Monday, July 29, 2019

Book Review: If You're So Smart, Why Aren't You Happy?

Tajuk : If You're So Smart, Why Aren't You Happy?

Penulis : Raj Raghunathan 

Menariknya Naskah Ini: 

Naskah ini adalah buah tangan dari Big Bad Wolf yang Patung Beruang hadiri ketika hujung tahun 2018. Tertarik dengan cover buku dan ulasan yang tercatat di kulit belakang, i decided to give a chance to read it. 

Naskah ini disusun dengan cara penulis menerangkan 7 sebab utama mengapa kita tidak bahagia (atau digelar sebagai "deadly happiness sin") dan 7 cara untuk mengatasinya. Maka, setiap chapter itu terbahagi kepada chapter A dan chapter B seperti berikut: 

Chapter 1A: The First Deadly Happiness "Sin": Devaluing Happiness
Chapter 1B: The First Habit of the Highly Happy: Prioritizing - But Not Pursuing - Happiness 

Chapter 2A: The Second Deadly Happiness "Sin": Chasing Superiority 
Chapter 2B: The Second Habit of the Highly Happy: Pursuing Flow 

Chapter 3A: The Third Deadly Happiness "Sin": Desperation of Love
Chapter 3B: The Second Habit of the Highly Happy: The Need to Love (and Give)

dan seterusnya..

Setiap manusia yang hidup pasti ingin rasa bahagia. Walau apa pun keadaan mereka ketika itu, berapa pun usia mereka, apa jua latar belakang, cara kehidupan, pegangan agama, jawapan mereka pasti sama, "Saya ingin bahagia." 

Namun, kalimah "Saya ingin bahagia" itu biasanya hanya dituturkan di bibir atau mungkin secara monolog. Manusia sering terlupa, bahagia itu ada dihadapan mata mereka. Tetapi mungkin mereka masih belum nampak, atau pura-pura tidak nampak. 

Naskah ini boleh dikatakan seperti menyindir manusia yang bijak atau pandai, namun mereka merasakan yang diri mereka tidak bahagia. 

Kesilapan yang sering dilakukan oleh golongan bijak pandai ini adalah, mereka mempunyai cita-cita dan impian yang tinggi dan ia dijadikan syarat untuk mereka bahagia. Contohnya,
"Bila saya dah kaya nanti, pasti saya akan bahagia."

"Alangkah bagusnya jika saya dapat jawatan Pengurus Besar itu. Mesti saya akan bahagia."

"Bahagianya saya jika saya berjaya diterima masuk ke Universiti ternama itu."

"Saya ingin berpindah ke negara itu kerana disitu lah kebahagiaan saya."

"Kalau saya kahwin dengan you, mesti saya bahagia."  (Ok, ini lari topik sikit, hehe.. For information, someone has said this to me and I still remember it until today. What was my response? Nothing... 
But I keep on saying to myself, or more to comfort myself, that Allah has better plan for us. I'm sorry..)


Dan 1001 syarat lain yang biasanya sangat materialistik untuk membolehkan golongan ini rasa bahagia. 

Masalahnya, ini bukanlah cara yang betul. 
Bahagia itu adalah kita terima keadaan kita pada ketika ini dengan lapang dada. Yes, terima dengan terbuka walau apa pun situasinya. 

Bahagia itu ada dalam hati kita. 
Dan ada terlalu banyak sebab untuk kita rasa bahagia. 

Walau pun hakikatnya, impian kita masih belum tercapai, cita-cita kita masih lagi menjadi cita-cita, atau perancangan kita tidak berjalan lancar seperti apa yang diharapkan. 

Ya, kita tidak sekaya Mr Robert Kuok, tapi sekurang-kurangnya kita masih ada tempat untuk berteduh, masih ada makanan untuk dimakan, masih ada kenderaan yang boleh membawa kita dari point A ke point B, masih boleh beribadah dengan tenang, masih boleh bersedekah walaupun sekadar yang termampu. 

