Monday, November 14, 2016

Dihukum Dan Menghukum... Berhentilah..

Assalamualaikum wbt...

Lama kan Patung Beruang tidak berkongsi cerita disini selain dari book review. Maaflah ye... So malam ini, Patung Beruang decided  untuk berkongsi sesuatu disini. 

Last 2 weeks ini Patung Beruang kalut dengan Audit Committee (AC) Meeting. Ini adalah AC Meeting yang pertama untuk organisasi Patung Beruang. Siapa-siapa yang berada dalam Internal Audit world pasti sedar betapa AC Meeting adalah satu event yang penting, yang wajib ada dalam Calendar kita. Ini adalah peluang untuk kita berinteraksi lebih dekat dengan AC members yang kesemuanya atau majoritinya adalah terdiri daripada Board of Directors. Kita ingin mengetahui hala tuju Internal Audit Department, kalau-kalau ada area yang patut diberi perhatian dan serta perkembangan terkini organisasi juga audit assignments. Kekerapan AC meeting pula berbeza antara satu syarikat dengan syarikat yang lain. Ada yang buat on quarterly basis, ada yang buat on bi-annual, ada yang buat every 2 months. Bergantunglah pada AC members dan Internal Audit Department tersebut. 

Alhamdulillah, meeting yang berjalan selama 3 jam pada hari Khamis baru lepas ini, berjalan lancar. Patung Beruang sampai di ofis KNB tepat pada pukul 9.40 pagi. Dan bergerak keluar dari parking KLCC pada pukul 1.50 tengahari selepas kami selesai lunch. Hujan mula turun dan semakin lebat tatkala melalui highway sehinggalah ke perkarangan parking lot di ofis. Alhamdulillah, hujan rahmat. 

Baik.. Kita tinggalkan dulu cerita audit ini ye, kerana Patung Beruang ada kisah lain yang nak sangat Patung Beruang kongsikan disini. 


Beberapa minggu lepas, seorang sahabat Patung Beruang bercerita tentang artikel yang dia baca di surat khabar berkenaan statistik anak luar nikah di Malaysia. Dimana statistik tersebut menunjukkan peningkatan kelahiran anak luar nikah berdasarkan kes-kes yang didaftarkan di Jabatan Pendaftaran Negara, dari setahun ke setahun. Selain itu, artikel tersebut juga menyatakan kes pembuangan bayi turut meningkat. Dan majoriti pelaku yang terlibat sama ada berkaitan anak luar nikah atau kes pembuangan bayi adalah terdiri daripada bangsa Melayu. 

Ok, Patung Beruang tak nak ulas lebih lanjut berkenaan artikel tersebut. Ini adalah salah satu penyakit sosial yang sedang dan makin merebak melanda masyarakat kita. Bagi kes-kes yang didaftarkan di JPN, Patung Beruang yakin nasib bayi tersebut mungkin lebih baik sedikit kerana ada pihak yang menyedari kewujudan bayi tersebut dan mula memantaunya seperti ahli keluarga terdekat, petugas kesihatan, pertubuhan-pertubuhan kebajikan malah ahli masyarakat juga. Namun, bagi kelahiran yang tidak didaftarkan, malah lebih tepat lagi disembunyikan, Patung Beruang rasa terkilan sangat. Kita tidak tahu apa nasib bayi itu. Dibuang, dibunuh, dijual atau dibela. Allah... Sedihnya.

Dan tanpa diduga, pada suatu hari Patung Beruang terjumpa satu kes unwanted pregnancy. Hamba Allah ini datang meluah perasaan dan meminta nasihat. 

Baiklah.. Tolong jangan kecam dia. Kejadian berlaku diluar kehendaknya. Kejadian berlaku untuk pertama kalinya. Namun, she and the guy decided untuk bertaubat, berterus terang pada both families, mohon restu untuk menikah dan continue the pregnancy. 

Unfortunately, both families reluctant to accept the news, reluctant to accept the marriage and reluctant to accept the girl. Allah.. 

So what happened to the girl? 

