Tuesday, September 29, 2020

Pelarian Sebentar

 Assalamualaikum wbt...

Lamanya Patung Beruang tidak berkongsi cerita di sini. Book Review pun lama bercuti. Cuma weekend baru ni je Patung Beruang sempat update 2 buah buku. Walaupun buku yang pending book review masih banyak lagi, hehehe.. Sabar je lah.. 

Beberapa minggu ini macam-macam perkara berlaku. Tidak kiralah urusan kerja atau urusan peribadi. Urusan dunia ataupun urusan akhirat. Bila Patung Beruang rasa terlalu sesak, lemas, emosi tank semakin kering, itu tandanya Patung Beruang kena lari sebentar. Lari sebentar dari situasi yang berserabut, lari sebentar dari hiruk pikuk yang membingitkan. 

Maka, pada 12 September hari itu, bermulalah perjalanan Patung Beruang untuk lari sebentar dari kebisingan. Menuju ke suatu destinasi yang Patung Beruang sendiri pun belum pernah sampai. Reservations sudah dibuat beberapa minggu sebelum itu. Juga sudah dibayar sepenuhnya. 


Berada di tempat asing, dikelilingi hutan tebal, cuaca yang nyaman sambil ditemani bunyi unggas, sangat menenangkan. Tidak nampak kelibat manusia, tidak terdengar hiruk pikuk kenderaan. Allahuakbar.. 

Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kami, yang kamu hendak dustakan?  (Surah Ar-Rahman)


Apa aktiviti Patung Beruang disini? 

Most of the time, Patung Beruang habiskan masa dengan membaca. Duduk bersimpuh di balcony, sambil peluk Bibi, menghadam setiap patah perkataan yang tertulis di naskah yang dibawa. 

Bila sampai waktu solat, bersolatlah dengan tenang, menghargai setiap detik kita berbicara dengan Yang Maha Pencipta. 

Antara benda yang paling Patung Beruang suka ketika berada di sini adalah Patung Beruang berpeluang untuk membaca Al-Quran setiap kali selepas solat. 

Alhamdulillah...

Nikmat yang hanya diperolehi ketika zaman MCO saja dulu. Habis saja solat, belek saja Al-Quran online, pilih saja apa-apa Surah dan bacalah ia sehingga habis. Selepas itu, belek lah pula terjemahannya. Rasa puas sangat dapat melepaskan rindu pada Al-Quran. 


Dalam kediaman ini ada disediakan TV dengan channel yang banyak. Siaran pula 24 jam. 

Tetapi, seperti biasa Patung Beruang memang tidak teruja dengan TV. 

Ketika malam pertama di sini, TV memainkan movie Joker. Movie yang menarik tetapi tidak cukup untuk menarik perhatian Patung Beruang untuk menatapnya. 

Bagai diduga, buku juga yang menjadi pilihan. TV dipasang hanya untuk mengeluarkan bunyi saja. Tiadalah rasa sunyi sepi kediaman itu. 


Rutin harian ketika pagi dan petang adalah sama. Seawal 7.15 am Patung Beruang sudah turun untuk bersarapan. Usai bersarapan, Patung Beruang akan berjalan di kawasan sekitar, duduk di bangku di taman, menikmati hawa pagi sambil melihat matahari yang mula munculkan diri. 


Selepas itu, singgah sebentar di kolam ikan, melihat ikan koi berenang dengan riang gembira. 

Sedang leka meneliti telatah sekawan ikan, datang pula sepasang angsa menghampiri ke tepi tembok, seolah-olah mengucapkan selamat pagi. 

Angsa ini kelihatannya jinak tetapi Patung Beruang tidak berani untuk menyentuhnya, huhu. 


Di waktu petang pula, biasanya dalam pukul 6 petang Patung Beruang akan keluar, beli secawan kopi dan duduk di bangku taman, sambung membaca sambil menghirup kopi dan menunggu matahari pulang ke sarang. 

Again, bilangan manusia yang sangat terhad, tiada langsung bunyi dan asap kenderaan, benar-benar membuatkan Patung Beruang rasa bahagia sangat. How I wish I can stay here forever, huhuhu.... 


Percutian singkat ini ibarat pelarian sebentar untuk diri yang kepenatan. Penat mental, fizikal dan emosi. Penat luaran dan dalaman. 

Patung Beruang adalah manusia biasa yang mempunyai rasa lelah dengan rutin harian yang padat, kerenah manusia disekeliling, permasalahan di pejabat, isu kehidupan dunia dan akhirat. Dan lelah itu tidak mampu untuk dihilangkan hanya dengan tidur beberapa jam atau meneguk kopi beberapa cawan. 

Benar, dunia ini tempat untuk kita berpenat lelah. Kita hanya boleh berehat apabila sudah berada di alam baqa'. 

Tetapi, untuk sebentar cuma, izinkanlah diri ini bersembunyi di suatu tempat yang asing. Untuk mengecas kembali tenaga yang kian tersisa, agar dapat kembali menjalankan tugas dan tanggungjawab dengan lebih baik.


Kini, kehidupan kembali seperti asal. Energy masih lagi di puncak, seronok dan bersemangat mengharungi hari-hari yang mendatang. Benarlah kata-kata seorang penulis itu, 

"Terkadang, tidak semua orang berasa bahagia itu pada perkara yang sama. Ada orang, bahagianya itu bukan pada manusia. Bahagianya itu mungkin pada kesempatannya untuk bersendirian walau sebentar cuma." 

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bears namely Bibi and Si Boyot...