Saturday, August 10, 2024

Book Review: Perfectly Imperfect Mom


Tajuk: Perfectly Imperfect Mom

Penulis: Syahirah Omar

Menariknya Naskah Ini: 

Naskah Perfectly Imperfect Mom ini menjadi antara naskah bualan hangat ketika PBAKL 2024. Ramai yang memberi positive review dan mencadangkan naskah ini untuk dibaca oleh semua lapisan masyarakat. 

2 kali Patung Beruang berkunjung ke PBAKL 2024 dengan misi untuk mencari naskah ini. Namun, gagal kerana Patung Beruang tidak cukup sabar untuk melawat setiap booth yang ada, hehehe..

Akhirnya, pada minggu lepas Patung Beruang berkunjung ke MPH Dpulze dan terlihat buku ini. Apa lagi, teruslah beli sebab tidak tahu bila lagi akan bersua. 

Buku ini Patung Beruang mula membaca pada hari Ahad lepas, ketika dalam MRT menuju ke TRX. Pengisiannya terlalu menarik dan sedap sehingga Patung Beruang hanya mengambil masa selama 31 jam untuk sudahkan pembacaan, Alhamdulillah.. 


Meneliti naskah Perfectly Imperfect Mom yang ditulis berdasarkan pengalaman penulis sendiri, menerbitkan rasa kagum kepada semua insan yang bergelar ibu, tatkala melihata betapa besarnya pengorbanan seorang ibu. 

Buku ini bukan saja bercerita tentang kesusahan seorang ibu membesarkan anak-anak termasuk anak istimewa, tetapi turut berkongsi dengan pembaca suka-duka si ibu bertarung dalam menghentikan kitaran intergenerational trauma (trauma bergenerasi). 

Apa itu intergenerational trauma? 

Ia adalah trauma yang diturunkan atau diwariskan dari satu generasi ke generasi yang lain. Contohnya, seorang anak dibesarkan dalam persekitaran keluarga yang mementingkan kesempurnaan. Sedikit cacat cela atau kelemahan, pasti akan dimarahi orang tua habis-habisan. Seolah-olah seperti telah menconteng arang ke muka orang tuanya. Akhirnya, anak ini akan membesar dengan perasaan rendah diri kerana merasakan diri tidak cukup hebat atau tidak layak bersaing dengan dunia luar. 

Apabila anak ini berkahwin dan menjadi ibu atau bapa, kebarangkalian untuk beliau mengasuh dan mendidik anak-anak seperti mana beliau diasuh ketika kecil, adalah tinggi. Beliau akan mendesak dan memaksa anak-anaknya untuk sentiasa jadi sempurna walaupun ketika anak-anak sudah buat semaksimum yang boleh. Bagaimana dia rasa amat tertekan ketika kecil, kini anak-anaknya juga akan rasa tekanan yang sama atau mungkin lebih berat dari apa yang dirasanya dulu. Akhirnya, tidak mustahil ada anak yang mengambil jalan singkat dengan melarikan diri dari rumah, terjebak dengan kegiatan tidak bermoral atau paling teruk sekali, mengambil nyawa sendiri. 


Terdapat juga pemerhatian dimana anak yang dibesarkan dalam rumahtangga yang dicemari dengan keganasan (domestic violence), apabila dewasa, anak ini cenderung untuk menjadi abusive ataupun menjadi victim kepada pasangan yang abusive. Dan anak ini, walaupun sedar rumahtangga yang dibina itu tidak sihat, mereka tetap bertahan dengan pasangan yang sama kerana merasakan itulah cara kasih sayang yang normal seperti apa yang mereka lihat pada perkahwinan ibu ayah mereka terdahulu. Kasihankan?? 


Hakikatnya, trauma tidak akan pernah berhenti sehinggalah ada yang berusaha sehabis daya untuk menghentikan kitaran yang menyakitkan ini. Jika diteliti, ramai saja disekeliling kita yang mengalami trauma, tetapi masyarakat seolah-olah menutup mata dan menganggap ia tiada apa. Budaya menormalisasikan self-silencing ini sangat bahaya kerana ia hanya akan memburukkan lagi keadaan individu yang mengalami trauma tersebut.