She has no one, no place to go. She is struggling alone, and we, strangers including the guy are trying hard to motivate the girl, help her as much as needed, find a shelter for her, find a basic needs for pregnant mommy, bring her to government clinic for routine check up, dan dalam masa yang sama, pulihkan jiwa dia agar kembali pada Yang Maha Berkuasa. 

Pasti orang diluar yang sedang membaca, akan mencemuh she and the guy. 

Pasti orang akan menuduh mereka adalah manusia-manusia yang rosak akhlaknya. 

Pasti orang akan menuduh mereka ini jahil agama sehingga tunduk pada bisikan syaitan dan iblis. 

Pasti orang akan menuduh mereka datang dari keluarga yang bermasalah, keluarga yang miskin harta dan tidak berpelajaran tinggi. 

Pasti orang akan menuduh 1001 kesalahan, kekurangan dan kelemahan pada mereka dan juga keluarga mereka.

To be honest...
Both person came from a very good family. Terjaga akhlak dan peribadinya. Keluarga yang normal. Yang berpendapatan tinggi dan sederhana. Bukan lah golongan gelandangan atau mereka yang tinggal di perumahan haram. 

Tapi, kerana kurang berjaga-jaga, kurang prihatin dengan persekitaran, terlupa yang mereka masih belum halal, mereka tersilap langkah sekali. Dan yang sekali itulah yang membuahkan hasil. 

Bila tersedar kesilapan, mereka nekad untuk berubah dan memperbaikinya. Oleh itu, mereka nekad berterus terang dengan keluarga walapun sedar akibat dan risiko yang bakal dihadapi. Mereka cuma minta satu sahaja..
Mohon diberi kebenaran dan restu untuk bernikah. 
Mereka ingin menjadi pasangan suami isteri yang halal, agar dapat sama-sama menjaga bayi didalam kandungan dan seterusnya melahirkan bayi itu apabila tiba saatnya. Mereka hanya ingin membina keluarga mereka sendiri.

Masalahnya... 
Kedua-dua keluarga keras hati. Hanya nampak kesalahan yang telah dilakukan. Dan terus menghukum tanpa memberi peluang ke-2. Segala kebaikan yang dilakukan si anak selama berpuluh-puluh tahun, hilang begitu sahaja. 

Ya.. 
Memanglah ia adalah sesuatu yang sangat mengaibkan. Mencemarkan maruah keluarga. Melanggar perintah Allah dan Rasul-Nya. Berdosa besar. 

Namun...
Adilkah jika tatkala si anak itu telah nekad untuk bertaubat, dia masih tetap dihukum sekeras-kerasnya, dari orang yang melahirkan dan mendidik dia selama ini?

Itu belum lagi campur dengan pandangan sinis dari rakan pejabat. 
Pandangan sinis dari masyarakat.
Cakap-cakap belakang yang tidak enak didengar oleh telinga ini.
Malah dari 10 yang dicakapkan, 9 adalah fitnah. 

Dia dihukum dan sesiapa sahaja bebas menghukumnya. 

Maka, tatkala diri dibuang, pada siapa dia hendak mengadu? Pada siapa dia hendak meminta pertolongan? 

Pada kami lah... orang luar. Orang asing. Orang yang tiada pertalian darah pun. Orang yang mungkin dikenali sejak beberapa hari, minggu, bulan atau tahun. Orang yang tidak pernah termasuk pun dalam Family Tree yang cikgu minta tatkala di bangku sekolah dahulu.  

Sedih..
Jika si pelaku adalah mereka yang rosak akhlaknya, ceritanya berbeza. Namun kami tetap yakin, pasti ada cerita tersendiri bagaimana boleh rosak akhlaknya sehingga sebegitu sekali. Kami berpegang pada satu sahaja, setiap bayi yang dilahirkan didunia ini adalah suci. Namun, tatkala dia membesar, kekotoran dan karat mula hinggap sedikit demi sedikit yang akhirnya mencalarkan akhlaknya.

Tetapi untuk kes ini, si pelaku adalah gadis yang baik. Sangat baik. Dan itulah yang sangat menyedihkan kami.

