Sunday, May 17, 2015

Kisahnya 1 Litre of Tears

Malam semalam Patung Beruang habiskan menonton 1 Litre of Tears. Secara puratanya, jangka masa menonton siri 1 Litre of Tears ini tidaklah selama menonton My Love from The Stars hari tu, hehe.. Less than 24 hours dah boleh habis keseluruhan siri ini.

1 Litre of Tears atau dalam bahasa asalnya 1 Litre no Namida adalah antara salah satu TV series yang terkenal dan terbaik di Jepun. Ditayangkan pada tahun 2005 ini mengisahkan seorang gadis bernama Ikeuchi Aya, berumur 15 tahun disahkan mengidap penyakit Spinocerebellar Degeneration. Spinocerebellar Degeneration adalah satu penyakit yang jarang-jarang dijumpai dimana ia menyebabkan otak si pesakit tidak  mampu menghantar isyarat ke keseluruhan anggota badan sipesakit. Lama-kelamaan, ia akan menyebabkan pesakit tidak boleh berjalan, bercakap, makan dan menulis. Punca penyakit ini masih tidak dapat dikenalpasti dan penyakit ini tiada penawar. Pesakit hanya menunggu masa untuk melihat fungsi anggota mereka merosot dan akhirnya meninggal dunia. 

Aya dilahirkan didalam keluarga sederhana. Ayahnya seorang pembuat dan peniaga tofu, ibunya pula adalah seorang Health Consultant. Aya adalah anak sulung dan mempunyai 2 orang adik perempuan dan seorang adik lelaki.

Aya digambarkan sebagai seorang pelajar yang cemerlang, bukan sahaja didalam pelajaran juga didalam sukan. Seorang yang periang, sentiasa menjaga hati orang lain dan sentiasa positif. 

Keputusan pemeriksaan doktor yang mengesahkan Aya mengidap Spinocerebellar Degeneration telah mengubah kehidupan Aya. Ibu dan ayahnya terpaksa memberi perhatian yang lebih kepada Aya, perbelanjaan keluarga meningkat sehingga memerlukan ayahnya melakukan pelbagai pekerjaan dalam 1 masa, adik-adik yang masih belum mengerti tentang kesihatan Aya dan adakalanya merasa malu apabila Aya tidak seperti insan normal lain, rakan-rakan disekolah turut bersimpati tetapi mereka mula penat apabila pelajaran dikelas mereka seringkali terganggu disebabkan keadaan kesihatan Aya. Dan akhirnya, Aya nekad untuk bertukar ke sekolah orang-orang cacat bagi meneruskan kehidupan pembelajarannya. 

Selain keluarga terdekat, Aya sentiasa mendapat sokongan dari Doctor Mizuno yang merawatnya. Kesungguhan Aya melawan penyakit dan tekad yang kuat untuk meneruskan hidup menyebabkan Doctor Mizuno berusaha keras melakukan kajian untuk mencari penawar atau paling tidak, memperlahankan progress penyakit Aya. 

Ketika disekolah, Aya berkenalan dengan Haruto Aso, rakan sekelasnya. Haruto Aso dilahirkan dalam keluarga berpendidikan tinggi dan kaya. Ayahnya, Doctor Aso adalah salah seorang professor di Hospital tempat Aya dirawat. Haruto merasakan kehidupannya telah tamat apabila abangnya meninggal dunia kerana lemas ketika mereka memancing bersama. Selepas inciden itu, Haruto berubah menjadi seorang yang pendiam, tidak menghiraukan orang disekeliling termasuklah ibu ayahnya sendiri. Doctor Aso mengharapkan Haruto mengikut jejak langkahnya untuk belajar didalam bidang perubatan dan menjadi seorang doctor. Tetapi, hasrat tersebut ditentang oleh Haruto kerana merasakan hidupnya sudah tiada apa-apa yang perlu dikejar. 

Persahabatan Aya dan Haruto dan melihat betapa optimisnya Aya dalam menghadapi penyakitnya telah mengubah Haruto. Haruto mula nekad untuk belajar bersungguh-sungguh, melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan dan menjadi doctor demi menyembuhkan penyakit Aya. Kehadiran Haruto diterima baik oleh keluarga Aya dan Haruto mula merasa kasih sayang keluarga yang tidak pernah diterimanya lagi selepas kematian abangnya dahulu. 

Dapatkah Aya disembuhkan? Atau nasib Aya sama sahaja seperti pesakit-pesakit Spinocerebellar Degeneration yang lain?  

Honestly, cerita ni sangat sedap dan sangat sedih. Hampir setiap episod pasti Patung Beruang akan menangis. Kalau dibandingkan dengan Hachiko, 1 Litre of Tears berkali-kali ganda lebih sedih dari Hachiko

Patung Beruang kagum dengan ketabahan Aya dan keluarganya dalam menghadapi kesukaran. Walaupun Aya tahu yang dia pasti akan mati, tetapi dia tetap optimis dan cuba untuk meneruskan kehidupan seperti biasa. Aya sedar, jika dia nampak lemah, kelemahannya itu akan menjejaskan psikologi ahli keluarganya, Doctor Mizuno dan juga Haruto. 

