Tuesday, June 23, 2020

Kisah MCO #5 : Belated Raya Celebration

Assalamualaikum wbt... 

Alhamdulillah.. berakhir sudah bulan Syawal tahun 2020. Adakah kita berpeluang untuk berjumpa lagi di tahun hadapan? Hanya Allah SWT saja yang tahu jawapannya. 

2 minggu yang lepas ini sangat membahagiakan Patung Beruang.. 

12 June 2020, finally, kami berpeluang untuk merentas negeri dan pulang ke rumah untuk menziarahi keluarga. Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah....

Patung Beruang dan Iman bertolak selepas Maghrib. Abang pula, habis saja waktu kerja, teruslah dia gerak pulang ke Melaka. Traffic pada malam tersebut agak sesak. Ditambah lagi dengan hujan yang turun hampir di sepanjang perjalanan. Tetapi, apa pun halangannya, kami sanggup tempuh asalkan dapat sampai ke rumah dengan selamat. 

Akhirnya, kami selamat sampai di rumah ibu ayah pada pukul 10.30 malam.. Hooray.... Macam tidak percaya saja, hehe..

Setelah berminggu-minggu tidak dapat pulang, kepulangan kali ini benar-benar menjentik emosi ini. Yelah, bukannya kami ini tinggal di berlainan negara pun. Hanya dipisahkan oleh 2 buah negeri saja. Tetapi disebabkan Covid-19, jarak yang hanya 1 jam lebih perjalanan, menjadi sesuatu yang sangat sukar. 



Keesokan harinya, 13 June 2020, kami sudah berpakat untuk menyambut Raya Aidilfitri sekali lagi. Semuanya berpakaian baju raya termasuklah Hannah. 

Yang lelaki lengkap dengan bersampin. Yang wanita pula lengkap dengan tudung dan berdandan seadanya. 

Seperti biasa kami memulakan pagi Raya dengan acara memohon maaf, diikuti dengan sesi memberi duit raya . 

Paling seronok mestilah Hannah. Oleh sebab dia satu-satunya bayi dalam keluarga kami, maka, semua orang hadiahkan duit raya padanya, hehe... 

Dan acara terakhir adalah sesi photo shoot...cewahhh... 
Siapa model utama dalam photo shoot tersebut?
Of course lah Hannah...  :)

Selain itu, kami juga menghidangkan juadah raya pada hari tersebut. Ada ketupat, sambal sotong dan rendang ayam. Cukup sekadar untuk kami makan sekeluarga. 

Akhirnya tercapai lah hajat kami untuk menyambut Raya seisi keluarga. Alhamdulillah.. Walaupun terlewat beberapa minggu, tidak mengapalah. Yang penting dapat berkumpul semula satu keluarga. 


Hari Ahad tengahari, kami semua beransur pulang ke negeri / rumah masing-masing. Adoi... sekejap saja dapat bersua. Sangat tidak puas. Apakan daya, setiap orang ada tanggungjawab masing-masing, huhuhu...



Hujung minggu yang baru ini, 20 June 2020, kami berpeluang untuk berkumpul semula. Semuanya ada kecuali Kak Chik sekeluarga. Tetapi bukan di rumah Melaka, sebaliknya, di rumah Patung Beruang disini... 

Mereka adalah tetamu pertama yang berpeluang menjejakkan kaki ke rumah baru Patung Beruang ini. Alhamdulillah... Tercapai lah hasrat mereka untuk melihat sendiri keadaan rumah baru ini. 

Seperti Patung Beruang, mereka juga jatuh cinta dengan kediaman ini tatkala menatapnya untuk kali pertama. Pemandangan yang sangat cantik, sejauh mata memandang, suasana yang sangat senyap dan mendamaikan, susun atur yang simple tetapi moden, sangat privacy, full of security, dan yang paling seronok, hawanya nyaman dan sejuk walaupun tanpa air-cond. 

Patung Beruang masih ingat lagi ketika pertama kali berjumpa dengan rumah ini selepas diperkenalkan oleh agen hartanah. Memang love at the first sight😍😍. Sebab itulah Patung Beruang berusaha keras untuk pastikan ia menjadi milik diri ini. Sentiasa berdoa pada Allah, mohon dipermudahkan segala urusan. Alhamdulillah... Akhirnya, Allah makbulkan keinginan Patung Beruang. 

Sayangnya, MCO pula menjelma. Oleh itu, Patung Beruang tidak dapat pindah dengan sempurna, huhu.. Bila ada kelonggaran sedikit, barulah Patung Beruang lega. Urusan perpindahan selesai. Selepas itu, membeli serba sedikit perabot dan kelengkapan baru. And now, Patung Beruang boleh katakan it almost complete. Although is not 100%, but almost done.. Alhamdulillah.. 


Malam tu, kami dinner bersama di rumah ini. Simple dish but full of happiness. 

My two brothers yang siapkan hidangan dinner selepas mereka selesai solat Maghrib. Seronok juga lihat mereka di dapur. 

Luckily, berkat didikan ibu ayah dan pengalaman hidup berdikari menyebabkan mereka tidak pernah kekok untuk masuk ke dapur. Siapa kata dapur adalah kawasan jajahan wanita semata-mata? Ramai  saja lelaki yang lebih handal memasak berbanding wanita. 

Lepas makan, we watched movie together. Bukan cerita apa pun. It was filem Hantu Jerangkung yang hitam putih itu, hehe.. Filem Melayu lama yang diterbitkan pada tahun 1957, kalau tak silap. Pelakonnya yang Patung Beruang kenal adalah Aziz Jaafar, Aziz Sattar dan S. Shamsudin. 

Macam mana kami boleh pilih filem tu?
Hm... Asalnya nak tengok cerita P. Ramlee. Tapi rasa bosan pula sebab kata mereka asyik2 cerita P.Ramlee. So Patung Beruang pun carilah kat You Tube, filem Melayu apa lagi yang ada. Itu yang terjumpa filem Hantu Jerangkung ini. 

Macam tak percaya pula yang kami menonton filem tersebut sampai habis. Rasanya, dah lama kami tak menonton TV bersama-sama satu keluarga macam ini..  Really sweet moment for me... 


And finally, esoknya hari Ahad, 21 June 2020, semua orang beransur pulang, huhu..

My parents pulang ke Melaka dan abang pula pulang ke Johor. Again, rasa tak puas berjumpa mereka. 

Ketika mereka pulang, Patung Beruang bekalkan nasi lemak dan sambal udang, air tangan sendiri. Selepas Subuh, Patung Beruang dah mula bersilat di dapur tau... Patung Beruang minta maaf jika ada terkurang atau terlebih rasa. Maklumlah dah lama tak masak untuk portion yang besar. Selalunya Patung Beruang masak untuk makan seorang dua saja, hehe..


Now, although things back to normal, continuously busy mencari rezeki, kami tetap menghitung hari untuk berkumpul semula satu keluarga. Semoga Allah permudahkan keinginan kami, Aamiin.... 

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bears namely Bibi and Si Boyot...