Saturday, February 3, 2024

Book Review: Angkuh dan Prasangka (Pride and Prejudice)

 


Tajuk: Angkuh & Prasangka (Pride and Prejudice) 

Penulis: Jane Austen

Penterjemah: Irni Fazrita Farid

Menariknya Naskah Ini: 

Ini antara novel terjemahan yang Patung Beruang sangat suka. Ceh.. letak disclaimer siap-siap, hehehe.. 

Jujurnya karya Pride and Prejudice tidak asing lagi dikalangan bibliophiles. Wanita atau gadis mana yang tidak jatuh cinta dengan watak Mr Fitzwilliam Darcy, lelaki muda dari golongan aristocrat yang kaya-raya. Berwajah tampan tetapi mempunyai aura misteri tersendiri. Patung Beruang pun tidak terkecuali, opppsss... 

Tiba-tiba Patung Beruang macam teringat semula naskah Me and Mr Darcy, yang Patung Beruang kongsikan di blog ini pada tahun 2011. Antara my favorite love novel. Layan masa zaman muda-muda dulu, hehehe.. 


Angkuh dan Prasangka membawa pembaca tentang suasana masyarakat kelas pertengahan atas Inggeris pada abad ke-19. Watak utama berkisar keluarga Tuan Bennet dan usaha keras isterinya untuk memastikan semua anak perempuan mereka yang 5 orang itu berjodoh dengan lelaki bujang hartawan. 

Tuan Bennet adalah seorang lelaki yang rasional dan petah dalam berkata-kata. Seorang lelaki yang sangat sayang pada keluarganya cuma malangnya pasangan Bennet ini tidak dikurniakan anak lelaki. Tradisi masyarakat Inggeris pada masa itu adalah jika pasangan ibu bapa tidak mempunyai anak lelaki, setelah kematian si bapa, segala perusahaan, ladang, perniagaan termasuklah rumah keluarga yang dimiliki oleh si bapa tersebut akan berpindah milik ke adik-beradik lelakinya. Oleh itu, si ibu dan anak-anak perempuan yang lain mestilah bersedia untuk kehilangan harta dan kemewahan mereka setelah kematian si bapa. 

Disebabkan itu, Puan Bennet giat mencari calon suami terbaik untuk semua anak-anaknya. Kriteria utama calon suami itu mestilah kaya ataupun lahir dari keluarga kaya. Bagi Puan Bennet, itu saja cara yang ada supaya dia dan anak-anak perempuannya terus hidup senang walaupun setelah kematian Tuan Bennet. 

Puan Bennet adalah seorang wanita yang kurang memahami, kurang berfikir dan kepala angin. Moodnya boleh berubah 180 darjah dalam sekelip mata. Selain itu, Puan Bennet sangat suka dengan berita-berita sensasi berkenaan kejiranan mereka. Disebabkan itu, dia sangat seronok mengunjungi jiran tetanga demi mendapatkan atau menyampaikan gosip terkini. 


Kehadiran Tuan Bingley ke kejiranan Netherfield Park sangat dinanti-nantikan oleh Puan Bennet. Bingley adalah hartawan bujang yang berasal dari Utara England dengan pendapatan bernilai 4 atau 5 ribu Pound setahun. Oleh itu, Puan Bennet mendesak Tuan Bennet untuk menziarahi Bingley seawal yang boleh setelah lelaki itu berpindah ke Netherfield Park. 

Beberapa hari selepas Tuan Bennet melawat Bingley, lelaki itu membalas kunjungan Tuan Bennet dan duduk selama beberapa minit di rumah kediaman Bennet. Bingley berharap untuk melihat sekali imbas anak-anak perempuan Tuan Bennet namun hampa. 


Tidak lama kemudian, terdapat majlis tari-menari di Netherfield. Semua penduduk di kejiranan tersebut dijemput ke majlis itu. Ketika majlis berlangsung, Bingley hadir bersama dengan kakak dan adik perempuannya, suami kepada kakaknya iaitu Tuan Hurst dan seorang pemuda yang bernama Tuan Darcy. 

Kehadiran Bingley dan rombongannya menarik perhatian hadirin yang lain kerana rupa paras yang segak dan cantik, serta fesyen terkini yang digayakan mereka. 

Kisah tentang Bingley dan ahli-ahli rombongannya terutama Darcy tersebar cepat di majlis itu. Bingley cepat mengenali jiran-jirannya di Netherfield. Perwatakan Bingley yang mudah mesra dan budiman sangat menyenangkan hadirin sekalian. Namun, ini berbeza dengan Darcy yang berperwatakan dingin, tidak suka menegur sapa hadirin lain dan menolak untuk diperkenalkan dengan gadis-gadis yang ada di majlis tersebut. 


