Friday, May 5, 2017

Book Review: Berlumba Dengan Ayam

Tajuk : Berlumba Dengan Ayam


Penulis : 
1. Dr. Farhan Hadi Mohd Taib

2. Ustazah Fatimah Syarha Mohd Noordin

Ceritanya Patung Beruang:

Berlumba Dengan Ayam adalah naskah dari Pesta Buku pada tahun 2015. Event dijalankan di PWTC, seperti kebiasaannya. Kebetulannya, ketika Patung Beruang berada disana, terdapat acara membedah buku Berlumba Dengan Ayam, dari Ustazah Fatimah Syarha. Patung Beruang mengikuti acara tersebut sehinggalah selesai dan membeli naskah ini, yang ditandatangani oleh Ustazah Fatimah Syarha sebagai buah tangan. 

Mengapa baru kini Patung Beruang membaca naskah ini??
Maaflah, Patung Beruang mempunyai habit suka membeli buku. Dan jumlah pembelian adalah melebihi kemampuan untuk membaca. Sebab itu, ada buku yang dibeli hari ini, hari ini juga Patung Beruang selesaikan pembacaannya. Ada yang Patung Beruang berjaya menyelesaikan pembacaannya dalam masa seminggu selepas dibeli, ada yang sebulan, ada yang 2 bulan, ada yang setahun dan ada yang 2 tahun keatas. Adoi... Sabar je lah.. 

Menariknya Naskah Ini:

Naskah Berlumba Dengan Ayam mengisahkan Amru, seorang pemuda anak yatim. Amru yang kematian ayahnya, tinggal bersama Mama dan adik perempuannya, Amrina. 

Masalah terbesar Amru adalah beliau sering kali lewat bangun pagi dan akhirnya lewat menunaikan solat Subuh. Tahap kelewatan solat Subuh Amru bukan setakat pukul 6.30 pagi tapi sehingga mencecah pukul 7.30 pagi. Wah.. ini dah bukan Subuh gajah, tapi dah tahap Subuh dinosaur.. ish ish ish.. Sedangkan dalam masa yang sama, setiap pagi Mama dan Amrina bersolat subuh di masjid secara berjemaah. 

Tabiat Amru ini merungsingkan mama dan adiknya. Puas dinasihat, puas dimarah, puas disindir namun Amru tetap tidak mampu untuk mengubah tabiatnya.

Apa punca kelewatan Amru? 

Sering tidur lewat, sering bermimpi perkara-perkara yang menarik seperti menjadi superhero, tidak cukup kuat untuk melawan godaan En Syai (we know who you are) dan 1001 alasan lagi. 

Dalam masa yang sama, kehidupan Amru dikelilingi oleh insan-insan pelbagai ragam seperti Penan, kawan baik Amru yang sama-sama ingin berubah untuk menjadi hamba-Nya yang gemar solat berjemaah di Masjid, Pak Bilal, lelaki yang dikenali Amru semenjak beliau kecil lagi, Pak Yob, seorang doktor yang membuka klinik di kampung Amru. Seperti Pak Bilal, Pak  Yob juga merasakan yang Amru sebenarnya adalah seorang pemuda yang baik. Maka, sedaya-upaya, Pak Bilal dan Pak Yob sering menasihati Amru dan menghadiahkan buku-buku yang menarik untuk dibaca, mudah-mudahan ia dapat membantu Amru untuk memperbaiki dirinya.

Adakah Amru akan berjaya mengubah tabiatnya?

Atau mungkin, Amru akan kekal sebegitu ke akhir hayatnya dan pergi meninggalkan dunia ini tanpa sempat berubah seperti Penan?



Naskah Berlumba Dengan Ayam adalah naskah yang santai, tetapi menggambarkan apa yang berlaku pada hari ini. Solat Subuh berjemaah di masjid sangat dituntut semenjak zaman Rasulullah lagi. Malah, Yahudi juga pernah berkata, mereka tidak akan pernah gentar dengan Umat Islam selagi bilangan jemaah di masjid ketika solat Subuh, tidak seramai ketika solat Jumaat. Ini bermakna, solat Subuh di masjid adalah sesuatu yang sangat berat dan sangat sukar kecuali kepada mereka-mereka yang benar-benar kuat hatinya, kuat imannya dan kuat azamnya. Kekuatan tubuh badan tidak menjamin kejayaan seseorang itu seperti Amru, walau berbadan sado, kerap menghabiskan masa di gym, namun tetap gagal untuk bersolat Subuh tepat pada waktunya. 

Selain itu naskah ini juga menyelitkan kebaikan menjadi morning people berbanding night people. Personally, Patung Beruang juga lebih selesa berpagi-pagian kerana waktu pagi, otak kita sangat cerdas, sesuai untuk membuat kerja-kerja yang menuntut focus, yang memerlukan idea datang mencurah-curah. Begitu juga untuk membaca, waktu pagi adalah waktu yang terbaik berbanding lewat malam. Malah, jika naskah yang dibaca pada waktu malam adalah suatu naskah yang berat, kebiasaannya Patung Beruang akan mengalami syndrome monkey brain dimana otak ini akan kekal aktif bekerja sehingga larut malam dan seterusnya menyukarkan Patung Beruang untuk tidur. Sebab itulah, walaupun Patung Beruang suka membaca, apabila waktu malam, Patung Beruang akan sangat selective memilih bahan bacaan sebab nak mengelakkan naughty monkey brain. 

Generally, ini adalah naskah santai namun menyelitkan banyak kisah kehidupan yang berlaku pada kita, pada orang disekeliling kita, dan disertakan juga dengan tips yang menarik yang boleh diamalkan dalam kehidupan seharian kita. Semoga kita menjadi muslim yang lebih baik, memulakan harinya lebih awal dari ayam, menjadi lebih productive baik dari segi urusan ibadah dan juga urusan dunia. Aamiin... 

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bear namely Bibi...