Sunday, March 20, 2016

Book Review: Shall We Tell The President?

 
Tajuk: Shall We Tell The President? 

Penulis: Jeffrey Archer

Menariknya Novel Ini:

Shall We Tell The President? adalah 1 daripada 2 karya Jeffrey Archer yang Patung Beruang sudah baca tapi masih belum sempat tulis Book Review.  Another book that pending for review is To Cut The Long Story

Sekarang ni di rak buku ada 2 lagi novel Archer yang sedang menunggu untuk dibaca. Adoi.. Bila lah Patung Beruang dapat duduk dan menikmatinya ye?? Buku-buku lain pun masih banyak lagi yang sedang menunggu giliran.. huhu

Basically, Shall We Tell The President? adalah sequel kepada The Prodigal Daughter. Tetapi, oleh kerana penceritaan Archer sangat bagus, we still can enjoy this book although we yet to read The Prodigal Daughter

Pada masa ini, Florentyna Kane telah dilantik menjadi President of United States dan beliau merupakan president wanita yang pertama. Perlantikkannya sebagai President membawa perubahan besar kepada masyarakat dimana ada antara perubahan tersebut tidak disenangi oleh ahli politik juga ahli perniagaan mereka. 

Pada suatu hari, tepat 7.30 petang, FBI telah mengenalpasti wujudnya satu komplot untuk membunuh President Kane. Dan komplot ini adalah rancangan yang ke 1,572 yang berjaya dikesan oleh FBI pada tahun berkenaan. Walaupun, 1,500 komplot sebelum ini tidak berjaya, information yang diterima pada kali ini tetap dipandang serius. 

Pada hari yang sama, pukul 8.30 malam, 5 orang individu telah mengetahui tentang rancangan tersebut. Dan tepat pukul 9.30 malam itu juga, 4 dari 5 individu tersebut telah ditemui mati serentak akibat kemalangan jalan raya. 

Maka, tinggal lah Mark Andrews, satu-satunya agen FBI yang mengetahui mengenai komplot tersebut, yang masih hidup. Malangnya, Mark tidak mampu berkongsi maklumat tersebut dengan orang lain demi keselamatan dirinya dan orang disekiling. Malah, memburukkan lagi keadaan, Mark juga menyedari komplot tersebut turut melibatkan Senator.  

Kini, Mark hanya mempunyai 6 hari sahaja sebelum rancangan pembunuhan tersebut berlaku.

Dalam masa 6 hari, mampukah Mark menyelamatkan President? 

Atau mungkinkah Mark juga turut ditimpa nasib yang sama seperti 4 orang sahabatnya? Dimana kemalangan jalanraya yang menimpa mereka adalah memang dirancang demi memastikan mereka semua mati bersama-sama dengan maklumat yang diperolehi. 

Siapa sebenarnya dalang komplot tersebut dan mengapa mereka sangat menghendaki agar President Kane mati dalam waktu terdekat ini?


Membaca Shall We Tell The President? seperti menonton filem-filem Hollywood yang banyak ditayangkan mengenai rancangan menculik atau membunuh President Amerika. Seingat Patung Beruang, ada filem White House Down, Olympus Has Fallen dan sekuel terbarunya, London Has Fallen, dan banyak lagilah. 

Apabila membaca novel atau menonton filem yang sebegini, sangat penting untuk si penulis itu atau si pengarah itu memastikan adrenalin pembaca/penonton sentiasa dalam keadaan mengujakan, momentum yang membuatkan pembaca dan penulis tidak senang duduk. 

Dan sekali lagi, Archer berjaya mengkucar-kacirkan adrenalin Patung Beruang ketika meneliti naskah ini. Ternyata, he is a a greatest storyteller dalam waktu ini. 

Sekadar selingan, minggu lepas Patung Beruang menonton London Has Fallen dengan abg, di IOI City Mall. Disebabkan teruja dengan kepuasan menonton Olympus Has Fallen beberapa tahun dahulu, maka Patung Beruang mempunyai expectation yang sama dengan sekuel ini. 

Tapi, selesai sahaja menonton, Patung Beruang rasa hampa sangat. London Has Fallen tidak mampu mengatasi Olympus yang dahulu. Harapkan Gerard Butler je yang berlakon dengan bagus. Watak President dia, sangat lembik dan tidak berkaliber huhu.. 

Dan nasihat Patung Beruang, baca novel Archer ini lagi much better dan more satisfied dari menonton London Has Fallen, hehe...  Adios.. ;)

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
A simple girl who love books and teddy bear namely Bibi...