Sunday, May 14, 2017

Book Review: Dia Bukan Lelaki Biasa (Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat)

Tajuk : Dia Bukan Lelaki Biasa (Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat)


Penulis : Syarafuddin Sulaiman



Menariknya Naskah Ini :

Naskah Dia Bukan Lelaki Biasa adalah naskah yang menceritakan kisah hidup Tuan Guru dari awal ketika beliau masih remaja, meniti usia dewasa, sebelum menceburkan diri didalam dunia politik, saatnya beliau memegang jawatan Menteri Besar untuk negeri Kelantan, bersara dari dunia politik dan sehinggalah akhirnya beliau menghembuskan nafas terakhir. 




Naskah ini dipecahkan kepada 4 bahagian iaitu: 
1. Sebelum Beliau Kita Kenali
2. Bukan Menteri Biasa
3. Lelaki Itu
4. Dia Pasti Dirindui

Bahagian Pertama: Sebelum Beliau Kita Kenali membawa pembaca kepada latar belakang keluarga Tuan Guru, salasilah keturunannya, jasa dan pengorbanan insan-insan terdahulu darinya seperti datuknya, iaitu Raja Banjar dan ayah Tuan Guru iaitu Tuan Guru Haji Nik Mat. 

Tuan Guru Haji Nik Mat adalah seorang ulamak yang terkenal ketika zamannya. Beliau juga digelar "Haji Nik Mat Pongoh" kerana dikatakan beliau adalah seorang yang bersikap bengis dan tegas terhadap anak-anaknya serta murid-muridnya. 

Namun begitu, apabila diteliti kisah keluarga Haji Nik Mat, tidak dinafikan betapa perlunya beliau bersikap bengis dan tegas kepada anak-anaknya. Ini kerana, beliau mempunyai 27 orang anak dari 4 orang isterinya. Suatu bilangan yang besar. Dan menjadi ketua keluarga adalah satu tanggungjawab dan amanah yang berat, yang kelak bakal dipersoalkan di hadapan Allah swt. Tidak mudah untuk mendidik keluarga yang sebesar ini. Maka, tanggungjawab yang besar terpikul di bahu Haji Nik Mat bagi memastikan anak-anaknya menjadi manusia yang berilmu dan berguna pada agama, bangsa dan negara. 

Tuan Guru Nik Aziz digambarkan sebagai seorang pencinta ilmu. Malah minatnya terhadap ilmu pengetahuan telah jelas terpancar semenjak beliau masih kecil lagi. Syukur Alhamdulillah, Allah swt menganugerahkan hati yang terang kepada beliau yang akhirnya beliau berjaya melanjutkan pengajian di Universiti Darul Ulum, Deoband, India pada tahun 1952 dan seterusnya ke Universiti Al-Azhar, Mesir. Beliau hanya pulang ke Malaysia pada tahun 1962 selepas tamat pengajiannya. 

Dan dek kerana kecintaannya pada ilmu juga menyebabkan beliau sangat suka mengajar, berkongsi ilmu dengan anak-anak muridnya. Beliau memulakan khidmat pertamanya sebagai pendidik di Sekolah Menengah Agama Tarbiyyah Mardhiyyah, seterusnya ke Sekolah Agama Darul Anwar (sekolah agama yang diasaskan oleh ayahnya, Tuan Guru Nik Mat), dan  Sekolah Menengah Agama Maahad Muhammadi Lil Banin (Lelaki).

Bahagian ke-2: Bukan Menteri Biasa membawa pembaca kepada kisah ketika beliau menerajui negeri Kelantan sebagai Menteri Besar. Bahagian ini membawa pembaca mengenali corak kehidupan dan pemerintahan beliau ketika menjawat jawatan tersebut. Disaat ramai ahli-ahli politik mengumpul kekayaan dan kesenangan diri dan keluarga, diterjemahkan dengan bilangan dan nilai aset yang melangit tingginya, dengan kediaman rasmi dan tidak rasmi yang indah seperti istana serta kenderaan mewah dan exclusive yang hanya mampu menjadi tontonan rakyat jelata, Tuan Guru masih setia dengan rumah kampung, rumah kayu yang menjadi kediamannya sedari dulu lagi. Rumah kayu yang dibina bersebelahan dengan masjid, rumah kayu yang pintunya bersambung dengan pintu masjid, rumah kayu di kawasan kampung, yang halamannya sama seperti halaman rumah-rumah kampung yang lain, dihiasi dengan pokok-pokok bunga, menggamit pengunjung dari serata alam, untuk melawat, berkenalan, bertanya khabar serta mengadu permasalahan kepadanya. 