Selain itu, penulis dengan jujurnya berkongsi pengalaman bagaimana membesarkan anak autisme. Walaupun beliau sudah melakukan yang terbaik dalam membesarkan dan mendidik anak-anak semua, namun realiti seorang ibu itu tidak mudah. Ini adalah kerana: 

  • Struggle yang dilalui oleh seorang ibu bermula ketika mengandung, melahirkan dan membesarkan. 
  • Setiap ibu itu tidak sama perjalanan hidup dan tekanan yang mereka lalui. Zahirnya mereka kelihatan ceria, tersenyum sentiasa. Namun, dalam hatinya hanya Tuhan saja yang tahu. Struggle untuk mengekalkan kesihatan mental dan fizikal yang optimum. Berusaha untuk jadi yang terbaik demi anak-anak namun banyak kekangan dihadapan mata. Kurangnya sokong dari pasangan. Masalah kewangan dan 1001 isu yang membelenggu seorang ibu. 



Ibu berkerjaya atau ibu suri rumah sepenuh masa, kedua-duanya adalah ibu yang hebat. Oleh itu, usahlah saling membandingkan. 


Ramai ibu yang terpaksa membelakangkan diri sendiri dan mendahulukan keluarga. Rasa sudah habis daya untuk berusaha, namun apabila anak asyik menangis, rumah pula berselerak, dan pasangan pula meminta untuk disediakan juadah beraneka jenis, ia benar-benar mendera fizikal dan mental ibu tersebut. Ibu tersebut akan mengalami burnout dan tidak mustahil kemuncaknya adalah major depressive disorder dan anxiety. 

Wahai ibu, bertenanglah sebentar. Curilah masa untuk memberi diri sendiri ruang untuk bernafas. Wahai ayah, fahamlah kehendak mental pasanganmu. Usahlah mendesak untuk rumahtangga dan anak-anak yang sempurna jika dirimu sendiri kedekut untuk sama-sama membantu menguruskannya. Secara fitrahnya, seorang ibu itu penuh dengan kasih sayang. Namun, bagaimana dapat ibu itu terus memberi kasih sayang dan perhatian jika langsung tiada apa yang tinggal untuk dirinya sendiri.... 



Major depressive disorder (penyakit mental kemurungan) dikenalpasti oleh WHO sebagai penyakit keempat terbesar yang menyumbang kepada penyakit global yang dialami oleh manusia seluruh dunia hari ini. Terdapat beberapa faktor yang menyumbang kepada penyakit kemurungan antaranya adalah:

  • Genetik atau keturunan 
  • Personaliti diri : Individu dengan personaliti yang selalu gelisah, pendiam dan kurang ceria lebih cenderung untuk mendapat penyakit ini. 
  • Trauma ketika kanak-kanak 
  • Pengambilan dadah atau alkohol 
  • Tekanan hidup seperti environment yang negative atau tekanan yang berterusan 
  • Ubat-ubatan 
  • Ketidakseimbangan bahan kimia (neurotransmitter) dalam otak

Apa yang perlu dilakukan jika mengalami kemurungan? 
Segeralah berjumpa dengan doctor di hospital atau klinik yang berhampiran. 
Jika tidak, jumpalah kaunselor untuk bercerita apa yang anda alami. 
Rehatkan diri sebentar dari perkara yang rutin. Beri peluang diri untuk mencuba aktiviti baru atau pengalaman baru.
Dan sebagai seorang Muslim, sentiasa dekatkan diri dengan Allah. Sakit itu adalah tanda kasih sayang Allah pada hamba-Nya. Solat dan mengadulah sepuas-puasnya pada Allah. Dia Maha Mendengar dan Dia juga Maha Mengetahui segala yang berlaku. Sesungguhnya, kehidupan di dunia ini adalah medan ujian buat kita demi meraih keredhaan-Nya... 




Jujurnya, naskah yang ditulis berdasarkan pengalaman sendiri memang mempunyai magisnya. Topic yang diutarakan hakikatnya adalah berat tetapi stigma masyarakat sering memburukkan lagi keadaan. Namun, jika tidak diketengahkan, sampai bila-bila pun masyarakat akan merasakan semuanya baik-baik belaka. Tiada yang salah jika seorang ibu itu mengalami kemurungan. Tiada yang salah jika anak-anak membesar dalam suasana yang tidak condusive. Tiada yang salah jika beban dan tanggungjawab rumahtangga itu terletak diatas bahu seorang isteri semata-mata. Dan tiada yang salah jika seseorang itu nekad mengambil mengambil nyawanya sendiri kerana merasakan sudah tidak tertahan hidup dimuka bumi ini. 


Baca dan fahami naskah ini dengan hati dan fikiran yang terbuka. Insya-Allah, kita akan dapat manfaatnya. 
Dan mungkin juga kita akan lebih cakna dengan insan-insan di sekeliling agar kita dapat menghulurkan bantuan pada mereka yang sedang kelelahan, tetapi masih  berpura-pura kuat demi syurga kecil mereka.....

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bears namely Bibi and Si Boyot...