Majlis tari-menari malam itu telah meninggalkan kesan yang besar kepada keluarga Tuan Bennet. Bingley berpeluang menari dengan gadis yang paling cantik pada malam itu iaitu Cik Jane Bennet yang merupakan anak sulung Tuan Bennet, sebanyak 2 kali. Tarian itu hanyalah pembuka kepada hubungan yang lebih erat antara dua orang anak muda ini. 

Selain itu, tanpa diduga Darcy pula tertarik hati pada Elizabeth Bennet ketika majlis itu. Tetapi Darcy terlalu angkuh untuk mengakuinya memandangkan ini kali pertama dia bersua dengan Elizabeth (Lizzy). 


Pada suatu hari, keluarga Tuan Bennet menerima kunjungan Tuan Collins, pewaris kepada Longbourn estate. Tujuan kedatangan Collins adalah untuk mencari calon isteri dari kalangan anak-anak Tuan Bennet seperti yang dicadangkan oleh Lady Catherine de Bourgh. Rupa-rupanya Lady Catherine adalah ahli keluarga terdekat Darcy. 

Collins berminat dengan Lizzy dan melamarnya. Tetapi lamaran tersebut ditolak oleh Lizzy dan penolakkan ini menimbulkan kemarahan Puan Bennet. Selepas lamarannya ditolak, Collins melamar Charlotte Lucas pula, sahabat Lizzy dan lamarannya yang ini diterima baik oleh Charlotte. Selepas berkahwin, pasangan Collins dan Charlotte menetap di Kent, berdekatan dengan istana Lady Cartherine. 


Dalam masa yang sama, keluarga Tuan Bennet berkenalan dengan seorang pegawai tentera bernama George Wickham. George bercerita dengan Lizzy tentang layanan buruk yang diterimanya dari Darcy, pada suatu masa yang lampau. Cerita tersebut berjaya mempengaruhi Lizzy dan gadis ini mula mempunyai prasangka buruk terhadap Darcy. 


Puan Bennet heboh bercerita yang Jane akan bertunang dengan Bingley. Cerita pertunangan ini dibantah oleh Darcy kerana merasakan keluarga Bennet tidak sepadan dengan Bingley dan khuatir mereka berniat jahat terhadap Bingley. Darcy berusaha menghalang Bingley dari pulang ke Netherfield dan tanpa menyedari usahanya itu menyebabkan Jane dan Bingley menderita. 




Membaca naskah Angkuh dan Prasangka ini menghadirkan rasa mood yang sama ketika menonton siri Downton Abbey. Malah, karakter Elizabeth Bennet (Lizzy) mengingatkan Patung Beruang pada Lady Mary Crawley. Wanita muda yang mempunyai pendirian, tegas dan tidak mudah tergoda dengan lelaki. 

Naskah ini mempunyai 606 muka surat tetapi kita tidak rasa terbeban pun untuk menghabiskannya. Jalan cerita yang straight forward, dialog-dialog menarik terutama antara Lizzy dan Darcy, konflik dalaman mereka serta pasangan Jane dan Bingley. 

Sebut tentang dialog-dialog menarik, antara kata-kata Lizzy yang Patung Beruang suka adalah: 

1. "Hakikatnya, kamu sudah muak dengan kesopanan, penghormatan dan perhatian yang berlebihan. Kamu meluat dengan wanita yang selalu berbicara, melihat dan mendambakan persetujuan daripadamu. Aku membangkitkan semangat dan menarik minat kamu kerana aku tidak seperti mereka." 

2. "Sejak awal lagi, keangkuhanmu, kesombonganmu dan penghinaan egois kamu terhadap perasaan orang lain, menjadi landasan kebencianku kepadamu. Belum cukup sebulan aku mengenalimu, aku merasakan bahawa kamu lelaki terakhir di dunia yang boleh aku kahwini." 


Secara keseluruhannya, walaupun ini adalah naskah terjemahan, kualiti terjemahannya sangat bagus dan tidak menggangu momentum pembaca. Alhamdulillah... Rasa seronok saja meneliti naskah ini. Tahniah pada penterjemah dan penerbit atas usaha yang bagus ini. 

Harapnya, selepas ini ada lebih banyak lagi karya-karya hebat yang diterjemahkan ke Bahasa Malaysia, Aamiin...

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bears namely Bibi and Si Boyot...