Turut diceritakan didalam Bahagian ke-2 ini adalah bagaimana Tuan Guru sangat menekankan ekonomi Islam ketika pemerintahannya, dimana langkah pertamanya adalah menukarkan bank rasmi kerajaan negeri dari bank konvensional kepada Bank Islam. Nampak simple tetapi impaknya besar kerana bermula dari detik itulah, masyarakat mula menyedari betapa pentingnya sistem kewangan dan perbankan Islam dan betapa masyarakat mempunyai pilihan sama ada untuk tetap terikat dengan sistem konvensional atau beralih kepada pilihan yang berlandaskan Islam. 



Naskah Dia Bukan Lelaki Biasa adalah naskah yang Patung Beruang beli ketika menghadiri Pesta Buku anjuran Popular di Melaka, pada tahun 2015. Ketika disana, Patung Beruang dan Ibu meneliti buku - buku biografi Tuan Guru Nik Aziz yang dijual disana. Seingat Patung Beruang, ada lebih dari 3 buah biografi yang ditulis oleh penulis berbeza pada masa itu. Ketika membelek naskah-naskah tersebut untuk mencari kepastian yang mana satu patut dibeli, Patung Beruang teringat pada ulasan buku yang dipaparkan di suratkhabar tidak berapa lama sebelum itu.

Didalam ulasan buku di suratkhabar, seorang pembaca merangkap penulis menyatakan yang beliau telah membaca beberapa buat biography Tuan Guru termasuklah Dia Bukan Lelaki Biasa. Pendapatnya adalah naskah Dia Bukan Lelaki Biasa adalah biography yang terbaik yang ditulis untuk Tuan Guru. 

Berpegang pada ulasan buku di suratkhabar itu, maka Patung Beruang dan Ibu pun nekad untuk memilih naskah ini.  

Setelah memilikinya, naskah ini Patung Beruang serahkan pada Ibu untuk Ibu baca terlebih dahulu. Usai Ibu membacanya, beberapa bulan selepas itu, barulah Ibu serahkan naskah ini pada Patung Beruang. Alhamdulillah, kini di tahun 2017, barulah Patung Beruang berpeluang untuk menatap naskah ini yang selama ini elok sahaja duduk di rak buku didalam bilik. 

Naskah ini Patung Beruang habiskan dalam masa kurang seminggu. Meneliti naskah ini seperti terkena magic kerana momentumnya sangat laju, Patung Beruang boleh duduk membaca dan tenggelam didalam dunianya tanpa disedari. 

Pada pemerhatian Patung Beruang, naskah ini sangat jujur dan merendah diri. Kisahnya sangat simple, kisah kehidupan seorang pemimpin merangkap ulama, kisah dari beliau kecil sehingga dewasa dan sehingga memikul amanah yang besar sebagai seorang pemimpin dan sehinggalah beliau dijemput pulang oleh Yang Maha Esa. 

Naskah ini membaca kita menelusuri perjalanan hidup beliau dari sisi yang lain. Perjalanan hidup yang simple, berlandaskan Islam, jauh dari kemewahan dan popularity. Selain itu, naskah ini juga menceritakan kisah sebenar yang berlaku ketika hayatnya, ulasan-ulasan dan tindakan-tindakan yang dilakukannya ketika menjadi pemimpin, yang ada antaranya disalah tafsir dan dipandang serong oleh rakan dan lawan politiknya. Naskah ini menjernihkan perkara yang kabur pada suatu ketika dahulu. 

Malah, naskah ini juga membawa pembaca kepada tabiat beliau ketika masih hidup seperti memuliakan tetamu, menjaga solat, sangat menjaga tahajjud walau dimana sahaja beliau berada. 

Kesimpulannya, naskah ini sangat sedap dan mempunyai magicnya yang tersendiri. Maka, memang wajarlah apabila naskah ini mendapat pujian didalam ulasan buku di suratkhabar. Sangat mengagumkan. 

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bears namely Bibi and Si Boyot...