Thursday, February 1, 2024

Book Review: Healing the Heart


Tajuk: Healing the Heart 

Penulis: 

1. Sharifah Nadirah 

2. Muhammad Anas


Menariknya Naskah Ini: 

Naskah ini Patung Beruang selesaikan pembacaannya ketika dalam perjalanan ke Utara, seminggu yang lepas, Alhamdulillah. 

Patung Beruang mengambil masa sebulan lebih untuk menghabiskan naskah ini. Naskah ini sedap dan banyak pengisian yang menuntut kita berfikir dan menyelami maksud disebalik tulisan itu. Makanya, Patung Beruang membaca naskah ini dengan slow and easy, membaca dan refleks semula pada kehidupan sebenar. 


Healing the Heart mengandungi 3 bahagian iaitu: 

Part 1: On Frustrations 

Part 2: On Hidayah

Part 3: On Self-Compassion 


Part 1: On Frustrations membawa pembaca tentang mengapa dalam hidup ini kita tidak akan dapat mengelak dari merasa kecewa. Perjalanan hidup ini yang penuh dengan kegembiraan, keterujaan, kesedihan dan kekecewaan memberi 1001 warna yang menarik dan membentuk kita menjadi siapa kita pada hari ini. 

Semua manusia dambakan kesempurnaan. Tetapi ingatlah, tiada yang sempurna kecuali Allah swt. Dia yang Maha Sempurna. Kita sebagai makhluk-Nya ini penuh dengan kelemahan dan cacat-celanya. Disebalik kelemahan ini, kita berusaha keras untuk menjadi hamba-Nya yang terbaik. 

Kita tertanya-tanya, mengapa kita sering diuji? 

Adakah Tuhan tidak menyayangi kita? 

Kita mungkin terlupa ujian itulah petanda betapa Tuhan sangat menyayangi kita. Ujian datang dalam pelbagai bentuk. Kegagalan adalah ujian. 

Dan kejayaan juga adalah ujian. 

Tetapi kita sering lalai. Setiap kali kita dihujani kejayaan, kita merasakan itu adalah sepenuhnya hasil dari susah payah kita. 

Segalanya adalah usaha kita. Kita mula rasa sombong dan berbangga dengan apa yang kita ada. 

Kita tidak sedar bahawa kita ini adalah selemah-lemah makhluk. Hatta, untuk mengawal degupan jantung sendiri pun kita tidak mampu... 



Salahkah jika kita bersedih apabila berdepan dengan kegagalan atau kesulitan?

Tidak... 

Perasaan sedih itu adalah salah satu nikmat yang Allah kurniakan pada hambaNya yang bernama manusia ini. Rasa sedih, kecewa, patah semangat, kosong, hambar, ragu-ragu...

Raikan saja perasaan yang hadir itu. Jangan nafikannya. 

Tetapi... jangan berlama-lama. 

Jangan sampai perasaan ini memakan diri sendiri. 

Ya, kita boleh layan rasa sedih dan kecewa itu. Sejam. Sehari. 2 hari. Seminggu. 

Tetapi selepas itu, bangkitlah semula dan teruskan berjalan. Mula dengan sekecil-kecil tindakan. Sebagai tanda, kita sudah move on dan bersedia untuk jadi lebih baik. 


Kegagalan dan kesulitan adalah peluang untuk kita belajar. 

Belajar mengenal diri. 

Belajar mengenal hala tuju kehidupan ini.

Belajar untuk lebih redha dan berdamai dengan takdir Allah.

Belajar untuk menerima hakikat walau sehebat mana pun kita, sekukuh mana pun perancangan kita, Allah lebih berkuasa atas segalanya. 

Hidup di dunia ini memang tidak akan lepas dari kegagalan dan kesulitan. Kita hadapi saja dengan tenang kerana akhirnya kita sendiri sedar yang destinasi utama kita adalah akhirat sana. 

Seperti petikan dari Zain Bhika, dari karya beliau Heart of a Muslim:

"A heart of a Muslim must be strong."


Part 3 berkenaan self-compassion membawa pembaca untuk lebih belas kasihan pada diri sendiri. Lebih prihatin pada keadaan diri sendiri samada physical, emotional dan juga spritual. 


Setiap manusia pasti akan mengalami episod kehilangan. 

Tidak kiralah kehilangan ahli keluarga tersayang, kehilangan pasangan, kehilangan sahabat baik, kehilangan harta benda, hilang pekerjaan, hilang kedudukan dan jawatan atau mungkin juga kehilangan haiwan peliharaan yang paling disayangi. 


Apabila berdepan dengan episod kehilangan, lumrah manusia akan mengalami beberapa fasa seperti berikut: 

1. Denial - Kita cuba menafikan apa yang telah berlaku. Cuba menafikan apa yang kita rasa. Kita anggap segalanya baik-baik saja. 

2. Angry - Kita marah dengan apa yang telah berlaku. Kita marah pada diri sendiri dan cuba meletakkan kesalahan dibahu sendiri. Tetapi lebih teruk apabila kita menyalahkan orang atau pihak lain. Kita rasa marah pada mereka dan menganggap mereka lah punca atas kehilangan yang kita hadapi. 

3. Regret - Kita mula terfikir "Alangkah bagusnya jika aku...." Ya, kita mula bermain dengan perkataan "Jika", "If only" dan yang sewaktu dengannya. Kita mula berfikir scenario yang bertentangan dengan apa yang telah berlaku. 

4. Depressed - Kita rasa hopeless, tiada harapan, tiada hala tuju. Rasa putus asa. Rasa tidak mampu untuk bangkit semula. Rasa tidak mampu untuk memperbaiki keadaan. Rasa tidak mampu bertindak. 

5. Acceptance - Kita mula terima kenyataan kehilangan yang dihadapi. Pada waktu ini, kita sedar masa tidak akan berputar ke belakang. Apa yang telah hilang, lepaskan dengan sepenuh hati. Kini, masa untuk kita pandang ke hadapan dan teruskan kehidupan yang ada. Jangan disesali apa yang telah berlaku. 



Secara keseluruhannya, Patung Beruang sangat menikmati naskah ini. Baca perlahan-lahan sambil berfikir. Menyelami apa yang ditulis dan apa pula pengalaman diri sendiri. 

Naskah yang bagus untuk mengubati hati dan jiwa yang tercedera, sebelum dipanggil pulang ke negara abadi... 

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bears namely Bibi and Si Boyot...