Ya, kita tidak berjaya melanjutkan pelajaran ke Top 10 universiti in the world, but kita masih lagi boleh sambung belajar. Kita masih lagi diterima untuk jurusan yang kita minati. Kita masih boleh sambung belajar dengan pembiayaan sepenuhnya. Kita masih ada rakan-rakan yang sama-sama berjuang menuntut ilmu. 

Ya, kita belum lagi menjawat jawatan yang kita idam-idamkan itu. Tetapi, kita masih ada kerja, bukan? Bermakna, kita masih mampu menyumbang kepada syarikat. Bermakna, kita masih ada peluang untuk tunjukkan kebolehan kita. Jadi, mengapa menunggu untuk duduk di kerusi besar baru kita hendak bahagia?

Dan semua syarat yang kita letakkan untuk kita merasa bahagia itu sebenarnya  adalah cara kita untuk "devaluing happiness". Kita meletakkan nilai yang tidak sepatutnya untuk kebahagiaan kita sendiri...



Selain Bab 1 berkenaan devaluing happiness, Patung Beruang juga tertarik dengan Bab 3 iaitu Desperation for Love. 

Menurut penulis, golongan bijak pandai ataupun manusia secara umumnya, biasanya selfish. Mereka hanya ingin menerima sahaja, dan kurang memberi. Walaupun dalam soal kasih sayang dan perhatian.

Kita sering mengharapkan untuk orang bertanya khabar kita terlebih dahulu. Atau kita mengharapkan orang berlumba-lumba untuk datang membantu tatkala kita dalam kesusahan. Atau orang sentiasa memburu kita untuk mendapatkan nasihat atau pandangan. 

Kita rasa sangat bahagia apabila kita dijadikan tumpuan. Atau diberi perhatian. 
Ia meningkatkan self esteem kita namun kita akan mudah down apabila terasa diri diketepikan atau diabaikan. 

One thing that we need to clear is there is no one that expert on everything. And there is no one that will stay on top forever. 

Jadi, kita kena terima hakikat yang satu hari nanti, akan ada orang yang lebih hebat, lebih mahir, lebih bijak dari kita. Jadi, kita tidak akan mampu untuk sentiasa menjadi focal point. 

Tetapi itu tidak bermakna kita tidak boleh bahagia. Tidak lagi menjadi focal point bukanlah satu kegagalan didalam hidup ini. Kita masih boleh membantu dengan cara kita sendiri. Kita masih boleh menyumbang dengan apa yang kita ada. Give more and don't ever expect any return.

Satu hari nanti, kita sedar yang perhatian, kasih sayang dan cinta yang kita dambakan selama ini, rupanya ada insan lain yang lebih memerlukan. Dan jika selama ini kita hanya menerima, mungkin sudah sampai masanya untuk kita memberi pula...


Oklah, itulah serba sedikit cerita tentang naskah ini yang Patung Beruang ingin kongsikan disini. Sebenarnya, ada juga Bab lain yang menarik selain 2 Bab diatas tetapi tidak adillah kalau Patung Beruang kongsikan semuanya disini, betul tak?

Bagi Patung Beruang, naskah ini sangat menarik dan agak santai. 
Sesuai untuk dibaca sebelum tidur ataupun di waktu senggang. 

Cuma, perkara yang mengganggu Patung Beruang adalah font size yang agak kecil. Ia membuatkan mata Patung Beruang cepat letih. Apatah lagi jika dibaca diatas katil. Alamatnya, 20 minit selepas itu, instead of pegang buku ini, Patung Beruang dah mula peluk Bibi dan terbang ke alam mimpi, heheh.. 

Sebab itulah, naskah ini mengambil masa yang agak lama sedikit untuk Patung Beruang habiskan pembacaannya.... Sabar je lah ye.. 

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bears namely Bibi and Si Boyot...