Sedarkah kita, sebenarnya Allah sedang menguji...

Allah menguji si gadis dan lelaki itu. Allah menguji bagaimana mereka terleka. Adakah mereka menyesal dan bertaubat? Jika bertaubat, istiqamah kah? Atau mungkin, mereka terus hanyut dalam dosa? 

Allah menguji keluarga mereka. Adakah mereka mampu memaafkan anak yang mengecewakan mereka? Adakah mereka sudi untuk membimbing semula anak tersebut agar kembali ke Tuhan Yang Maha Agung? Adakah mereka mampu sama-sama menguatkan jiwa anak tersebut dalam menghadapi ujian ini? Atau mungkin, mereka hanya mengambil tindakan lepas tangan dengan cara membuang anak tersebut? Mengeji dan menghinanya sesedap mulut. Sehingga terlupa, anak yang dikeji dan dihina itulah anak yang sama dikandung didalam perut selama 9 bulan pada suatu masa dahulu. Anak yang sama lahir ke dunia ini berpuluh-puluh tahun dahulu. Anak yang sama yang berbakti kepada mummy dan daddy selama ini.

Allah menguji kami orang luar dan asing ini. Allah menguji apa tindakan kami tatkala mendapat berita ini. Adakah kami hanya pekakkan telinga dan buat tidak kisah? Atau mungkin kami membuat sesuatu untuk membantu mereka atas dasar peri kemanusiaan? Adakah kami mampu berkomunikasi dengan mereka tanpa ada rasa prejudis? Tanpa rasa jijik? Tanpa merasakan betapa kami lebih baik dari mereka? Atau lebih suci mereka? Atau mungkin kami berusaha keras sedaya upaya membantu kerana merasakan ini adalah sumbangan kecil yang dapat kami lakukan bagi meringankan beban mereka? 

Allah menguji kita, ahli masyarakat ini. Adakah kita buat tidak kisah dengan persekitaran kita? Kita sedar ada insan di luar sana sedang tersepit, tapi kita juga sedar, ada orang lain yang akan bantu insan tersebut. Maka, tidak salah lah jika kita sekadar berpeluk tubuh? Kita sedar gejala sosial itu makin merebak. Tapi, biarlah.. Bukan anak kita pun. Bukan ahli keluarga kita. Bukan darah daging kita. Biar sahaja kerajaan yang uruskan. Tidak pun, biar sahaja jabatan agama yang uruskan. Atau mungkin serahkan sahaja pada jabatan kebajikan. Eh..bukankah ada NGO diluar sana yang prihatin? Ada rumah-rumah perlindungan kerajaan atau swasta yang boleh menerima mereka-mereka yang bermasalah ini. Jadi..Mengapa kita nak bersusah-susah kan?



Apa yang bakal berlaku pada esok hari?

Entahlah... Patung Beruang pun tidak tahu.

Yang pasti, kami berusaha membantu si gadis yang tersepit ini. 
Bukan setakat bantuan material tapi juga kerohanian. 
Kita sama-sama kembali kepada fitrah. Kembali kepada Yang Maha Esa. 
Sama-sama sucikan jiwa ini. 

Sumbangan kami ini mungkin hanya sebesar zarah. Kerana kami tidak mahu menambahkan lagi statistik bayi yang dibuang. Atau bayi yang hilang tanpa dikesan. 

Kasihan....
Bayi itu tidak bersalah.
Malah dia sendiri tidak tahu mengapa dia dilahirkan. Dan bagaimana dia boleh wujud didalam kandungan. 

Yang penting sekarang adalah ibu bapanya. 

Oleh itu..
Jika kita terjumpa dengan kes begini, cukup-cukuplah menghukum si pelaku.
Cukup-cukuplah mengeji dan menghinanya. 
Setiap manusia berhak untuk berubah. Berhak untuk menjadi hamba Allah yang terbaik disisi-Nya. 

Siapa kita untuk menghukum mereka? 
Layakkah kita untuk terus menghukum?
Jadi.. Berhentilah.. 
Kerana kita sendiri pun bukan maksum....

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bear namely Bibi...