Wednesday, April 22, 2020

Book Review : Anak Seorang Drebar

Tajuk : Anak Seorang Drebar 

Penulis : Tan Sri Shamsuddin Abdul Kadir 

Penterjemah : Amir Muslim 

Menariknya Naskah Ini : 

Naskah ini adalah terjemahan dari buku asal yang bertajuk A Driver's Son. Patung Beruang tidak pernah tahu yang Institut Terjemahan & Buku Malaysia (ITBM) telah menterjemahkan naskah ini ke Bahasa Melayu sehinggalah Patung Beruang terjumpa naskah ini di Pesta Buku Selangor awal bulan Mac hari itu. 

Naskah Anak Seorang Drebar ini sangat menarik dan Patung Beruang ambil masa lebih kurang 3 hari untuk habiskannya. Yelah, waktu siang sibuk bekerja. So, Patung Beruang akan mula membaca waktu petang sementara tunggu Maghrib, dan bersambung semula selepas Isyak. 

Tan Sri Shamsuddin Abdul Kadir adalah pengasas Sapura Holdings, sebuah gergasi korporat yang tidak perlu diperkenalkan lagi. Antara intipati yang menarik dalam naskah ini adalah:
  • Tan Sri Shamsuddin adalah seorang anak tunggal. Ayahnya, En Abdul Kadir Mat adalah seorang drebar yang pernah bertugas di lombong, drebar kepada pegawai tinggi Polis dan juga pegawai British yang mengetuai perniagaan di Tanah Melayu. Ibunya, Pn Latifah Mohamad adalah seorang buta huruf. 
  • Beliau dilahirkan pada 19 Ogos 1931. Ketika itu, ayahnya bekerja sebagai drebar kepada seorang jurutera lombong berbangsa Inggeris yang bertugas di Osborne & Chappel Ltd., sebuah syarikat perlombongan di Lembah Kinta. Mereka sekeluarga tinggal di kuarters pekerja di Pekan Ipoh. 
  • Selepas jurutera lombong tersebut pulang ke England, ayahnya menjadi buruh am di sebuah lombong bijih timah dekat dengan Tronoh. Oleh itu, mereka sekeluarga pun berpindah ke rumah kongsi pekerja lombong. Di rumah kongsi tersebut, keluarga beliau adalah satu-satunya keluarga Melayu yang menetap disana. Selebihnya adalah keluarga Cina dan sebuah keluarga Punjabi. 
  • Tidak lama selepas itu, ayahnya mendapat kerja sebagai drebar lori di lombong bijih timah di Batu Gajah. 
  • Mereka sekeluarga berpindah ke Kuala Lumpur apabila ayahnya yang pada masa itu bertugas sebagai drebar James Park, ketua Cawangan Khas negeri Perak, diarahkan bertukar ke Kuala Lumpur. 
  • Di Kuala Lumpur, mereka sekeluarga tinggal di kuarters pekerja di banglo Park, yang terletak di Bluff Road (kini Bukit Aman). 
  • Beliau dihantar bersekolah pada tahun 1936 ketika berusia 5 tahun, di Sekolah Melayu Batu Gajah. Namun, sesi persekolahan tersebut tidak berjalan lancar disebabkan umur beliau yang sangat muda dibandingkan dengan rakan-rakan sekelas yang lain. Beliau berhenti dan menyambung semula persekolahannya setahun selepas itu. 
  • Pada 1938, ketika sudah menetap di Kuala Lumpur, beliau mula bersekolah di Sekolah Melayu Gombak Lane yang terletak kira-kira 1 kilometer dari rumahnya.
  • Selepas Park pulang ke England, ayahnya mendapat majikan baru iaitu Douglas Waring, pengerusi Anglo-Oriental (Malaya) Limited. Selepas itu, hubungan bertahun-tahun yang terjalin antara Waring dan ayahnya bukan saja sebagai majikan dan drebar tetapi sebagai sahabat. Malah, Waring memainkan peranan penting di dalam kehidupan Tan Sri Shamsuddin sekeluarga sehinggalah beliau mampu berjaya menjadi seorang jurutera bertauliah selepas pulang dari England. 
  • Ketika detik-detik akhir sebelum Jepun datang ke Malaya, keluarga Tan Sri berpindah ke Kampung Baru. Ayahnya pula menghantar Waring ke Singapura agar majikannya itu boleh pulang ke England dengan selamat. 
  • Namun, ketika di Singapura ayahnya menghadapi kesukaran untuk pulang ke Kuala Lumpur kerana Tambak Johor telah diletupkan oleh askar British bagi menyekat kemaraan Jepun. Oleh kerana kenderaan tidak lagi boleh melalui Tambak Johor, ayahnya terpaksa mengayuh basikal dari Singapura menuju ke Kuala Lumpur.
  • Ketika zaman Jepun, ayahnya bekerja sebagai drebar lori di Petaling Tin Limited, sebuah syarikat milik British tetapi telah diambil alih oleh kerajaan tentera Jepun. 
  • Antara peristiwa yang tidak dapat beliau lupakan ketika zaman Jepun adalah melihat deretan 20 kepala manusia yang disusun oleh tentera Jepun di atas rak papan di kawasan Chow Kit. Selain itu, beliau dan rakan-rakannya juga melihat bagaimana tentera Jepun memenggal kepala tawanan mereka. 
  • Selepas tamat peperiksaan Darjah 6, pada suatu hari, Jepun datang ke sekolah dan beliau bersama-sama dengan 11 lagi murid lelaki telah diarahkan naik ke trak dan dibawa pergi. Di pertengahan jalan, trak tersebut berhenti dan tiada satu pun askar Jepun yang mengawasi murid-murid itu. Maka, beliau bersama dengan beberapa orang rakannya telah turun dari trak dan melarikan diri. Rupa-rupanya, murid-murid tersebut akan dihantar ke New Guinea untuk dilatih sebagai askar untuk pasukan tentera Jepun, dan sebahagiaannya dihantar ke Tapak Kereta Api Maut untuk bekerja disana. 
  • Beliau mula bersekolah di Victoria Institution (VI) pada Januari 1949 dimana ketika itu beliau berusia 19 tahun, sedangkan rakan sekelasnya kebanyakkannya berusia 12 tahun. 
  • Pada tahun 1954, beliau tamat persekolahan di VI dan memperolehi Gred 1 dalam School Certificate Examination (SCE). Beliau mendapat 2 tawaran biasiswa iaitu:  dari Lembaga Biasiswa Pengajian Tinggi Melayu Perak untuk mengikuti bidang perubatan di Singapura.  Dan Jabatan Telekom untuk bidang kejuruteraan di England. 
  • Beliau mendaftarkan diri di Brighton Technical College, England dan juga menjadi anggota berstatus pelajar dengan Institute of Electrical Engineers. 
  • Tamat pengajian dan practical di England, beliau pulang ke Malaya dan mula bekerja di Telekom sebagai penolong pengarah di bahagian pentadbiran. Beliau adalah antara 4 jurutera Melayu di organisasi tersebut pada masa itu. 
  • Sepanjang berkhidmat di Telekom, beliau telah dihantar bertugas ke serata negeri seperti Pahang, Kelantan dan juga ke luar negara seperti Brunei dan Singapura. 
  • Pada Januari 1960, beliau berkahwin dengan Siti Sapura Husin, anak seorang doctor dan nama Sapura itu diabadikan di syarikatnya selepas beliau meninggalkan UMW.  
  • Rasuah adalah big no to him. Beliau pernah menarik balik permohonan pinjaman yang dihantarnya kepada sebuah institusi kewangan hanya kerana pegawai yang menguruskan permohonan tersebut meminta duit kopi. 

