Sunday, May 19, 2024

Book Review: Millennials vs Boomers (Listen, Learn and Succeed Together)

 


Tajuk: Millennials vs Boomers (Listen, Learn and Succeed Together) 

Penulis: 

1. Eric Harvey 

2. Silvana Clark 


Menariknya Naskah Ini: 

Dalam banyak-banyak buku Management atau psikologi manusia yang Patung Beruang pernah baca, ini antara naskah yang simple dan mudah difahami. 

Patung Beruang beli naskah ini di Bookxcess Ipoh beberapa tahun lepas. Kunjungan kali pertama ke Bookxcess disana sangat menarik kerana konsep yang berbeza dengan cawangan di KL dan Selangor. 


Dalam sesebuah organisasi, adalah satu perkara yang normal untuk mempunyai anggota kerja yang terdiri dari pelbagai peringkat umur. Kepelbagaian peringkat umur ini adakalanya memberi cabaran yang besar kerana perbezaan corak pemikiran, attitude, cara kerja, cara komunikasi dan sebagainya. Jika tidak diuruskan dengan baik, perbezaan ini boleh menyebabkan wujudnya kem-kem tertentu atau perpecahan anggota kerja sehingga boleh memberi risiko kepada matlamat dan hala tuju organisasi tersebut. 

Menariknya, naskah ini terbahagi kepada 12 bab dan setiap bab, akan ada point of view dari golongan millenials dan boomers. Antara 12 bab tersebut adalah: 

1. Teamwork and Working Together : 

  • Millenials sentiasa ada idea yang banyak tetapi mereka juga sering mengharapkan ada anggota kerja lain yang mampu menjadi sparring partner mereka. Tugas sparring partner adalah untuk challenge dan brainstorm bagi membolehkan idea atau keputusan yang lebih baik terhasil. Bukankah 2 heads are better than 1? 
  • Boombers pula seronok bekerja seorang diri dan rasa tiada keperluan untuk meminta pendapat semua orang kerana akhirnya hanya dia seorang yang perlu menyelesaikan tugasan tersebut. 


2. Loyalty to the Job and the Organisation : 
  • Bagi millennials, kesetiaan adalah hasil dari usaha kedua-dua belah pihak iaitu majikan / management dan juga pekerja. Jika pihak pengurusan berjaya mengekalkan persekitaran kerja yang condusive, sentiasa berusaha kearah lebih baik, memupuk nilai-nilai kreativiti pekerja, tidak terlalu rigid dengan peraturan-peraturan lapuk, sentiasa mementingkan kepuasan bekerja, mempunyai career path yang jelas, mungkin pekerja millenials akan berusaha untuk berkhidmat di organisasi tersebut selama yang boleh. Millennials tidak takut untuk lompat kerja jika mereka tidak rasa gembira atau tiada kepuasan bekerja. Bukankah high risk, high return? 
  • Setia pada sesuatu organisasi adalah nilai yang sangat dibanggakan oleh boomers. Mengapa perlu bertukar organisasi sedangkan organisasi sekarang mampu memberi gaji yang berpatutan, cukup untuk menyara keluarga dan memberi pendidikan pada anak-anak? Layanan yang tidak adil dari majikan? Pedulilah.. Tiada kepuasan bekerja? Tidak kisahlah asalkan cukup bulan gaji dibayar seperti yang dijanjikan.  Mengapa mesti bertukar organisasi sedangkan tiada jaminan yang organisasi baharu itu lebih baik? Grass not always greener on the other side. 


3. Dealing with Change: 
  • Change is positives adalah motto millennials. Oleh itu, tolonglah dengar idea-idea kami dan bekerja bersama kami agar kita boleh menghasilkan kejayaan yang unggul. Jangan takut dengan perubahan kerana sekecil-kecil perubahan tetap ada impaknya. Jika masih belum berjaya, kita teruskan cari dimana ruang untuk penambahbaikkan. Bagi millennials, perubahan adalah normal. Normal seperti mereka menukar handphone hampir setiap tahun, setiap kali keluar model terbaru. 
  • Boomers bukan lah takut cuma kurang selesa dengan perubahan. Bagi mereka, jika proses sedia ada memadai, mengapa perlu berubah? Tetapi itu tidak bermakna boomers anti-perubahan. Mereka juga ingin dilihat cekap dan efficient seperti millennials. Cuma perubahan yang terlalu kerap akan membuatkan mereka pening dan akhirnya putus asa. Oleh itu millennials, hulurkan tangan pada boomers agar dapat melalui perubahan ini bersama-sama. Perlahankan sedikit langkah anda agar mereka dapat berjalan bersama, menikmati proses perubahan tersebut dan seterusnya memberi impak yang lebih baik pada organisasi. 


4. Work-Life Balance : 

  • Kami perlu bekerja kerana itu adalah sumber pendapatan kami. Tetapi, kami juga ada kehidupan sendiri. Kami ada keluarga yang perlu diberi perhatian, kami ada rakan-rakan yang perlu disantun, kami ada hobi sebagai escapism dari tekanan kerja. Kami, millennials, suka dan sangat menghargai pekerjaan kami, tetapi jangan rampas kehidupan kami di luar waktu pejabat. Motto kami, work hard and play hard. Asalkan kami berjaya siapkan tugasan dalam waktu yang sepatutnya, dengan kualiti sehabis baik, jangan sekali-kali persoalkan mengapa kami bergegas tinggalkan pejabat selepas habis office hours. 
  • Boomers telah dididik untuk bekerja keras dan merasa bangga dengan pekerjaan yang dimiliki. Hidup ini untuk kerja. Pasangan dan anak-anak pasti faham jika kita pulang lewat ke rumah kerana kita ada banyak tugasan yang perlu diselesaikan dipejabat itu. Kami hairan bagaimana millennials boleh tinggalkan pejabat awal dan terus ke gym untuk bersenam, atau keluar minum dengan kawan-kawan sedangkan tugasan di pejabat masih belum selesai. Mungkin kami terlupa yang deadline untuk tugasan tersebut adalah lusa. 


Baiklah, cukuplah Patung Beruang kongsikan 4 aspek perbahasan antara millenials dan boomers. Jika nak tahu lebih, kenalah baca naskah ini... 


Basically, naskah ini sangat santai dan isinya disusun dengan menarik. Ini membuatkan pembaca lebih menyelami apa isi hati millenials dan boomers. Jika focus, boleh saja selesaikan pembacaan dalam masa beberapa jam, hehehe.. 

Bagi Patung Beruang, ini adalah naskah yang menarik untuk diteliti agar kita lebih memahami character anggota kerja di organisasi kita dan membantu kita untuk menguruskan mereka dengan lebih baik. Dan sebenarnya, info-info dalam naskah ini boleh juga diaplikasi dalam perhubungan seharian, samaada dalam keluarga atau masyarakat sekeliling. 

Selamat membaca.... 

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bears namely Bibi and Si Boyot...