas suaminya, Rudolf MacLeod apabila dia bertindak menjawab satu iklan di surat khabar. Iklan tersebut tertulis yang seorang tentera Belanda, yang sedang berkhidmat di Indonesia, sedang mencari bakal isteri untuk dikahwini dan seterusnya tinggal bersama di Indonesia. 

Mata Hari sudah tertarik hati ketika pertama kali berjumpa dengan Rudolf. Seperti diduga, pasangan ini berkahwin dan menetap di Indonesia. Perkahwinan ini membuahkan sepasang cahaya mata, seorang lelaki dan seorang perempuan. Sayangnya, anak lelaki mereka mati diusia kecil. Ada cakap-cakap mengatakan yang kanak-kanak lelaki malang itu diracun oleh pembantu rumah mereka sendiri. 

Perkahwinan Mata Hari dan Rudolf tidaklah bahagia seperti yang diharapkan. Sikap Rudolf yang kaki botol dan kaki perempuan membuatkan Mata Hari memendam rasa. Bagi mengubat jiwanya yang lara, Mata Hari belajar mengenai kebudayaan masyarakat Jawa termasuklah seni tarinya. 

Pasangan ini akhirnya bercerai dan Mata Hari membawa diri ke Paris. Anak perempuan mereka di jaga oleh Rudolf. Atau mungkin lebih tepat lagi, dilarikan oleh Rudolf. 

Keruntuhan rumahtangga, kehilangan satu-satunya anak yang masih hidup, ketiadaan sumber pendapatan tetap menyebabkan Mata Hari nekad untuk menjadi seorang penari elit. Wajah yang cantik ditambah dengan gerak tari yang eksotik menyebabkan namanya meniti di bibir-bibir lelaki golongan atasan. Kalangan lelaki yang didampingi Mata Hari terdiri dari ahli politik, ahli perniagaan, pegawai atasan kerajaan dan juga pegawai atasan tentera. 

Namun, kemasyuran Mata Hari mula jatuh apabila muncul penari lain yang lebih muda dan seksi darinya. Oleh itu, Mata Hari mula merancang untuk berpindah ke German bagi mengembangkan kariernya. 
Tetapi adakah itu adalah rancangan terbaik untuk kelangsungan kerjayanya? 
Atau mungkin ia hanyalah perangkap yang diaturkan oleh pihak tentera bagi menjadikan Mata Hari sebagai kambing hitam mereka? 



Kisah Mata Hari ini adalah berdasarkan kisah benar yang berlaku ketika zaman Perang Dunia ke-2. Cerita dan latar belakang digambarkan dengan cantik sekali. Malah, ada antara dialog-dialog dalam naskah ini juga penuh dengan falsafah bagi menggambarkan konflik diri, emosi dan psikologi yang dihadapi oleh Mata Hari. 

Antara petikan yang Patung Beruang suka adalah:
  • Flowers teach us that nothing is permanent: not their beauty, not even the fact that they will inevitably wilt, because they will still give new seeds. Remember this when you feel joy, pain, or sadness. Everything passes, grows old, dies, and is reborn. 
  • I was not asking to be happy; I was asking only to not be as unhappy and miserable as I felt. 
  • My tears did not come from my eyes, but from a deeper, darker place in my heart, telling me a story that I didn't even fully understands in a voice of its own. 
  • I was on a raft, sailing through total darkness, but there, far off on the horizon, was the glow of a lighthouse that would eventually lead me to dry land if the rough seas allowed, and if it was not already too late.
..................................................................................................................

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bears namely Bibi and Si Boyot...