Tan Sri Shamsuddin adalah media shy businessman. Dan sifat media shy itu diteruskan juga kepada pewaris-pewarisnya yang menguruskan Kumpulan Sapura.  Sangat jarang cerita mengenai beliau dipaparkan di media. Oleh itu, naskah Anak Seorang Drebar bukan saja mengenai kisah beliau dari kecil sehinggalah sekarang, tetapi juga mengupas sisi lain dirinya sebagai seorang anak, suami, ayah dan majikan kepada beribu-ribu pekerja.

Episod jatuh bangun dalam kehidupannya bermula dari kecil lagi. Membesar di zaman perang Jepun, kemudian berjaya menyambung semula persekolahan ketika British memerintah semula. Walaupun umurnya telah meningkat, itu bukan penghalang untuk beliau belajar bersungguh-sungguh demi mengubah nasib keluarga. 

Membaca naskah ini kita akan sedar yang betapa pendidikan dan ilmu itu  mampu mengubah nasib seseorang. Walaupun ayahnya seorang drebar, ibunya seorang buta huruf, ayahnya nekad untuk memastikan satu-satunya anak mereka ini menjadi seorang jurutera. Dan kegigihan serta usaha tanpa kenal penat lelah telah menjadikan anak ini bukan sahaja seorang jurutera tetapi juga seorang ahli perniagaan yang berjaya mewujudkan legasinya yang tersendiri...

Seperti biasa, kualiti terjemahan ITBM tidak perlu dipertikaikan lagi. Naskah yang mempunyai 440 mukasurat ini sangat smooth dan boleh menyebabkan kita duduk membacanya berjam-jam tanpa sedar... 

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bears namely Bibi and Si Boyot...