Dan dalam meniti hari-hari dihospital, Aya menulis segala perasaan dan impiannya didalam diary. Tulisannya itu disiarkan didalam majalah dan tanpa diduga, ia memberi inspirasi kepada sesiapa sahaja yang membacanya termasuklah mereka yang mengidap penyakit sama sepertinya. 

Selain watak Aya, watak Haruto juga Patung Beruang suka. Ikatan persahabatan yang kuat diantara Aya dan Haruto menyebabkan Haruto sentiasa berada disisi Aya walau dalam apa keadaan sekalipun. Haruto sedar, Aya adalah sumber kekuatannya untuk terus belajar dan berusaha mencari penawar penyakit Spinocerebellar Degeneration. Dan Aya pula sedar yang Haruto adalah sumber kekuatannya untuk terus hidup sehari-hari walaupun keadaan fizikalnya semakin merosot. 

Dalam kehidupan seharian kita, pasti kita ada paling tidak pun seorang sahabat yang setia seperti Haruto. Disaat semua orang lari dari kita, dia tetap setia bersama kita walau apapun keadaan kita. Dia tak pernah malu dengan kekurangan kita. Disaat orang mencemuh kita, dia sentiasa bangun untuk mempertahankan kita. Dia sanggup melakukan apa sahaja untuk kebahagiaan dan kesenangan kita tanpa meminta balasan. Dalam diam, dia sentiasa mendoakan kita walau betapa jauhnya jarak lokasi yang memisahkan kita dan dia. Apapun yang kita lakukan untuk membuang dia dari sisi kita, tidak akan berjaya kerana suatu hari nanti, dia tetap akan datang semula kepada kita. Datang bukan untuk membalas dendam atau menuntut balasan, tetapi datang untuk kembali menjaga dan berdiri disisi kita tanpa jemu. Atau mungkin kita yang mengutipnya kembali. Kerana kita sedar, tiada orang yang lebih kita selesa dan serasi untuk berkongsi semua cerita sedih kita selain dari dia. 

Dan dalam kehidupan kita juga, pasti kita akan berjumpa dengan seseorang yang kita rasa sangat tabah seperti Aya. Hidupnya nampak sempurna sehinggalah tiba-tiba dia diuji dengan perkara-perkara yang tidak pernah diduga. Namun, ujian itu tidak mematahkan semangatnya. Disebalik keperitan dan kesakitannya, dia sentiasa tersenyum dan menggembirakan kita serta orang lain disekeliling. Tutur katanya sentiasa positif dan menyenangkan kita yang mendengar. Kita mula serasi dan selesa untuk berkongsi cerita dengannya kerana kita tahu dia sentiasa sudi mendengar. Kita mula mendapat inspirasi atas ketabahannya. Kita nekad untuk menjadi setabah dan sekuat dia. Tetapi, tanpa kita sedari, tatkala dia bersendirian, air matanya mengalir. Menangis bukan kerana lemah tetapi untuk melepaskan bebanan perasaan yang ditanggungnya selama ini. Dia tidak mampu meluahkan perasaannya kerana tidak mahu mengecewakan kita dan orang lain disekeliling. 

Dan dalam kehidupan kita juga, pasti kita akan berjumpa dengan manusia-manusia yang hanya sudi dan selesa bersama kita tatkala kita senang dan gembira. Mereka sangat seronok untuk berkongsi kegembiraan kita. Tetapi, tatkala kita terjatuh atau tersungkur, mereka hanya mampu memandang dengan pandangan yang simpati. Dan seterusnya, melangkah pergi meninggalkan kita seolah-olah kita ini tidak ada makna langsung dalam kehidupan mereka.

Dan akhirnya, tinggallah kita bersendirian. Ditemani keluarga yang sentiasa setia menyokong kita walau apapun keadaan kita. Ibu ayah yang sedari dulu sentiasa berkorban untuk kita, kini, masih lagi tanpa jemu tetap berkorban untuk kita. Masa, tenaga, wang ringgit, perhatian, harapan dan doa. Jika kita tidak sanggup menitiskan air mata dihadapan mereka, mereka juga tidak sanggup menitiskan air mata mereka dihadapan kita. Saling memberi kekuatan dan semangat antara satu sama lain. 

Begitulah kehidupan kita ini. Seperti roda. Hari ini kita di puncak dunia. Esok kita di lembah yang dalam. Tetapi, kita tidak boleh terus mengalah. Jika kita rasa kita lah yang paling malang, masih ramai lagi insan diluar sana yang lebih malang keadaannya dari kita. Bertuah atau malang, adalah permainan psikologi kita...


p/s: Patung Beruang penat menangis menonton 1 Litre of Tears ini. Habis basah lencun Bibi jadinya. Tapi, lepas habis menonton, rasa lega sangat. Mcm tiba-tiba je segala apa yang terbuku dihati dan fikiran, segala perasaan yang tidak enak, terbang begitu sahaja. Betul lah teori psikologi, menangis adalah 1 terapi. Dan adakalanya kita perlu menangis untuk melepaskan segala-galanya yang tidak mampu kita ungkapkan. 

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bear namely Bibi...